Steel Panthers III: Brigade Command – Loputon sota

Taktisen tason strategiapelien ehdoton kuningas on siis edennyt kolmanteen osaansa. Vaan ovatko Pantterin kokemat muutokset hyvästä, siitä voidaan olla useaa mieltä.

Steel Pantherit ovat vuoropohjaista taktisen tason sotaa, jota käydään heksojen peittämillä kartoilla. Ensimmäinen osa kattoi toisen maailmansodan eli vuodet 1939_45 ja toisessa osassa pääsi taistelemaan vuosien 1950_1999 kalustolla. Brigade Command yhdistää kaksi edellistä, joten sotia voi vaikka kuusikymmentä vuotta putkeen. Kalusto käsittää melkein kaikki kuviteltavissa olevat tankit, lentokoneet, helikopterit, jalkaväkiryhmät ja muut.

Hyvää huomenta Vietnam

Steel Panthers kolmosessa on 42 valmista skenaariota ja kuusi kampanjaa. Skenaarioista puolet on toiseen maailmansotaan keskittyviä ja toinen puoli sekalaisia taisteluita Korean sodasta lähitulevaisuuteen.

Kampanjoista kolme ensimmäistä ovat toisesta maailmansodasta eli tarkemmin sanottuna Pohjois-Afrikka 1941_42, Stalingrad ja Operaatio Market Garden. Modernimpaan aikakauteen sijoittuvista kampanjoista kaksi, NATO vastaan Varsovan liitto ja Israelin sota vuonna 2000, ovat täysin hypoteettisia.

Mukavana yllätyksenä mukana on Panthers II:sta puuttunut kampanja Vietnamin sodasta. Luonnollisesti tässä kampanjassa soditaan amerikkalaisten puolella. Muutenkin kampanjoissa on ennalta määrätty pelaajan käyttämä osapuoli, kun taas skenaariossa puolensa saa valita vapaasti.

Jos valmiit tehtävät ja kampanjat eivät riitä, on käytössä myös taistelu- ja kampanjageneraattori sekä editori. Taistelugeneraattorilla voi nopeasti rakentaa haluamiaan taisteluita valitsemalla tykkihippasille ryhtyvät maat ja karttapohjat.

Kampanjageneraattorilla voi taasen räätälöidä mieleisensä kampanjan valitsemalla alku- ja loppuvuoden, käytävien taistelujen määrän sekä enintään kolme eri vihollismaata. Kampanjaeditori puolestaan mahdollistaa viimeinkin pelaajien tekemät, räätälöidyt kampanjat.

Edellisissä Panttereissa heikoin lenkki oli pahasti takkuileva editori. Nyt editori kuitenkin toimi tukehtumatta tai sekoamatta. Editorilla voi tehdä omia karttojaan sekä luoda täsmälleen sellaisia taisteluita kuin haluaa. Pilkunviilaajat pääsevät vaikuttamaan melkein kaikkeen, aina yksittäisen tarkka-ampujan aseista ja ammusten määrästä lähtien.

Valittavia maita on reilut neljäkymmentä. Valittu vuosi vaikuttaa siihen mitä maita on käytössä. Suomalaisillakin pääsee pelaamaan, mutta ainoastaan vuosina 1939_45.

Isompi, vaan ei kauniimpi

Selkein muutos vanhaan on mittakaavan siirto isompaan. Heksat ovat läpimitaltaan 200 jaardia ja yksiköt ovat kasvaneet yksittäisistä tankeista tai jalkaväkiryhmistä joukkueisiin. Niinpä yksittäisen T-34:n asemasta liikutellaankin kiinteää, esimerkiksi neljän tankin ryhmää. Taisteluissa kummallakin puolella saattaa sotia helposti yli sata tankkia.

Mittakaavan muutos näkyy myös grafiikassa. Grafiikka on itseasiassa täsmälleen samanlaista kuin edellisissäkin osissa eli tarkkaa ja kaunista. Käyttöliittymässä ei oikeastaan ole tapahtunut muutoksia vaan helppokäyttöiset, hiirellä klikattavat ikonit ovat ennallaan. Kaikkiin käskyihin on myös näppäinoikotie.

Kaveria ei jätetä

Liikkumissysteemiä on muutettu siten, että kaikilla joukkuetason- ja sitä korkeammilla johtoyksiköillä on tietty määrä kierroskohtaisia käskytyspisteitä. Yksiköiden jotkin toiminnot kuluttavat näitä pisteitä eikä esimerkiksi täyskäännös onnistu, ellei pisteitä ole jäljellä.

Uutena piirteenä yksiköllä on aina käsky joko edetä kohti tiettyä kohdetta tai puolustautua. Puolustautuvat yksiköt eivät saa liikkua, mutta ne kaivautuvat oma-aloitteisesti asemiin. Kohdetta kohti liikkuminen taasen ei kuluta edellä mainittuja käskypisteitä.

Totuttuun tapaan kampanjaa pelatessa mukana on oma ydinjoukko, joka ajan myötä saa kokemusta. Taisteluihin saa myös aina hankkia vahvistuksia, jotka ovat mukana vain kyseisen taistelun ajan. Tehtävissä on mukana myös ennalta määrättyjä tukijoukkoja, joiden laatuun tai sijaintiin pelaaja ei voi vaikuttaa.

Steel Panthers III:ssa on viimeinkin otettu huomioon myös reservit, joita ainakin itse kaipasin jo kahdessa edellisessä osassa. Joissakin taisteluissa kartan laidalla on reinforcement-heksa, jonka kautta apujoukot saapuvat kartalle ennalta määrätyllä kierroksella. Puolustustaistelut ovat rutkasti mielenkiintoisempia kun tietää, että jos vielä hetken aikaa saa pidäteltyä saksalaisten panssarikrenatöörejä, niin tovereiden T-34 pataljoona saapuu apuun.

rk62 nakuttaa

Musiikki kuuluu siihen yhdentekevään kategoriaan, joten sen mieluiten kytkee pois päältä. Muutoin äänimaailma on täsmälleen sama kuin Panthers II:ssakin eli varsin hyvä. Etenkin konetuliaseiden kilahteleva nakutus luo mainiota tunnelmaa.

Steel Panthers III:een on hiukan vaikea suhtautua. Periaatteessa se on vain Steel Panthers I ja II samassa paketissa, vaikka valmiit tehtävät eivät olekaan samoja kuin edellisissä osissa. Toisaalta monia uudistuksiakin kieltämättä on mukana. Näistä merkittävin eli mittakaavan muuttaminen yksikkötasolta joukkuetasolle on joko hyvä tai huono asia, pelaajan mieltymyksistä riippuen. Minun mielestäni olisi ollut parempi, jos mittakaava olisi säilytetty ennallaan, sillä Pantherit ovat olleet ainoita hyviä taktisen tason strategiapelejä.

Steel Panthers ykköstä ja kakkosta voisi verrata M1A1:een ja kolmosta M1A2:een. Eroja ei ole hirveästi, mutta kummatkin ovat pirun hyviä.

91