Thrustmaster Frag Master ja Logitech MouseMan+ Wheel

Thrustmaster Frag Master

Valmistaja: Thrustmaster

Kotisivu: www.frag-master.com/

Testikappale: Toptronics Oy, puh. (02) 273 4000

Hinta: noin 650 markkaa

Hyvää

Futuristinen look.

Sopii sekä oikea- että vasenkätisille.

Napit hyvin sormien ulottuvilla.

Huonoa

Ohjaustuntuma kömpelö liian suurten liikeratojen takia.

Konfigurointiohjelma kaatuilee ja on vaikeaselkoinen.

Häviää melkein joka suhteessa näppäimistö-hiiri-yhdistelmälle.

Komean näköinen mutta varsin epäkäytännöllinen ohjain. Soveltuu paremmin kevyisiin lentosimulaattoreihin kuin tiukkoihin first-person-ammuntoihin.

Logitech MouseMan+ Wheel

Valmistaja: Logitech

Kotisivu: www.logitech.com/uk/mice/mc17-100.html

Hinta: noin 300 markkaa

Hyvää

Tarkkuus.

Nopeus.

Sopii käteen kuin nakki silmään.

Huonoa

Kaikki pelit eivät vielä tue peukalonappia ja wheeliä.

Peliohjain joka halusi olla hiiri

3D-peliohjaimia mainostetaan kaikenlaisilla epäolennaisuuksilla, kuten erilaisten liikeratojen määrällä tai kuorien sisältä löytyvän tekniikan erinomaisuudella. Mutta mitä käytännön merkitystä sillä on, vaikka kaupiteltavan härvelin sisältä löytyisikin liikkeitä laskeva RISC-prosessori, jos ohjain ei tuo mitään parannusta 3D-peleissä perinteisesti käytettyyn hiiri-ohjaukseen, vaan päinvastoin on sitä huomattavasti epäkäytännöllisempi?

Thrustmasterin Frag Master on hävyttömän tyylikkään näköinen vempain. Sitä ohjaillaan molempikätisesti, minkä ansiosta tuntuma ohjaimeen on poikkeuksellisen jämäkkä. Nappeja on yhteensä kymmenen. Molempien käsien liipasinsormelle on kaksi nappia ja peukaloille kolme kummallekin.

Ohjaimena Frag Master on eräänlainen ratin ja perinteisen lentotikun yhdistelmä. Ohjainta kierretään vasemmalta oikealle kuin rattia, mutta toisaalta myös väännetään eteen ja taakse kuin lentotikun ohjainsauvaa. Tämän lisäksi kolmion muotoista ohjainta voi liikutella vaakatasossa jalustansa päällä.

Frag Master rides MouseMan's rocket

Frag Masterin liikeradat ovat kuin suoraan jostain Flightstickistä ja ohjaustuntuma on aivan liian kömpelö verrattuna hiirellä ohjaamiseen. Niinpä Quaken tyyliset 3D-räiskinnät voi Frag Masterilla unohtaa kokonaan. Yksinpeli voi toki vielä jotenkuten sillä sujua, mutta moninpeleissä Frag Masterin käyttäjällä ei ole toivoakaan menestyksestä hiirulaisilla varustettuja vihulaisia vastaan. 3D-räiskinnöissä vaadittavat tarkat ja samaan aikaan nopeat ohjausliikkeet ovat Frag Masterilla yksinkertaisesti mahdottomia.

Ottaen huomioon ohjaimen yleisen soveltumattomuuden 3D-räiskintöihin onkin harmi, että Frag Masterin mukana tulee valmiita kontrollikonfiguraatioita vain ja ainoastaan 3D-räiskintöihin. Parhaiten Frag Master tuntuisi soveltuvan lentosimuihin, etenkin avaruus-sellaisiin. Conflict: Freespacessa syntyy todellakin illuusio avaruushävittäjän puikoissa olemisesta.

Hiirellä pelaamisen edut

Vaikka hiirissäkin on eronsa, niin lähinnä joystickeihin rinnastettaviin 3D-peliohjaimiin verrattuna ne ovat sekä huomattavasti tarkempia että nopeampia. Hiirtä valittaessa ei kuitenkaan kannata tyytyä siihen halvimpaan muutaman kympin viritykseen, sillä vähän extraa maksamalla hiiren pelikelpoisuus paranee huimasti. Hyvä esimerkikki hiukan kalliimmasta, erinomaisesti pelaamiseen soveltuvasta hiirestä on omassa käytössäni oleva Logitechin MouseMan+.

Kolminappisista bulkkihiiristä Mousemanin erottavat keskimmäisenä nappina toimiva wheel, eli rullaohjain, sekä hiiren kyljessä oleva, peukalon alle jäävä peukalonappi. MouseManin mukana tulevalla ohjelmistolla kaikkien näiden nappien toiminnot voi määritellä haluamikseen, esimerkiksi näppäimistön painalluksiksi.

Vaikka MouseManissa ei tietenkään ole Frag Masterin kymmentä erikseen ohjelmoitavaa namiskaa, niin neljän napin ja rullan kera erilaisten toimintojen määrä nousee jo kuuteen, mikä on käytännössä enemmän kuin tarpeeksi keskiverto 3D-räiskinnälle.

Ja kun hiirellä pelataan, apuna käytetään luonnollisesti näppäimistöä. Hiiriohjaus perustuukin siihen, että tarkkuutta vaativa tähtääminen - ja samalla myös kääntyminen - hoidetaan hiirellä (tätä kutsutaan 3D-räiskinnöissä "mouselookiksi") ja eteen/taakse/sivuille liikkuminen taas näppäimistöltä (esimerkiksi nuolinäppäimiltä). Jos peli vielä vaatii jotain erikoistoimintoja, kuten vaikkapa radioviestejä, ne voi helposti konfiguroida liikkumisnäppäinten viereen, jolloin ne ovat kätevästi sormien ulottuvilla.

Todennäköisesti liiasta 3D-räiskintöjen pelaamisesta johtuen olen viimeaikoina huomannut pelaavani lähes kaikkia pelejä, enkä vain 3D-räiskintöjä, hiirellä. Vaikka jossain Conflict: Freespacen pitkissä ja tiukoissa kaartotaisteluissa hiirtä joutuukin höyläämään pöytää vasten kuin heikkopäinen, tämä vahinko otetaan sitten takaisin hiiren mahdollistamalla murhaavan tarkalla tähtäyksellä.

Tyrmäys ensimmäisessä erässä

Niin kauan kun näitä Frag Mastereita suunnittelevat ihmiset, joilla ei tunnu olevan hajuakaan pelaajien todellisista ohjaintarpeista, ei valinta hiiren ja kalliin design-peliohjaimen välillä tuota tippaakaan vaikeuksia. Se on sinänsä sääli, sillä idea 3D-peleihin tarkoitetusta ohjaimesta on hyvä ja toteuttamiskelpoinen.

Ihmetellä sopiikin, että miksi kukaan ei ole vielä keksinyt suunnitella vartavasten pelikäyttöön tarkoitettua hiirtä? Semmoisen minä ainakin haluaisin.