Sony panostaa pilvipelaamiseen

Ajassa

Kauas pilvet gaikaa

Kun nousevan auringon maan kirkkain tähti menee pilveen, mitä Sonyn Gaikailusta pilvipelaamiseen on odotettavissa?

Pilvipelaaminen, eli pelien pyörittäminen kaukaisella serverillä ja pelikuvan striimaaminen mihin tahansa päätelaitteeseen, on pelibisneksen Graalin malja. Pelit-lehden pilvipeliartikkelissa 6–7/2012 Suomen johtava pelianalyytikko Niko ”Pachter” Nirvi yllättyi huomatessaan, että pilvipelaaminen on jo nyt pelikelpoisuuden kynnyksellä. Pelit toimivat pelattavasti, varsinkin ne, joissa nopeus ei ole elintärkeää, kuten roolipelit.

Koska teknisistä syistä johtuen pilvipelaaminen onnistuu vain pc-pohjalta, Nirvi pelasi konsolit ulos tästäkin trendistä, vaikka se istuisi konsoleille paljon pc:tä paremmin.

Pilvikauppa

Maailmankaikkeus reagoi välittömästi. Toukokuun lopulla alkoi kiertää huhu, että pilvipalvelu Gaikai myy itseään puolella miljardilla, ja että E3:ssa Sony kertoo ostaneensa joko sen tai kilpailevan Onliven.

Se olisi ollut mielenkiintoinen uutinen, eikä sellainen sovi tämän vuoden E3:n henkeen. Siksi vasta 30. kesäkuuta Sony osti Gaikain 380 miljoonalla dollarilla. Hintaa pidetään edullisena, sillä sen toisen pilvipalvelun, Onliven, arvoksi vuonna 2011 analysoitiin 1,8 miljardia dollaria. Pilvet koostuvat siis kuumasta ilmasta.

Vankasti ostohuhut perusteettomina kumonnut Dave ”Gaikai” Perry oli varmasti iloinen. Gaikain liiketoimintamalli on ollut jakaa pilvidemoja pc-peleistä, tulot saadaan yhteistyökumppaneilta ja mainoksista. Gaikain verkko kattaa Yhdysvallat ja Euroopan, ja pelit pyörivät yllättävän hyvin jopa Suomesta. Niinpä varsinainen rahanlähde taitaa kuitenkin olla sijoittajat, joilta on irronnut 45 miljoonaa yritysrahoitusta.

Vaan mitenkähän Sony kunnioittaa sopimuksia pc-demojen levittämisestä? Vielä mielenkiintoisempaa on nähdä, miten Gaikain sovittu yhteistyö LG:n ja Samsungin kanssa äly-tv-hengessä sujuu!

Mitä ne tekee?

Mitä muuta Sony tekee Gaikailla, paitsi muuttaa palvelun nimen, vaikkapa engrish-henkiseksi brändiksi PlayGayGuy? Sitä pohditaan ja huolella, koska virallisesti Sony vain ”tuottaa maailmanluokan pilvipalvelun, joka antaa kuluttajien välittömästi nauttia laajasta sisältövalikoimasta, joka vaihtelee mukaansatempaavista, upean näköisistä corepeleistä kasuaalisisältöön koska tahansa, missä tahansa, erilaisilla nettiin kytketyillä päätelaitteilla.”

Vaikka pilvipeliä voi pelata millä vain, pyörittämiseen vaaditaan pc. Gaikailla ruudunpäivityksen pitää sujua tuplanopeudella, jotta ohjainviive pysyy kurissa. Mutta eiköhän PlayStation 4 pysty samaan, varsinkin jos pilvi otetaan jo suunnitteluvaiheessa huomioon.

Sonylla menee huonosti, jopa pelipuoli tuottaa miinusta. Silti Gaikai-kaupassa on järkeä, pilvipelaaminen sopii Sonylle todella hyvin, koska se sattuu olemaan myös laitevalmistaja. PlayStation-brändin ja täysmittaisten konsolipelien levittäminen pois Pleikka kolkista ja nelkistä PS Vitaan, älypuhelin Xperiaan ja tietenkin Sonyn älytelevisioihin kuulostaa hyvinkin järkevältä. Ken tietää, ehkä pc:llä pääsee testaamaan vaikka niitä Unchartedeja? Vaikka PlayGai aluksi striimaisi vain demoja PS3-/PS4-peleistä, sekin olisi erinomaisen hyödyllinen palvelu. Bussissa kevyesti koepelaa Vitalla pelidemoja, ja sitten hakee suosikin kaupungin viimeisestä pelikaupasta.

Sonylle pilvipalvelu tarjoaa digitaalisen jakelun ilot ja katteet, kuluttajalle porkkana on se, että sillä pääsee lopullisesti eroon yhä hankalammasta konsolisäädöstä, rumista laitteista ja turhista piuhoista. Pilvipelaaminen olisi toki vain vaihtoehto paikallispelaamiselle, teknisesti toki vaatimattomampaa mutta paljon halvempaa ja äärimmäisen helppoa: virta töllöön, padi käteen ja menoksi.

Pilvipelaaminen olisi myös ratkaisu konsoleiden suureen ongelmaan, kuudenkympin kriisiin: nykyisessä taloudellisessa tilanteessa yhä harvempi maksaa uutuuspelistään kuutta kymppiä. Edes Max Payne 3 ei kelvannut aiheuttaen Take Twolle reippaat tappiot.

Pilvellä voisi parantaa suuren vääryyden. Konsolisukupolven vaihtuessa vanhan pelikokoelmansa voi dumpata roskiin, jollei halua säilyttää vanhaa Pleikkaa siivouskaapissa sitä varten, että tekee mieli testata Ratchet & Clankia. Koska PlayStation- ja PlayStation 2 -pelien pyörittäminen Sonyn itsensä tekemällä pc-emulaattorilla onnistuu satavarmasti, menneisyys herää eloon. Olisi jo ajatuksena hienoa, että PlayStationin pelihistoria pääsisi aktiivipalvelukseen, edes pilviversioina.

Sheriffi XCloud?

Kesällä vuodettiin nettiin vuodeksi 2010 päivätty dokumentti visioista siitä, mitä Xbox 720 tulee olemaan. Uskottavuutta vuodolle antaa se, että Microsoftin lakimiehet pakottivat poistamaan dokumentin netistä. Dokumentti kannattaa ottaa toivelistana, sillä kahdeksan kertaa nykyboksia tehokkaampi Xbox 720, mukana Kinect 2.0, hintaan 299 taalaa ei ole edes etäisesti realistista.

Se paljastaa, että jo silloin Redmontissakin pilvipelaaminen kiinnosti, nyt siis varmasti kertaluokkaa enemmän. Dokumentin mukaan Microsoft piti Onliveä uhkana, joka ”tekee kalliista konsoleista ja pc:stä tarpeettomia AAA-pelaamiselle.” Se mainittiin erikseen harkinnan arvoiseksi valtauskohteeksi, varsinkin kun vuonna 2015 pilvipelaaminen kuuluisi vahvasti osaksi Xbox 720 -kokemusta.

Microsoftilla on vähän erilainen tilanne kuin laitevalmistaja Sonylla. Xbox 720 tulee olemaan olohuoneen viihdejakelukeskus, digiboksin, mediatoistimen ja pelikonsolin sekoitus, jossa Microsoft välimiehenä kuittaa lisenssimaksuja Hulun ja Netflixin kaltaisilta isoilta nettiviihdejakelijoilta. Oman pilvipalvelun tai Onliven ostaminen ei siksi ole järkevin ratkaisu.

Tapahtumia odotellessa Sonyn käynti pilvikauppiaalla antaa kivaa pössistä konsolisotiin. Ja, kuten Onlive UK:n iloinen pomo Bruce Grove sanoo, se nostaa koko pilvipelaamiskonseptin uskottavuutta.

Pitäisiköhän ostaa Onliven osakkeita?

Nnirvi