Sega Rally – Neulansilmä vasempaan

Tuhru Daytona-käännös laski Segan osakkeita melkoisesti PC-pelaajien mielissä. Onneksi Sega Rally on Daytonaan verrattuna tyystin toista maata, vaikkei Screamer 2:n, Virginin Sega Rally -kloonin, sutjakkaaseen pölinään ylletäkään. Penankin pitää olla seganopea.

Rallipelien klassikkona Sega Rally on useimmille tuttu kolikkopeliluolasta. Tuskinpa on yhtäkään Pelikaania, jonka jossakin nurkassa se ei olisi missään vaiheessa nököttänyt. Ja jos Sega Rallyyn ei ole konsaan törmännyt, niin ainakin edellä mainitun Screamer 2:n luulisi olevan kaikille tutun.

Kolikko- ja konsolikäännöksiä on toki tehty iät ja ajat, mutta silti Segan logon näkeminen PC-ruudulla tuntuu vieläkin hämmentävältä. Kenenkään Saturniin sortuneen ei silti kannata olla huolissaan: Sega Rally ei ole niin taivaallisen nopea ja sutjakka kuin konsoliesikuvansa.

Suoran tuen tarve

Sujuvasti päivittyvä Sega Rally 640x400-erottelulla ja 16-bittiväreillä olisi varmasti upea näky, ja meganäyttökortilla varustetulla ökypentiumilla päästään varmasti lähelle. Silti alitajunnassa jytisee kumea ääni, joka toistaa tuttua mantraa: "Miksi ei Direct3D-tukea? Miksi ei Direct3D-tukea?". Ehkäpä syyt ovat sopimustekniset, olihan Sega aikoinaan surullisenkuuluisan Edge3D-kortin innokas tukija. Mene ja tiedä. Sega Rally olisi joka tapauksessa ollut oiva keino kaupata grafiikan pyöritykseen lisäpuhtia tuovia uusia 3D-kuvakortteja.

:Toinen ihmetystä herättävä seikka on se yleinen tahmeus, millä peli latautuu ja valikot vaihtuvat. Edellisen kisan jälkeen uudestaan radalle pääsy tuntuu vievän ikuisuuden. Miten ihmeessä 16 megan muistilla varustettu PC voi olla tässä suhteessa hitaampi kuin vaivaisella 3 megan muistilla varustettu kiintolevytön hituraiseen romppuasemaan luottava konsoli? (Väärä vastaus: 16 megaa on hitaampi täyttää kuin kolme.)

Daytonasta poiketen Sega Rallya pystyy pelaamaan sujuvasti koko kuvaruudulla. Tällöin on tosin testikokoonpanolla tyytyminen raakaan resoluution ja niukkoihin väreihin. Piskuruisessa 320x200-ikkunassa peli pyörii jouhevasti myös 16-bittiväreillä, mutta postimerkkiefekti on tuolloin liian hallitseva.

Tahtoo lisää

Muuten Sega Rally on uskollinen alkuperäisversioilleen. Saturn-versiosta tuttu autonvirittelymahdollisuus on mukana, samoin yllättäen hyvin toimiva jaetun ruudun kaksinpeli. Ratoja on entiseen tapaan valitettavasti vain kolme, ja niihin kaikkiin pääsee tutustumaan heti ensiyrittämällä. Yksi bonusrata sentään avautuu uskollisille ratin vääntäjille.

Vaikka Sega Rally ei olekaan maailman helpoin rallipeli, Screamer 2:n jälkeen se tuntuu silti turhan helpolta. Kaksinpelimahdollisuus sekä samalla koneella että erilaisten verkkojen välityksellä lisää kuitenkin pelin ikää somasti. Ja ainahan läpikolutun Sega Rallyn pariin voi palata sen jälkeen kun tietokone on jälleen kerran päivitetty piirun verran pirteämmäksi.

Tärkein eli pelattavuus on kohdallaan. Mainittavaa eroa Saturn- ja PC-version välillä ei ole. Vaikeustaso vaikuttaa samalta, kierrosajat vastaavat toisiaan ja ajotuntuma on entisellään. Auto karahtaa ryteikköön samoissa mutkissa ja helpot kohdat kaahaa sujuvasti sivumyötäisessä molemmissa versioissa.

Silti ratojen niukkuus koituu pelin merkittävimmäksi puutteeksi, siitä ei pääse mihinkään. Se, mikä riitti kolikkopeliluolassa vuosi pari sitten, ei ole tarpeeksi tämän päivän tietokonepelissä, eikä siitäkään vähästä pääse nauttimaan, jollei alla ole todella riuskaa Pentiumia.

80