S.W.I.N.E. – Porkkanapoweria

S.I.K.A., se peliksi väännetään. S.I.K.A., elukat yksiköiksi käännetään. Kato Stormregion on laittanut kystä kyllä, RTS-huntu on S.I.A.:lla yllä.

Sotastrategiaa sarjakuvamaisemissa ja eläinhahmoilla. S.W.I.N.E on jotain uutta, paljon lainattua ja enimmäkseen ennalta tuttua. Perusnaksuttelu siis, joskin nätti sellainen. Pelaajaa ei kiusata kerättävillä resursseilla tai rakennusten pystyttämisellä, vaan varovainen eteneminen ja tiedustelu sekä tykistön ja ilmaiskujen käyttö tuovat voiton kotiin. Ne, ja load-loitsu, sillä osa tehtävistä on kilpajuoksua aikaa vastaan.

Tilanne on selvästi lainattu toisesta maailmansodasta. Jänikset ovat ranskalaisia, ja juoksevat nenä väristen. Diktaattorivetoiset porsaat ovat saksalaisia, ja leviävät rajojen yli kuin kaikkien suu- ja sorkkatautien äiti. Jänöjen yksiköt ovat pyöreitä, possujen kulmikkaita, jänöt puolustautuvat miehittäjää vastaan kun taas porsaat tuhoavat johtajansa Rautahampaan määräysvaltaan tyytymättömiä kapinallisia ja valtaavat elintilaa.

Kummallekin osapuolelle on oma yksinpelikampanjansa, ja kummallakin kyseessä on tiukan lineaarinen tehtäväkokoelma, jossa tekoäly käyttäytyy aina pilkulleen samalla tavalla. Tehtävistä saa pisteitä, joilla ostetaan seuraavaan tehtävään lisätehtäviä tai tilataan tehokkaita ilmaiskuja vihollisen keskittymiin.

Huolto pelaa

Ulkonäön ja aksentin lisäksi puolilla ei ole paljon eroa, sillä yksiköt ovat samanlaiset, mitä nyt porsailla on raskas tankki ja jänöillä puolestaan tankintuhooja.

Erikoisuutena jokaisella yksiköllä on normaaleiden osuma- ja kokemuspisteiden lisäksi rajallinen bensa- ja ammusmäärä. Niinpä joukkojen perässä kannattaa usein hinata laatikoita, joilla yksiköitä saa tankattua, varustettua tai korjattua.

S.W.I.N.E on herkullisen näköinen. Grafiikka vaihtuu jänöyksiköiden ja porsaiden välillä selvästi. Kumpuilevan maaston värit ja varjostus ovat napakymppejä ja vesi lilluu todella hienosti. Uutta näytönohjainta oppi nopeasti arvostamaan, sillä 1600x1200 pikselin tarkkuudella grafiikka pyörii sulavasti.

Ampumavalmiuteen siirtyvän tykistöajoneuvon maahan laskevat tukijalat, ajoneuvojen maastoon jättämät telaketjunjäljet ja kylien ja kaupunkien yksityiskohdat ovat ykkösluokkaa. Maatilojen porkkanamailla kasvaa riveissä naateilla varustettuja vitamiinipötkylöitä, ja asutuskeskukset ovat täynnä uskottavaa tilpehööriä, josta vieläpä suuri osa menee rikki.

Peliä osaa pelata lukematta ohjeita lainkaan. Joukot valitaan hiirellä ja ryhmitetään näppiksellä, karttaa pyöritellään ja zoomaillaan hiiren rullalla.

Ei ihan kärsälleen

Yksiköt voivat kuulua vain yhteen ryhmään. Porukoita ei siis voi puolittaa ryhmiin 1 ja 2, ja sitten jakaa näitä vielä aliryhmiin. Toinen moka liittyy yksiköiden liikkuvuuteen: jos ryhmittelee joukkonsa siististi siten, että tykistö tulee raskaiden tankkien perässä, ja etummaisena liitää joukko tiedusteluajoneuvoja konekivääreineen, hajoaa muoto nopeasti härdelliksi.

Taistelutilanteessa hyvin harvoin hyökkäys menee kuten oli suunniteltu. Johtoajoneuvo nopeimpana yksikkönä on erityisen haavoittuvassa asemassa, sillä yksi varomaton klikkaus vie sen tapattamaan itsensä vihollistankkien väliin.

S.W.I.N.E. on yksinkertainen, pelattava, kaunis ja muutenkin hyvin toteutettu aina puhetta myöten. Ainoaksi suuremmaksi viaksi tekohauskuuksien ja porsaiden pieruhuumorin lisäksi jää vain pelin standardinomaisuus, kaiken kun on nähnyt aiemminkin ja vieläpä sataan kertaan.

Reaaliaikanaksut alkavat muistuttaa pesuaineita, sillä eroina ovat enää pakkaus ja turhat gimmickit.

Moninpeli

Sikapeliä

TCP/IP, 2-8 pelaajaa

Moninpelit pyörivät niin lähiverkossa kuin netissä, ja helpoiten peliseuraa löytää sisäänrakennetun GameSpy-tuen kautta. Valikot, chatit sun muut ovat ensiluokkaisen selkeät ja toimivat.

Pelivaihtoehtoina ovat deathmatch, alueiden valtaus, perinteinen lipunvaltaus (noudetaan yksi lippu omaan tukikohtaan) ja yksinkertainen pisteiden keruu aikarajan puitteissa.

1.4-päivitys on välttämätön, sillä se lisää yhdeksän moninpelikarttaa (vakiona niitä on kymmenen) ja pistää nettikoodin uusiksi. Valitettavasti vain koodi on roskaa päivityksen jälkeenkin. Yksi huonolla yhteydellä varustettu pelaaja jumittaa kaikkien pelin täysin - tankit nykivät kartalla pahimmillaan kerran sekunnissa.

Toinen ongelma on se, että tyypillinen peli on deathmatchiä liian suurella rahamäärällä. Kaikki ostavat siis johtoauton maastoa tiiraamaan ja sen seuraksi läjän tykistöä ja kenttähaupitseja. Epäsuoran tulen uhriksi joutuu mikä tahansa yksikkö maastosta välittämättä. Nopeilla yksiköillä ei tee mitään, sillä niiden tulivoima on mitätön ja ne yleensä pysähtyvät maalitauluiksi ampuessaan.

74