Rahaa on saatava

Internet-yhtiöiden konkurssibuumin rinnalla taistelevat myös peliserverit olemassaolostaan. Kaunis ajatus siitä, kuinka pelitalot tarjoavat ilmaisen paikan, missä pelata firman omia pelejä, on kaatumassa omaan mahdottomuuteensa.

Pelitalo toisensa jälkeen joutuu joko myymään palvelunsa tai lopettamaan sen. Suuren englantilaisen Barrysworldin pelasti viime hetkessä Electronic Boutique. Ubi Soft ilmoitti juuri lopettavansa Gameloft-palvelunsa, Electronic Arts Jane's-palvelunsa ja Infogrames Hasbrolta perimänsä palvelun. Muun muassa.

Pelitalot ovatkin hakemassa nyt uutta intoa tavallisista kaduntallaajista, niistä, jotka pelaavat vain silloin tällöin huvikseen, eivätkä tositarkoituksella niin kuin "oikeat" PC-harrastajat. Maksullisten roolipelien (EverQuest, Ultima Online) rinnalle on nousemassa helppoja toiminta- ja puzzlepelejä niin kuin Clusterball tai Treasure Hunt, joissa maksaa niin pelin ostaminen kuin sen pelaaminen internetissä, ja hinnoittelu on vedetty aika roimasti yläkanttiin. Sattuneesta syystä.

Internet-palvelujen ylläpito ei suinkaan ole ilmaista ylläpitäjälle, päinvastoin. Käyttäjät vaativat aina vaan parempia palveluja, uusia ominaisuuksia, jotain uutta joka viikko lainkaan ajattelematta, että jonkun nekin palvelut on tehtävä ja ylläpidettävä. Jo pelkästään salasanansa ja käyttäjätunnuksensa unohtavat kuormittavat raskaasti nettipalveluita: kynä ja paperi tai tunnusten tallentaminen tekstitiedostoksi koneelle tuntuu olevan katoavaa kansanperinnettä. Internetiin voi heittää lapiolla rahaa miljoonittain saamatta takaisin mitään muuta kuin lisävaatimuksia ja silloin tällöin yhden tyytyväisen asiakkaan.

Internet nähtiin vielä pari vuotta sitten tavallaan markkinapaikkana, jossa piti olla mukana täysin palkein, jottei jäänyt unohduksiin. Nyt on tultu siihen pisteeseen, että on pakko saada internetiin investoidut miljoonat takaisin tai uhkaa todellinen kato.

Vaikka DIVX-elokuvien, ripattujen piraattipelien ja isin ostaman koneen ääressä ei siltä tunnukaan, ei ole sellaista asiaa kuin ilmainen lounas, ei edes internetissä. Counter-Strikea ei pelata, jos WON on alhaalla ja WON on jo käynyt konkurssin partaalla, josta Sierra sen pelasti. Palvelus palveluksesta tai rahaa peliajasta. Muuta vaihtoehtoa ei pitemmän päälle ole, peliajasta on totuttava maksamaan muodossa tai toisessa.