V-Rally 2 Expert Edition (PC) – V tarkoittaa vauhtia

Vakaan vikkelä vauhti vaikutti varsin vakiojutulta V-Rallyn viime versiossa. Vuosien vieriminen vie vauhtia vain vinhemmaksi. V-Rally 2 voikin vihastuttaa vain vaikeudellaan.

Oikeastaan ainoa kelvollinen rallikaahailu PC:lle on ollut puolisentoista vuotta sitten ilmestynyt V-Rally. Aika ehti kuitenkin ajaa sen ohitse kovaa kyytiä, joten on ilo huomata, että samasta lähteestä tulee uusi ehdokas.

Vaikka V-Rally 2 Expert Editionin taustana onkin pelin konsoliversio, sitä ei käytännössä edes huomaa. Peli on käännetty huolellisesti PC:n mahdollisuudet ja rajoitukset huomioon ottaen. Kokonaisuuden hioutuneisuus kertoo, että työ on tehty sydämellä eikä lompakolla.

Kolme kokkia, hyvä soppa

Paras tapa kuvailla V-Rally 2 Expert Editionia on sanoa sen vastaavan kysymykseen: "Mitä saadaan kun yhdistetään V-Rally, Sega Rally 2 ja Colin McRae?"

Kaiken pohjana on vanha V-Rally, josta on napattu varsin pitkälti koko pelisysteemi. Sega Rally 2:sta puolestaan on kähvelletty esimerkiksi radan varrella juoksentelevat katsojat, taivaalla pörräävä helikopteri ja kiivas vauhti. Colinista on lainattu mainio ajotuntuma ja yleinen rallifiilis. Yhdistelmä toimii kertakaikkisen loistavasti.

Ensimmäisestä ajokerrasta lähtien käy selväksi, että pelin henki on hurja vauhti ja armoton kilpailu. Autot tottelevat käskytystä likipitäen täydellisesti ohjasi sitten ratilla, padilla tai näppäimistöllä. Realismista ei ajomallinnuksessa suinkaan voida puhua, vaan jostakin paljon kevyemmästä. Jos Colin McRaen sijoittaa jonnekin arcaden ja realismin välimaastoon, niin V-Rally 2 on puolestaan jossakin arcaden ja Colinin välissä - hieman enemmän arcadeen päin kallistuneena.

Neljä tapaa

Radalle pääsee neljässä eri kilpailumuodossa. Time trialissa ajetaan kelloa vastaan ja pyritään yksinkertaisesti tekemään mahdollisimman hyvä aika. Arcadessa ajetaan tietty määrä kilpailuja ja pyritään pysymään ennalta annetun ajan puitteissa. Radalla mellastetaan muiden kilpailijoiden kanssa samanaikaisesti. Trophy-kisoissa ajetaan niinikään muiden kanssa samaan aikaan, mutta enää ei ajeta kelloa, vaan toisia kilpailijoita vastaan. Kaikkien kilpailujen jälkeen lasketaan niihin kulunut aika yhteen ja vähimmällä ajalla selvinnyt voittaa.

Neljäs pelimuoto on mestaruuspytyn tavoittelu, jossa ajetaan oikean rallin tapaan erikoiskokeita yksinään. Tarkoitus on olla nopein ja kerätä sitä kautta mestaruuspisteitä. Matkan varrella autosta saattaa hajota erinäisiä osia enemmän tai vähemmän, joten erikoiskokeiden välillä on aina aikaa niiden korjaamiseen. Tosin aikaa on vain rajallisesti, joten liikaa ei kaaraansa kannata kolhia.

Loppujen lopuksi kaikki kisamuodot ovat erinomaisen hauskoja. Time trialiin voi tarttua koska vain ja pöristellä niin paljon kuin sielu sietää. Toinen ääripää on mestaruusjahti, jossa joutuu jonkin verran keskittymään, jottei ajoreitti kulje jatkuvasti pöpelikön kautta.

Time trialia lukuun ottamatta kaikissa pelimuodoissa on kolme tasoa, joissa pääsee etenemään voittamalla aina edellisen tason. Kaikissa muodoissa ensimmäinen taso on melkoisen helppo, mutta toisella tasolla tapahtuu jo melkoinen loikkaus. Kone tuntuu saavan kunnon latingin puhtia kintereisiinsä ja ajaa kuin riivattu. Ensimmäisen tason huoleton ajaminen vaihtuukin vikkelästi tarkkaavaiseen kurvien nuolemiseen ja virheiden välttämiseen.

Jos vakioradat eivät tahdo riittää, lisää baanoja voi tehdä mukana tulevalla helppokäyttöisellä rataeditorilla. Se on sen verran sutjakka vempele, että sillä pyöräyttää lähes hetkessä uuden, hauskan radan.

Kahden kauppa

Elinehto V-Rally 2:lle on rivakasti pyörivä grafiikka, joten pelin minimivaatimuskin on melkoinen. Testikokoonpanolla, joka siis on hyvin minimin tuntumassa, peli pyöri matalimmalla 640x480-resoluutiolla ja täysillä yksityiskohdilla pääasiassa erinomaisen ripeästi. Vaikka teho loppui muutamassa kohdassa, ei sekään aiheuttanut häiritsevää nykimistä, vaan ennemminkin tunteen, että ajaa liimassa. Kovempien myllyjen omistajia ilahduttanee tieto, että suuriakin resoluutioita tuetaan (minunkin koneellani 1152x768:aan asti) ja valittavana on myös FSAA.

Matalasta resoluutiosta huolimatta grafiikka oli 17 tuuman monitorillani värikästä ja näyttävää, eikä resoluution mataluutta oikeastaan edes huomannut. Eri vuorokauden ajat ja säätilat ovat hienoja ja saavat ajamisen tuntumaan hauskalta kokemukselta. Jonkin verran tunnelmaa rikkoivat aina silloin tällöin ilmenevät grafiikkabugit, joissa auto uppoaa vaikkapa osittain kallioon paljastaen toisella puolella lymyävän tyhjyyden.

Äänipuoli on varsin vähäpätöinen: ääniympäristöön ei oikeastaan kuulu muuta kuin moottorin ääni ja erilaiset kolaukset sekä mies- tai naiskartanlukijan yksitoikkoinen ääni. Eipä sitä nyt oikeastaan muuta tarvitakaan, mutta potkua ääniin kaipaisi kuitenkin lisää.

Jaetun ruudun kaksinpeli on toteutettu hienosti ja se on todella hauskaa. Kisailu pyörii yhtä sutjakasti kuin yksinpelikin, eikä tahmaamisesta ole tietoakaan. Samanaikaisena kaksinpelinä voi pelata vain arcadea tai trophy-kisoja, mutta niissäkin riittää paahtamista aivan tarpeeksi.

V-Rally 2 Expert Edition on kaikin puolin laadukas paketti. Sitä voi huoletta suositella niin rallin ystäville kuin kaikille muillekin vauhdikkaasta ja hyvin toimivasta kaahaamisesta pitäville. Vikkelästi Visa vinkumaan vaan.

90