Stunt Island – Mahtavia stuntteja

Stunt Island on Hollywoodin mogulien filmisaari, jossa vaarallisimmat ja erikoisimmat stuntit tehdään. Saari soveltuu syrjäisen sijaintinsa takia erinomaisen hyvin lentostuntteihin, joita varten saarelle on kyhätty kopiot monista tunnetuista paikoista. Saarelta löytyvät esimerkiksi Alcatrazin vankilasaari, Grand Canyon sekä monta muuta elokuvan teossa tarpeellista maisemaa.

Pelin riemastuttavan omaperäisenä ideana on suorittaa onnistuneesti pelin mukana tulevat 32 stunt-tehtävää ja kilpailla samalla tietokoneen stunt-miehiä vastaan. Ensimmäiset pari tehtävää ovat varsin helppoja, esimerkiksi löysä Zerojen tiputtelu P-38:lla tai pikku pyrähdys ladon läpi Fokkerilla sujuvat leikiten kaikilta itseään kunnioittavilta lentosimufaneilta. Tehtävät vaikeutuvat kuitenkin nopeasti, ja loppupään tehtävissä menee ansioituneelta lentäjä-ässältäkin pahasti jauhot suuhun _ koittakaapa vaikka pujotella Migillä pilvenpiirtäjien lomitse yli 1600 km/h nopeudella!

A-10:stä Tupoleviin

Stunt Islandin mukana tulee viitisenkymmentä erilaista lentokonetta eri aikakausilta. Mukana on matkustajakoneita, molempien maailmansotien hävittäjiä sekä nykyaikaisia koneita SR-71-tiedustelukoneesta avaruussukkulaan. Lisäksi on mahdollista lentää "erikoislentokoneilla" kuten ankalla, riippuliitimellä, hirmuliskolla ja laskuvarjolla. Vaikka stunt-tehtävien suorittaminen onkin pelin pääidea, aikaa kuluu huomaamattomasti jo pelkkiä eri koneita kokeillessa.

Monista lentosimuista tuttu koneen ulkopuolinen näkymä on Stunt Islandin tehtävien suorituksessa lähes pakollinen. Esimerkiksi tehtävässä, jossa pyydystetään pakoon yrittävä vanki laskutelineillä, ulkopuolinen näkymä on tarpeen, jotta tähtäys onnistuu vankipojan pitelemään koukkuun. Ohjaamotuntumalla sihdattaessa yleensä tulos on SoundBlasteristä kuuluva inhottava litsahdus potkurin tavoittaessa raitapaidan.

We may have to amputate...

Pelin positiivisimpia yllätyksiä on erittäin runsas digitoidun äänen käyttö. Puheella maustetut humoristiset välikuvat ovat erittäin onnistuneita eivätkä tunnu pelkältä pakolliselta täytteeltä lentojen välillä. Vitsejä ja hauskoja kommentteja riittää, esimerkiksi mainio lääkäri tuntuu löytävän aina uutta sanottavaa paikkaillessaan epäonnistunutta stunt-miestä.

Stunt Islandin oivaa äänenkäyttöä täydentää hyvä grafiikka, etenkin lentokoneet ovat erittäin onnistuneita: vektorigrafiikka yhdistettynä Gouraud-varjostukseen antaa mahtavan lopputuloksen. Maasto sen sijaan on hyvin pyramidivoittoista eikä aivan nykystandardien mukaista, tosin ei kuitenkaan häiritsevän karua.

Vain debuggeri puuttuu

Omien stunt-tehtävien suunnittelu muodostaa suuren osa pelin vetovoimasta. Stunt-tehtävien tekeminen on kuitenkin aikaa vievää puuhaa, eikä aivan yksinkertaistakaan. Apunaan suunnittelijalla on tapahtumapohjainen ohjelmointikieli, jolla määritellään stunttiin kuuluvat tapahtumat ja niiden seuraukset.

Stunt-tehtävän suunnittelu aloitetaan valitsemalla tehtävään sopiva "kuvauspaikka", esimerkiksi pikkukaupunki pommitustehtäviä varten ja vaikkapa ritarilinna Navaronen tykkien uudelleenfilmausta varten. Kuvauspaikan lisäksi määritellään tehtävään liittyvät muut esineet, rakennukset ja lentokoneet.

Stunttien ohjelmointikielellä määritellään tehtävään liittyvät tapahtumat ja niiden seuraukset, esimerkiksi tyyliin "kun esine 1 (stunt-lentäjän Boeing-747) osuu esineeseen 22 (ankka), räjäytä esineet 11 ja 15 (Golden Gatea pitkin hurisuttelevat tankit)". Tai "jos lippu 5:n arvo on 30, aseta lipun 2 arvoksi 0 ja aloita filmaus kameralla 7". Homma kuulostaa helpolta, mutta yksinkertaiseenkin stunt-tehtävään kasautuu äkkiä iso nivaska ehtoja, joiden debuggaamisessa menee ikä ja terveys.

Koska koko tehtävä määritellään pääasiassa erilaisten törmäysten avulla, lähes jokaisessa tehtävässä joutuu käyttämään näkymättömiä apuesineitä, jotka ovat tarpeen ohjaamaan kameroita ja tehtävän kulkua. Muuten hyvä, mutta nämä apuesineet (collision windows) eivät aina toimi oikein, lisäksi käyttöä haittaa että ne ovat aina määrätyn kokoisia. Kun vielä ainoa tapa testata suunniteltu tehtävä on yrittää lentää sitä läpi uudelleen ja uudelleen, on tehtävän suunnittelu yllättävän työlästä puuhaa.

Mukana tulee mahtavat kirjastot musiikkia, ääniefektejä ja tehosteita. Vektorigrafiikalla määriteltyjä esineitä löytyy yli 700 kappaletta, jo pelkästään erilaisia rakennuksia on yli 160 Taj Mahalista Eiffeliin.

Disney onnistui vihdoinkin

Joitakin mokia kuitenkin on: valikoissa liikkuminen on joskus omituisen epäloogista ja stunttieditori olisi kaivannut vielä vähän hieromista. Myös valmiita tehtäviä saisi olla mukana huomattavasti enemmän, nyt ainakin helpot stuntit tuntuivat loppuvan kesken.

Pienistä puutteistaan huolimatta Stunt Island jättää varsin vähän toivomisen varaa. Idea on erittäin omaperäinen ja toteutus on hauska. Hieman paremmalla stunttieditorilla olisi napsahtanut huippupelin pisteet, mutta tällaisenaankin peli on silkkaa laatutavaraa, ja Stunt Islandin pariin palaa mielellään myöhemminkin.

89