Shadoworlds – Avaruudessa kukaan ei näe valoasi

Yhteys salaiseen asetutkimuslaitokseen avaruuden reuna-alueilla katkeaa äkillisesti. Neljä kovaa (jopa niin kovaa että he lähtevät paljain käsin) miestä/naista/koiraa kootaan yhteen ja lähetetään selvittämään tapaus ennen kuin väärät tahot saavat vihiä.

Shadoworlds on, kuten nimikin kertoo, Shadowlandsin henkinen jatko. Shadowlands oli hyvä peli, jota haittasivat tietyt suunnitteluoharit, varsinkin kun ne alkoivat korostumistaan korostua mitä lähemmäksi loppua peli eteni. Onkohan Teque nyt käyttänyt järkeään?

No jaa, Shadoworldissa on sentään melkein puolet uutta. Silmiinpistävin on muutos fantasiasta scifiympäristöön: taikuus kuuluu pikkujouluihin, nyt puhuvat aseet.

Käyttäjäliityntää on hiottu: aktiivinen hahmo näkyy keskellä ruudun alareunaa, ja suuremmasta koosta johtuen toiminnot ovat helpommin aktivoitavissa. Toiminnathan valitaan sopivalla ruumiinosalla: pää on katso, kädet ovat ota ja käytä, ja jalat tietysti kävele. Hahmokuvatkaan eivät ole pelialueen päällä häiritsemässä. Kaikki neljä hahmoa toimivat "moniajossa", mutta hyöty on kyseenalainen.

Photoscape on Tequen oma keksintö, ja idea selvinnee kuvista. Tällä kertaa valolähde sijaitsee ryhmän kypärissä, ja sillä voi näppärästi valaista ympäriinsä kuin taskulampulla ikään. Tutumpaa valoa saa soihdun lailla toimivista valopanoksista.

Scifiäkö?

Kun kerran avaruusskenaariossa ollaan, on fantasiapelien kliseet täytynyt konvertoida scifikliseiksi. Pääosin kaikki Shadowlandsista tutut esineet ja ideat ovat mukana uudella graafisella ilmiasulla. Avaimet on tietysti korvattu magneettikorteilla, ruoka ja taikajuomat letkuruokintapusseilla ja vihjeet ovat seinälaattojen asemasta tietokonemonitoreissa.

Merkittävin muutos on aseistus. Lasermiekka on miekka ja pistooli on pistooli, mutta kaksi kättä vaativat raskaat aseet ovat yksinkertaisuudessaan nerokkaita. Ne nimittäin kootaan kahdesta osasta, piipusta ja tukista. Sekä piippu että tukki vaikuttavat aseen tehoon, vaikutukseen ja kantomatkaan. Periä ovat muun muassa sähkö-, laser-, liekki- ja projektiiliversiot, piippuja haulikko-, kanuuna- ja automaattiaseversiot.

Kun liekkiperään kiinnittää kanuunapiipun, se ampuu voimakkaita tulipalloja harvakseen, mutta kauas. Kun tilalle vaihtaa automaattipiipun, se sylkee tulta kuin liekinheittäjä. Hauskempaa kuin uskoisikaan. Ammukset jopa vealtavat tarpeeksi vikkelään, jotta niillä osuukin johonkin.

Tyhjäksi ammutut aseet saa ladattua siellä täällä erittäin harvakseen sijaitsevissa kertakäyttöisissä latauspisteissä, ja lisää aseita löytyy matkan varrelta.

Idioottibritit iskevät jälleen

Tyypilliseen brittitapaan hirviöt ovat taas pikku ongelma, ne kun tuntuvat kestävän noin kymmenen kertaa enemmän kuritusta kuin ryhmän jäsenet. Siksipä kieroilu ja järjenkäyttö on usein tulivoimaa tärkeämpi. Mutta on se niin väärin, että jos hahmo heittää veivinsä yleensä noin yhdestä osumasta, niin hirviöt senkun porskuttavat.

Kun tai jos hahmo kuolee, jättää hän jälkeensä DNA-kapselin, josta hänet voi kloonata uusiksi regeneraattorissa, joita ei kyllä monta löydy.

Tyypilliseen brittityyliin välillä on taas niin sikamaisia juttuja, että oksat pois. Esimerkkinä hauska teleportterijuttu, jonka toisessa päässä odottaa lauma nopeasti tulittavia hirviöitä. Savetilanteet vinkuivat ja kirosanat soivat. Ja sen jälkeen alkoivat ruoka ja ammuksetkin loppua, ja hirviöt senkun pahenivat. Myös Tequen kuuluisat "näitä ei ihmisjärki selvitä" -ongelmat hyppäsivät mukaan, ja tasolla kuusi pelini katkesi kuin kanan lento kolmeen ihme vipuun. Kun aikaisemmin joka pikku ongelmanpoikanen oli varustettu vihjemonitorilla, sen ainokaisen kerran kun sitä tarvitsi niin ei puhettakaan.

Grafiikka on oikeastaan 'Landsia parempaa, joskin veikkosia on edelleen vaikea erottaa toisistaan. Miehet tuntuisivat tällä kertaa olevan jopa pikkaisen nopeampiakin, joskin tätäkin voisi vielä parantaa. Ääniefektejä on taas kovin vähän, mutta luojan kiitos SL:n hirveät askeläänet on dumpattu. Ja nyt inhottavat pikkueläimet, silloin harvoin kun niitä näkee, saa nitistettyäkin päin vastoin kuin Shadowlandsin superrotat.

Shadoworlds on kuin aivoja vaativa Space Crusade. Tilaa parannuksille vielä on ja rutkastikin, mutta jos vaikeustaso olisi inhimillisempi, Shadoworlds olisi tosi hyvä peli.

82