Top Gun Afterburner

Vakaville lentosimujen, mechan ja avaruusräimeen harrastajille lähes välttämättömiä HOTAS-peliohjaimia ei todellakaan kasva kuin sieniä sateella.

Valmistaja: Thrustmaster/Guillemot

http://www.thrustmaster.com

Toiminnot: joystickissa kolme nappia ja 8-suuntainen hattukytkin sekä kierrettävä kahva. Kaasukahvassa analoginen keinukytkin ja neljä nappia.

Liitännät: USB

Testikappale: Guillemot

Kunnollisten ohjelmoitavien tikun, kaasukahvan ja polkimien kombo maksaa kaiken lisäksi pitkälti toista tonnia. CH:n kanssa laadukkaimpaan ja kalleimpaan friikkieliittiin kuulunut Thrustmaster tuo HOTAS-kokonaisuuden myös viikkorahojen varassa sinnittelevien ulottuville.

Kun Guillemot hiljattain osti Thrustmasterin, aiemmin yksinomaan luksustikkuja valmistanut simukuskien hovihankkija pukkaa nyt markkinoille selvästi enemmän massojen mieleistä kamaa. Top Gun -sarjan Fox 2, Fox 2 Pro ja Afterburner ovat aggressiivisesti hinnoiteltuja, ja pyrkivät uudella ilmeellään irrottautumaan G-puvuissaan ultrarealistisia nippelisimuja kahvaavien sotahullujen imagosta. Tosin meidänkin iloksemme Thrustmaster julkistaa tosimiesten mallistonsa ensi kesän E3-messuilla.

Nyt lippulaivan virkaa tekee kuitenkin Afterburner, jonka vinkeä muotoilu suorastaan huokuu klubiuskottavuutta. Alumiinimaalilla ruiskittu tikun ja kaasun yhdistelmä näyttäisi olevan enemmän kotonaan Star Trekin lavasteissa kuin militariapelimiehen pöydällä. Yleistä hilpeyttä herätti myös joikkarin peukkunapin "varmistin", muoviklipsi, joka pitää napsautttaa pois tieltä mikäli kakkosnappia mielii käyttää.

Vaikka tässä uudessa lookissa on paljon sellaista, mikä yleensä yhdistetään leluihin ja halpistikkuihin, Afterburnerin tekniikka ja viimeistely tuntuu olevan tuttua Thrustmasterin laatutyötä. Mikään ei nitise, natise eikä hölsky, ja jämerä tikku tuntuu käteen kaikin puolin vakaalta.

Afterburnerin HOTASia voi käyttää kahdella tavalla: joko yhteen pultattuna kombona tai toisistaan erotettuna normaaliin tapaan, niin että näppis jää tikun ja kaasun väliin. Sikäli kun se pöydälle näin mahtuu. Tikun ja kaasun vaatima ala on todella suuri, mutta pysyväthän sitä tukevammin aloillaan.

Polje Mika, polje!

Ihan täydellinen HOTAS-kombo ei Afterburner kuitenkaan ole, sillä polkimet jäävät puuttumaan. Neljättä akselia kyllä tuetaan ja tämä on hoidettu samalla tavalla kuin Microsoftin tikuissa: joikkaria pyörittämällä kääntyy sivuperäsin tai mechin yläruumis. Vaihtoehtoinen konsti on hoitaa "polkimet" kaasukahvan takana olevalla keinukytkimellä.

Kunnon polkimiin tottuneelle tikun pyörittely tai keinukytkimen räpläys tuottaa tuskaa. Pienen totuttelun jälkeen mechin yläruumis kääntyilee luontevasti tikusta, mutta Warbirds-testissä ei sitten millään oppinut peräsimen käyttöä. Koko ajan jalat hamusivat polkimia, ja tähtääminen rosmon kuutosessa meni vituralleen, kun oikean käden kahvaaminen vaati uutta ulottuvuutta.

Kaasun takana oleva keinukytkin ei toiminut senkään vertaa. Vain moderneja suihkukonesimuja pelaavia tämä ei haittaa, sillä polkimia ei juuri nykyajan jeteissä käytetä, mutta historiallisia tai helikopterisimuja pelaaville pelkkä Afterburner ei ole välttämättä oikea ratkaisu.

Tosin tämä on tottumiskysymys ja pyöriteltävän tikun nimeen vannovilla huru-ukoilla lienee oikeus omiin näkemyksiinsä. (Niin onkin. Keinukytkimeen tottuu, mutta kierrettävä kahva ei taivu parin vuoden totuttelunkaan jälkeen. -Kaizu) (Tottumiskysymys. Minä en ikinä oppinut sohlaamaan polkimilla, mutta kahvankääntelyyn motoriikkani venyy. -nn)

Pakollista peukuttelua

Nippeli- ja nappelipuolella Afterburner jää selvästi jälkeen raskaan sarjan HOTASeista. Tikussa on neljä nappia ja hattu, ja kaasussa kolme nappia (plus keinukytkin peräsimelle). Onneksi kaikki ovat kuitenkin ohjelmoitavissa Thrustmasterin erittäin selkeällä Thrustmapper-ohjelmalla, joka on helppokäyttöisyydessään valovuosia edellä FLCS:n kankeaa käyttöliittymää. Lisäksi Thrustmapperin kautta voi ohjelmoida numiskoille erilaisia yhdistelmätoimintoja, jolloin HOTASista irti revittävien komentojen määrä nousee useampaan kymmeneen.

Kaasun kolme nappia ovat peukalolle tarkoitettuja, etusormelle on yksi ja kahvan takana lepäävät muut sormet hoitelevat "peräsimen" keinukytkintä. Tikun nappien sijoittelussa on ilmeisesti tullut ajatuskatkos. Peukalolle jää hatun ja kakkos- ja kolmosnapin hoitaminen ja nelonen on etusormen käytössä liipaisimen lisäksi. Monet kerrat mainioksi ideaksi todettu pikkurillinappi puuttuu kokonaan.

Villistä muotoilustaan ja epäergonomisista napeistaan huolimatta sekä Afterburnerin kaasu että tikku istuvat käteen yllättävän hyvin. Ohjaustuntuma on vakaa, eikä klappia ole nimeksikään. Tikun jäykkyyttä voi myös säätää hitusen verran pohjassa olevasta ruuvista, mutta sillä ei ole juuri vaikutusta. Aiemmista Thrustmastereista tuttuun tapaan kaasukahvassa on kaksi kynnystä: tyhjäkäynnille ja jälkipolttimille.

Vaikkei Afterburner ihan raskaan sarjan simuheeboille sovellukaan, se on erinomainen keskiluokan tikku ja köyhän miehen HOTAS, jonka hinta-laatusuhde on enemmän kuin paikallaan. Ylimääräisellä kahdellakymmenellä taalalla siitä saa myös force feedback -version, ja silloinkin hinta jää reilusti alle Microsoftin force-tikun. HUOMIO ANNIKA TSEKKAA NUO HINNAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Siis jos sietää viileän klubiuskottavaa muotoilua ja ensi töikseen repäisee kakkosnapin "varmistimen" huitsin nevadaan.

Hyvää

Hinta/laatusuhde.

Istuu käteen.

Tukevaa tekoa.

Helppo ohjelmoida.

Huonoa

Napit voisivat olla paremminkin.

Turhan hilpeän näköinen.