Pelitulva yllättää

Niin kuin talven ensimmäinen lumisade yllättää aina autoilijat, joulun peliruuhka yllättää meidät vuosi vuoden jälkeen. Miksi ihmeessä kaikki pelit tulevat jouluksi?

Jouluna tehdään suurin osa vuoden pelimyynnistä. Johtuuko se sitten siitä, että ostamme lahjoja vai siitä, että pelejä tulee niin valtavasti, onkin ihan toinen juttu.

Jos pelien julkaisu ajoitettaisiin hiukan tasaisemmin pitkin vuotta, hyvät pelit eivät hukkuisi pelitulvan alle. Jos pelin hyllyikä olisi enemmän kuin viisi viikkoa, sen voisi julkaista jo alkusyksystä ja silti se myisi vielä jouluna.

Joskus tuntuu, että pelimaailma on täynnä harrastelijoita. Ajatellaan nyt vaikkapa markkinointia. Mainokset ajoitetaan esimerkiksi Britanniassa niin, että kiivaimmillaan peliä mainostetaan ennen kuin ilmestyy. Kun se on kaupoissa, se unohdetaan ja aletaan mainostaa seuraavaa peliä. Eli jos tartut mainokseen ja haluat ostaa Tiberian Moonin, et saa sitä nyt, vaan vasta kahden kuukauden kuluttua, jos ehdit kauppaan sen muutaman viikon aikana kun se on hyllyssä. Tai muistat enää koko juttua.

Ei mikään muu ala näin toimi. Vaikka hypeä luodaan etukäteen kertomalla yksityiskohtia seuraavasta levystä tai PlayStation 2:sta, suurimmat markkinointipanostukset käytetään silloin, kun tuote on ostettavissa kaupoista.

Pyrimme arvostelemaan pelit niin, että ne ovat jo kaupassa. Jos peli ilmestyy Yhdysvalloissa huomattavasti aikaisemmin kuin täällä, olemme joskus menneet vipuun ja arvostelleet pelin liian aikaisin. Yleensä kuitenkin sanotaan, että olemme myöhässä.

Näin jouluna tuntuu erityisesti siltä, että myöhästymme. Jos peleistä suurin osa ilmestyy joulukuussa ja lehti jo joulukuun alkupuolella, on sula mahdottomuus saada kaikkia pelejä mukaan. Niinpä meidän tammikuun lehtemme onkin sitten täynnä todella upeita pelejä, mikä vinkkinä ilmoitettakoon.

Ennen sitä kuitenkin vietämme vuosituhannen viimeistä joulua. Olkoon joulupukki teille suosiollinen ja tuokoon vain kovia paketteja.

Hyvää joulua ja onnellista uuden vuosituhannen alkua!