Simlife – Darwinismia parhaimmillaan

Ja viidentenä päivänä Kaarlo Tarvin sanoi: Viliskööt vedet Tappaja-Ahvenia, ja lentäkööt Viskisiepot maan päällä, taivaanvahvuuden alla. Ja Kaarlo teki Aronaskit, kunkin lajinsa mukaan, ja Sikakinnerit, kunkin lajinsa mukaan ja rupiruoho täytti maan. Ja Kaarlo näki, että se oli hyvä. Seitsemäntenä päivänä Kaarlo totesi, että ekosysteemi oli valmis, ja Kaarlo lepäsi.

Kahdeksantena päivänä Pensaslehmät söivät kaiken rupiruohon, ja Viskisiepoilta loppui ruoka. Kaarloa harmitti ja hän poisti Pensaslehmät ravintoketjusta muutamalla hyvin tähdätyllä salamalla sillä seurauksella että Sikakinnerit kuolivat nälkään. Yhdeksäntenä päivänä degeneroituneet Aronaskit tekivät joukkoitsemurhan heittäytymällä valtamereen ja Tappaja-Ahvenet menettivät lisääntymiskykynsä. Ja Kaarlo näki, että oli aika valita New Game.

Life is life

SimLife on simulaatio elämästä, eläinten käyttäytymisestä, ravintoketjuista, ekosysteemeistä ja muusta biologiassa tutuista asioista. SimLife jatkaa edeltäjänsä SimEarthin linjoilla _ SimEarthissä oli tehtävänä huolehtia koko planeetan hyvinvoinnista, kun SimLife painottuu elämän muotojen väliseen vuorovaikutukseen (syö tai tule syödyksi).

SimLife ei välttämättä aseta pelaajalle erityisiä tavoitteita. Suuri osa alkuajasta kuluukin luovassa puuhailussa toimintoja kokeillessa. Yhtenä tavoitteena voidaan pitää toimivan ekosysteemin luomista, mikä on yllättävän hauska, vaikkakin hankala tehtävä.

Olipa kerran fraktaaliplaneetta

SimLifessä voi luoda täydellisen maailman ilmastoineen ja vuoristoineen. Maailman kokoja on neljä, joista voi valita sopivan koneen tehon mukaan. Luodun maailman vuoristoja ja vesistöjä, lämpötilaa ja muita ominaisuuksia voi editoida työkalupakissa olevilla työkaluilla.

Manuskan mukaan maailma generoidaan fraktaalisesti, ja sen uskoo tuloksen nähdessään. Fraktaaliset viivat ovat osittain syrjäyttäneet SimEarthissa vallalla olleen blokkigrafiikan, esimerkiksi rantaviiva on huomattavasti tyylikkäämmän näköinen.

Tärkeimmät planeetan parametrit ovat vuoden ja vuorokauden pituus, jotka vaikuttavat siihen, painottuuko simulaatio enemmän eläinten käyttäytymiseen ja oppimismalleihin, vaiko evoluutioon, mutaatioihin ja luonnolliseen valintaan.

Monta opettavaista tehtävää

SimLife on monimutkainen ohjelma, jonka opettelussa vierähtää roimasti aikaa. Alkuun pääsemistä helpottaa kuitenkin Tutorial-toiminto, joka kannattaa ehdottomasti käydä läpi. Tutorial-toiminnolla luodaan oma maailma ja ekosysteemi vaihe vaiheelta, samalla SimLife heittelee ruudulle ohjeita.

Tutorial-skenaarion lisäksi SimLifessä on kuusi skenaariota ja kokeiluskenaario. Skenaariot esittelevät ekosysteemejä vaivaavia ongelmia. Mukana on muun muassa autiomaan muuttaminen metsäksi ja dinosaurusten sukupuutto. Kussakin skenaariossa on mukana opettavainen teema, esimerkiksi liian yksinkertaisen ravintoketjun herkkyys katastrofeille tai kasvipopulaation liian voimakkaan heilahtelun vaikutus kasvissyöjiin.

Kokeiluskenaario on tarkoitettu omien ideoiden toteutukseen ja ekosysteemien kehittelyyn. Ekosysteemin luominen itse luoduista eliölajeista on kiehtovaa näpertelyä. Eläin- ja kasvikannat vaihtelevat todellisen tuntuisesti, esimerkiksi on helppo luoda omaan maailmaan järjestelmä, jossa populaatiot vaihtelevat vaikkapa luonnossa esiintyvän oravat_kävyt-populaatiovaihtelun kaltaisesti.

Ikkunoita ja taas ikkunoita

SimLife on täysin ikkunaperusteinen ohjelmisto, jota on helppo käyttää hiirellä. Ruutuun saa samanaikaisesti koko planeetan kartan, editointi-ikkunan ja vaikka orankipopulaation heilahtelut viimeisimmän kolmen päivän aikana. Editointi-ikkunassa voidaan maastoa ja luomakuntaa muokata työkaluilla, esimerkiksi maastoa "vesittämällä", ja populaatiota voidaan säädellä "salamoilla".

Käyttömukavuutta nostaa huomattavasti lähes jokaisessa ikkunassa ja kontrollipaneelissa oleva help-nappi, jota painamalla saa seikkaperäisen selostuksen kontrollipaneelin vaikuttamista asioista. Lisäksi kontrollipaneelien säätimien vieressä olevaa tekstiä napauttamalla saa selostuksen säätimen vaikutuksesta.

Bonuksena SVGA-moodi

SimLifen graafiset ominaisuudet ovat vähintäänkin tyydyttävät. Mukava piirre on SimEarthia rassannut grafiikan blokkimaisuuden väheneminen. SimLife toimii VGA:n tarkkuusgrafiikkatilassa ja vaihtoehtoisesti _ mikäli näyttökortista ja näytöstä löytyy riittävästi ominaisuuksia _ Super VGA:n 800x600-tilassa.

Musiikki on hyvin tavanomaista. Mukana on myös digitoituja ääniä, eläimet voihkivat tai lallattelevat riippuen siitä, onko kyseessä parittelu vai kuolema. Harvan pelin äänet rasittavat niin paljon kuin SimLifen eläinten mölinät, esimerkiksi parikymmenpäisen ankkalauman parittelu on hermoja raastavaa kuultavaa.

Luomakunnan synty

Kasveja ja elämiä voi luoda kahdella tavalla, joista toinen on vanhoista lastenlehdistä ja Pahkasioista tuttu korttisysteemi: yhdellä kortilla valitaan eläimen pää, toisella vartalo ja kolmannella alaosa. Kukin kortti kuvastaa tiettyjä ominaisuuksia, esimerkiksi eläimen pääkortti määrää eläimen älykkyyden ja ruokavalion, ja vastaavasti vartalokortti motoriset kyvyt ja elinympäristön.

Kortit määräävät työstettävänä olevan eläin- tai kasvilajin geenit. Korttien käyttö helpottaa elomuodon määrittelyä, ja soveltuu aloittelijoiden käytettäväksi. Pitemmälle ehtineet darwinistit voivat peukaloida geenivalikoimaa tarkemmalla tasolla, jolloin elomuoto saadaan määriteltyä yksityiskohtaisemmin.

Kasvien ja eläinten luominen on SimLifen tärkeimpiä ja mielenkiintoisempia tehtäviä. Aloittelijan on helppo luoda kestävä kanta kaikkiruokaisia viidakkopossuja kasvirikkaalle ja kuumalle suoalueelle. Pidemmälle ehtineet biologit saanevat riittävästi haastetta esimerkiksi ottaessaan tehtäväkseen muuttaa ahvenen geenejä niin, että syntyvä ahven viihtyy ja lisääntyy jäisessä napa-alueen vuoristossa.

Tilastokeskus tiedottaa

Sim-sarjasta tutut kuvaajat ovat SimLifessä hyvin tärkeässä asemassa. Viivagrafiikalla voi piirtää ruudulle graafisia esityksiä lähes mistä tahansa elolliseen tai elottomaan liittyvistä asioista. Hauskaa on myös tutkia tilastotietoa eläinten yleisimmistä kuolinsyistä, ravintoketjuja, tai vaikkapa ekosysteemin monimuotoisuutta.

Kuvaajien lisäksi pelaaja voi selata historiatietoja sukupuutoista ja lisääntymisistä aikojen alusta lähtien tai tallentaa kaikki SimLifen tapahtumat tiedostoon myöhempää analysointia varten. Lisäksi SimLife ilmoittaa erillisessä arviointi-ikkunassa ekoarvosanan, joka kuvaa ekosysteemin tasapainoa, monimuotoisuutta ja herkkyyttä.

Kiehtovaa

SimLife muistuttaa hämmästyttävän paljon SimEarthia, sekä käyttöliittymältään että idealtaan. Yhteistä SimLifelle ja edeltäjälleen on toisinaan esiintyvä jumalaton sekasotku kartalla, sekä hienoinen epätietoisuus siitä, miten esiintuleviin ongelmiin voi vaikuttaa. Vaikkakin SimLifen tarjoamat graafiset ja muut palautteet ovat hyviä, jäävät silti monet systeemin toimintaan vaikuttavat asiat arvoituksiksi. Toivottavasti jo tekeillä oleva SimFarm-maanviljelysimulaatio hoitaa nämä asiat paremmin.

SimLife on kiehtova ohjelma, ja omalla tavallaan ehdoton helmi muun pelitarjonnan seassa. Peliä rasittaa hiukan puutteellinen manuaali, mutta hyvä käyttöliittymä ja joka paikkaan tungetut opastustoiminnot korvaavat ohjekirjan köykäisyyttä. Sen lisäksi, että SimLifen opetusarvo on suuri, jaksaa se säilyttää kiinnostavuutensa. SimLife on laatutavaraa.

88