Robosport – Homo Sapiens on tyhmä

"Liika on liikaa", ajattelivat robotit. Ne olivat polttoaineensyöttöletkua myöten täynnä ihmisten typerää sotimista, joten ne päättivät järjestää sodalle vaihtoehdon. Aidon verenvuodatuksen asemesta sodannälkäiset ihmiset saivat ohjata hologrammirobotteja taistelutantereilla tyydyttääkseen tuhoviettinsä, kertoo Maxiksen välityönä valmistuneen kevyen strategiapelin ohjekirja.

Tarjolla on viisi taistelulajia: henkiinjäämisen ainoa päämäärä on toisten osanottajien tuhoaminen, ja ohjelmistoon kuuluu myös aarrejahti, vastustajan lipun kaappaaminen, panttivankien pelastaminen sekä eräänlainen baseball-mukaelma.

Yhteensä neljä joukkuetta voivat ottaa mittaa toisistaan tai liittoutua keskenään toisiaan vastaan. Valitusta vaikeustasosta riippuu taistelutantereen koko ja peliajan pituudesta robottien määrä.

Robotteja on viittä tyyppiä. Eri aseilla varustettujen robottien lisäksi on stealth-malli, joka on liikkumattomana näkymätön. Holorobotteja voi myös varustaa erilaisilla lisäaseilla, kuten sähköiskunantajilla ja aikapommeilla.

Custom-peli antaa vielä vapaammat kädet joukkueen muodostamiseen. Siihen voi valita vapaasti haluamansa määrän erilaisia robotteja, esimerkiksi kaikki voivat olla ohjusroboja. Customin kautta voi vaikuttaa myös urheilumuotojen asetuksiin, kuten pesien sijaintiin baseballissa.

Purkitettua viihdettä

Ylhäältä kuvattuja kenttiä on kolmea tyyppiä: esikaupunkialue, rauniokaupunki ja tietokoneen sisälmykset. Jokaisella pelaajalla on kotinurkkauksensa, josta on pakko aloittaa. Sen jälkeen voikin liikkua vapaasti minne haluaa.

Robosport on vuoropohjainen, mutta ei perinteisellä tavalla kuten esimerkiksi Laser Squad. Pelin vuorot rakentuvat pienistä aikajaksoista, joiden kestoksi voi valita 10_40 sekuntia. Tällä aikavälille pelaaja suunnittelee robottiensa toimet.

Esimerkki selventää. Jos aikaväli on 15 sekuntia, pelaaja tekee jokaiselle yksittäiselle robotille liikkeet 15 sekunnin ajaksi, eli kaikki robotit liikkuvat yhtä aikaa. Kun jokainen pelaaja on tällä tavalla editoinut joukkueensa, katsotaan aikavälin tapahtumat videonauhurilla "elokuvana", jolloin kierroksen tapahtumat nähdään reaaliajassa robottien toteuttaessa niille annetut käskyt.

Liikkumisen lisäksi roboteilla on neljä ikoneista valittavaa toimintoa. Robotin korkeus vaikuttaa maastossa liikkumiseen ja suojautumiseen. Päähän kiinnitetyn tutkan voi kääntää yhteen kahdeksasta ilmansuunnasta. Ampumista on kahta tyyppiä: joko tähdätään ja ammutaan tai tutkaillaan ja ammutaan. Jälkimmäinen tarkoittaa sitä, että jos robotin tutka-alueelle ilmestyy vihollinen, aloittaa tutkaileva robotti välittömästi tulituksen valitulla aseella.

Poikkeava vuorosysteemi vaatii totuttelua. Taistelut muodostuvat helposti piirileikiksi, koska voi vain olettaa minne vastustaja on siirtynyt. Robosportin pahin vika onkin tylsyys. Pelisessiot tulevat pitkäveteisiksi, sillä vaikka pelissä koko taistelu kestää vain pari minuuttia, oikeaa aikaa pelin parissa on saattanut kulua toista tuntia. Jos jotakuta kiinnostaa, kierrokset voi koostaa elokuviksi ja tallentaa myöhempää katselua varten.

Grafiikka on liian maxismaisen sekavaa ja riemunkirjavaa tämän tyyppiseen peliin. Pomppivat hupirobotit alkavat parin kierroksen jälkeen kyllästyttää, mutta samplatut ääniefektit ovat onneksi jytyjä. Robosport on piristävän erilainen strategiapeli, mutta sitä ei ole ajateltu tarpeeksi pelaajan kannalta, ja pienellä hiomisella peli olisi varmasti ollut parempi. Modeemilinkillä tai kaapeloituna toiseen koneeseen Robosportin pelaaminen on varmasti hauskempaa kuin vanha "käänny pois, minä siirryn nyt" -systeemi.

78