Spaceforce Captains (PC) – Kapteenien HOMMia

Sankarit eivät ikinä kuole. Heistä kloonataan kapteeneita avaruusaluksiin.

Olen sitä mieltä, että pelintekijöiden pitäisi vailla omantunnontuskia kopioida ideoita toisiltaan, kunhan vain jalostavat niitä entistä paremmiksi. Joskus saa mitä tilaa.

Taikasanojen "vuoropohjainen avaruusstrategia" houkuttelemana nappasin Spaceforce Captainsin hoteisiini. Avaruuspeliksi oudot visiot täyttivät ruutuni, mutta sitten pelinanalysointipiirini hälytti yllättävästä osumasta.

Spaceforce Captains on umpisuora jäljitelmä sellaisesta klassikosta kuin Heroes of Might & Magic. HOMM on kuuluisa klassinen taktisen tason fantasiastrategia, jossa sankarit valtaavat kaupunkeja ja tuotantolaitoksia. Viisi virallista osaa ja minibussillinen laajennuslevyjä ovat lypsäneet pelin tyhjäksi.

Ei hemmetti! Näin törkeää kopiointia en muista ikinä nähneeni. Fantasiastrategia taipuu avaruusstrategiaksi vain grafiikat ja asioiden nimet vaihtamalla. Vai taipuuko?

Tööt tööt, raketti tulee

Avaruudella on taipumus olla... avara, mutta HOMM vaatii rajattuja pelialueita. Eipä se ole Provoxin pojille ongelma, tukitaan avaruus asteroideilla ja ihmeellisillä avaruusrakennelmilla. Edes kaksi avaruusalusta ei voi ohittaa toisiaan ahtaassa käytävässä.

Ahtaudessa seikkailevat kapteenit laivastojensa kanssa. He keräävät irtoresursseja, valtaavat kaivoksia, vierailevat koulutuskeskuksissa ja kaikissa muissa täsmälleen HOMMia vastaavissa rakennuksissa. Vapaata matkustelua ja pääsyä parhaiden paikkojen kimppuun rajoittavat irtovihollisjoukot. Saattaa siellä törmätä vastustajan kapteeneihinkin.

Kaupungit on korvattu tietysti avaruusasemilla.

Avaruusasemaan rakennetaan erilaisia moduuleja yksikkötuotantoon, puolustukseen ja magian, anteeksi, teknologian tuottamiseen. Moduulit vastaavat tasan HOMM-esikuviaan. Huvittavasti jopa avaruusaseman valtaus on suora linnataistelu, jossa muurit on korvattu voimakentällä ja katapultit sädeaseilla.

Vain yksi asia on edes vähän erilainen: taistelu. Kun HOMMissa yksiköt ovat joko lähitaistelijoita tai jousimiesten tapaisia kaukotaistelijoita, Captainsissa kaikki yksiköt ovat kaukotaistelijoita, mutta ne jaetaan kantomatkan mukaan lyhyen, keskipitkän ja pitkän kantaman taistelijoihin.

Vuoropohjaisessa taistelussa eri yksiköt ovat ulkonäöltään liikaa kuin veljiä keskenään. Siis jousimiehen ja miekkamiehen eron arvaa, mutta näitä avaruusrimpuloita saa tutkia tosissaan. Kantomatka näkyy yksikön vieressä pikku symbolina, mutta miksi pirussa sitä ei voi näyttää suoraan kentällä?

Kloonatessa keenit kehnonee

Antaisin varastelun anteeksi, jos Avaruusvoiman kapteenit olisi parempi peli kuin HOMMit, viilaten vanhaa ja kehittäen edes jotain uutta. Mutta Kapteeni on pelimekaniikaltaan täsmälleen sama, paitsi että se on oudon tylsä. Vastapelurista ei tunnu olevan kauheasti vaaraa, joten pelaaminen on turhan paljon tutkimusta ja leppoisaa jyräarmeijan koostamista. Ihan vinkkinä avaruusasema kannattaa päivittää vauhdilla maksimituottoon.

Tylsänpulleilun lisäksi Captains muutenkin alittaa HOMM-normit. Toki viholliset tukkivat reittejä, mutta jo ensimmäisessä kampanjassa ihmisten sankarilla on näppärä teleportaatioloitsu eiku -teknologia, jolla ne voi ohittaa. 

Vaikka kentällä liikutaan polkuja pitkin, kartalla kenttä näkyy vain avoimena avaruutena, mikä on tyhmää. Taistelu ei ole tarpeeksi selkeää ja koukuttavaa, ja vaikka käyttöliittymä on jokseenkin ok, jotenkin kaikessa tuntuu olevan joku vähäinen ärsyke mukana. Grafiikka sentään on kutakuinkin katsottavaa.

Jäin oikein miettimään, mitä ihmettä Provox Gamesin päässä on pyörinyt. Onko Spaceforce Captains jääkylmä rahastus vai onko takana vaikka halu tehdä tribuutti omalle suosikkipelille? Kuinka paljon pisteissä pitäisi rangaista varastamisesta?

Jos lajityyppi kiinnostaa, Heroes of Might & Magic V on tietysti tätä avaruuskloonia parempi vaihtoehto. Loogisesti ajatellen Spaceforce Captains sopii tasan tarkkaan vain niille todellisille HOMM-faneille, jotka eivät vaan saa tarpeekseen. Ainakin kentät ovat uusia ja ken tietää, ehkäpä roolileikit puhaltavat parisuhteen taas uuteen nousuun.

70