Terminator: Rampage – Tuomiopäivän varjossa

Miten teemme toimintapelien kuninkaan? Otamme ensin terminaattorit, sijoitamme ne virtuaali-3D-maailmaan ja maustamme raskailla konetuliaseilla. Tätä reseptiä ei voi munata, eihän?

Terminator: Raivoisaa Ryntäilyä on Bethesdan yritys tehdä rankka toimintapeli. Raivoisa ryntäily muuttuu laimeaksi lepatukseksi jo pelin toisessa tasossa ja sen jälkeen Bethesda tuplaa puuduttavan etsimisen. Ei pitäisi yrittää rahastaa Doomilla jos ei osaa.

Taistelu jatkuu (ja jatkuu)

Kapinallisten tuhotessa SkyNetin tämä ovela pikku tietokone teki itsestään backupin MetaNodeen ja lähetti sen ajassa takaisin vuoteen 1984. Siellä MetaNode etsi Yhdysvaltain puolustusvoimien pääkoneen, siirsi tietoisuutensa salaa siihen ja aloitti ydinsodan.

Mutta John Connor ja kapinalliset kumppanit ehtivät myös lähettää miehensä menneisyyteen. Pikku töppi aiheutti saapumisen liian myöhään: MetaNode oli jo vauhdissa ja täytti CyberDyne Systemsin käytäviä alkeellisilla terminaattorimalleilla. Pukeutuneena ACE-taisteluhaarniskan kevyeen prototyyppimalliin kommando aloittaa tehtävänsä. 80-luvun aseilla ei MetaNodea tuhota, vaan ensin täytyy löytää sopivat osat Phased Plasma Cannonin rakentamiseen.

Nice night for a walk

Tehtävä on yksinkertainen: käy läpi kaikki 32 kerrosta, etsi kaikki PPC:n tarvittavat osat ja tuhoa MetaNode. Suurimmassa osassa tasoja joutuu etsimään myös hissinovet avaavia avainkortteja, mutta muuten voi hyvin lähettää aivot vaikka Bahamasaarille lepäilemään. Alkupistoolin lisäksi myöhemmin löytyy Uzi, rynnäkkökiväärit M-16 ja Kalasnikov, pumppuhaulikko, minigun, M-30 kranaattikivääri ja tietysti PPC. Muuta löydettävää ovat ammukset ja eritehoiset ensiapu- ja haarniskankorjauspakkaukset.

Bethesdan grafiikka- ja äänirutiinit ovat ottaneet jättiharppauksen eteenpäin, mutta pelisuunnittelu on kompastunut ja ruhjottu niiden jalkoihin. Terminator: 2029:n mukavan vaihtelevista, pelattavan kokoisista tehtävistä on luovuttu ja tehty suoraviivainen toimintapeli.

Mutta kun se suoraviivaisuus on käyrempi kuin muotopuoli banaani. Taktikointia ei juuri pysty harrastamaan, ja puhtaana ammuskeluna Rampage on liian hidastempoinen, terminaattoreita kun tulee vastaan liian pieninä laumoina. Lisäksi, aseesta riippumatta, ne täytyy saada juuri pyssynpiipun eteen eli vaikka näyttää siltä, että minigun levittää lyijyä koko käytävän täydeltä, kohde on enemmän turvassa kuin äitinsä sylissä lepäilevä lapsi. Kun muistaa 2029:n erinomaisen hyvin toteutetun "pikselikin riittää" -ampumisen, ei voi kuin ihmetellä.

Toiseksi perusidea, eli yhden, kahden välttämättömän esineen etsiminen aivan liian sokkeloisista ja isoista tasoista kolmenkymmenenkahden tason verran on susi jo syntyessään. CyberDynen työntekijöilläkin meni varmaan koko työpäivä kun he yrittivät löytää vessan. Paikoitusapuna on vain pieni lähiympäristön näyttävä kartta, kun koko tason vieraillut paikat näyttävä automaattikartta olisi EHDOTTOMASTI pitänyt olla.

Minulle nimittäin kävi nolosti: kolusin tason neljä takuuvarmasti läpi huone huoneelta VIISI kiduttavan tylsää kertaa, mutta avainkorttia seuraavan kerrokseen ei löytynyt (tai sitten kyseessä on bugi). Epätoivoissani turvauduin jopa loppumattomat elämät, ammukset ja kaikki aseet tarjoavaan traineriin, mutta korttia ei löydy. Sainpahan edes testattua kaikki aseet, ettei tästä tullut totaalisen noloa arvostelua. Kuvista olen päätellyt, että pitemmälle mentäessä typerät sokkelo-layoutit saattavat yksinkertaistua, mutta se ei auta Rampagen perusvirheisiin.

Lopullinen naula Rampagen arkkuun on Doom. Taskulamppu näyttää pimeässä kirkkaalta, mutta kun aurinko nousee niin se siitä valosta. Vaikka pelit idealtaan ovat kuin veljet keskenään, ei Rampagea yksinkertaisesti enää pysty pelaamaan Doom-tartunnan jälkeen, sillä tuntuu, ettei siinä ole mitään tehty oikein.

Päreet lentävät

Grafiikka on ihan hyvää, mutta vaatii tehokoneen. Jouduin jopa 486/50:lla tinkimään detaljeista saadakseni miellyttävän pehmeän päivityksen. Sen enempää musiikissa kuin varsin jykevissä tehosteissakaan ei juuri ole valittamista, eli näillä eväillä olisi syntynyt hyväkin peli. Positiivisempana efektinä osa taustagrafiikasta reagoi ammmuksiin: nahkasohvat rei'ittyvät ja monitorit sekä valvontakamerat hajoavat.

Bethesdalla on todella hyvä lisenssi ja hyvä engine, mutta pelinsuunnittelijat pitäisi terminoida. Pidetään sokkeloissa juoksentelu psykologian laboratorioiden rottakokeissa, mutta ei enää tehdä siitä pelejä, eiks' jeh?

70