Varjojen kaupunki Riva – Olipa kolmannen kerran...

Rohkea sankarijoukko saapuu satamakaupunki Rivaan ystävänsä pyynnöstä. Jotain hämärää on tekeillä ja sankareiden vastuulla on tietysti ottaa asiasta selvää. Kaupungilla kulkevista juoruista selviää totuus: kaupunki on suuremmassa ahdingossa kuin päälle päin näyttää. Örkit uhkaavat maalta, piraatit mereltä ja jotkut väittävät holberkkien (örkkien ja haltioiden risteytyksiä) avustavan örkkien hyökkäystä sisältä käsin.

Varjojen kaupunki Riva on Realms of Arkania -sarjan kolmas osa. Sarja perustuu suosittuun saksalaiseen Das Schwartze Auge -roolipeliin. Vaikka sarjan aiemmat osat eivät muualla kuin Saksassa olleet myyntihittejä, on tämä kolmas osa jopa käännetty suomeksi.

Ensimmäinen askel kaikissa "oikeissa" roolipeleissä on hahmonluonti, niin myös Rivassa. Ominaisuuksien arvonnan jälkeen valitaan hahmoluokka 12 vaihtoehdosta ja jaetaan pisteitä eri taitojen ja mahdollisesti loitsujen kesken. Eri kykyjä on kymmeniä, loitsuja vielä enemmän. Ikävä kyllä osa loitsuista on abrakadabra-tyyliin nimetty, joten ohjekirjaa joutuu konsultoimaan jatkuvasti ennen kuin oppii, mitä loitsu itseasiassa tekikään.

Kärsimättömille on tarjolla valmishahmoja ja koneen voi käskeä jakamaan taito- ja loitsupisteet. Star Trailin, sarjan edellisen osan, läpi kolunneet pääsevät nopeaan alkuun siirtämällä vanhat hahmonsa Rivaan.

Mahdollisuuksien kaupunki

Rivassa liikutaan kolmiulotteisessa ympäristössä ryhmää johtavan hahmon silmin nähtynä. Grafiikka on uskomattoman suttuista, mikä ei sinänsä ole ihme, sillä peli käyttää sarjan edellisen osan engineä hiukan paranneltuna. Valoisuus vaihtelee päivän ajasta riippuen ja yöllä valaistus on tarpeen, sillä pimeimmillään ei näe nenäänsä pidemmälle. Outoa kyllä, mitään henkilöitä tai hirviöitä ei liikkuessa näe, ja niihin törmääminen on täysin sattumanvaraista.

Eksyminen ei ole ongelma, sillä automaattikartta on todella hyvä. Karttaan voi kirjoittaa merkintöjä itsekin, mutta myös peli tekee joitain merkintöjä. Päiväkirjaan kirjautuvat automaattisesti kaikki merkittävät tapahtumat omien muistiinpanojen lisäksi. Jopa tallennuksetkin voi kommentoida. Tällaista pelaajaystävällisyyttä kaivattaisi muissakin peleissä.

Hetken pelattuaan Riva alkaa vaikuttaa uskottavalta kaupungilta eikä grafiikkakaan enää häiritse. Kaupat, majatalot, temppelit, jopa bordelli tarjoavat hahmoille palveluitaan. Tavernoissa voi esiintyä, jos rahapula vainoaa. Majataloissa voi levätä rauhassa, eikä niissä tarvitse pelätä vilustumista, sillä sairastuminenkin on mahdollista. Majatalo on myös ainoa paikka, jossa voi keitellä omia taikajuomia. Shoppailussa säästyy rahaa, jos joku hahmoista on hyvä tinkimään.

Riva etenee melko lineaarisesti, mutta se on hyvin naamioitu vapaammaksi. Pienet sivujuonet värittävät seikkailua mukavasti ja muutenkin tuntuu siltä, että hahmot ovat vain osa tapahtumia. Osin se on totta, sillä pelimaailmassa kyllä kuluu aika ja päivät vaihtuvat. Osa tapahtumista on ajoitettu kalenterin mukaan.

Juonen edetessä hahmoille kerääntyy kaikenlaista rompetta, eikä heillä suinkaan ole pohjaton reppu. Ylimääräisiä tavaroita voi tietysti myydä kauppoihin tai tallettaa löytämiinsä arkkuihin. Varusteiden jako käy helposti sille suunnitellussa ruudussa. Ylimääräisistä paperikantamuksesta voi hankkiutua eroon kätevästi, kaikki kääröt, kirjeet ja kirjat voi nimittäin tulostaa. Yrttikaavat kannattaa kuitenkin säästää, sillä ilman niitä ei juomien tekeminen onnistu.

Hitaasti mutta varmasti

Taisteluita on suhteellisen vähän, ja ne käydään vuoropohjaisesti isometrisestä kuvakulmasta pienellä scrollaamattomalla ruutuihin jaetulla alueella. Yksinkertainen, toimintapisteisiin perustuva taistelusysteemi toimii, mutta etenee turhan verkkaisesti. Loitsijat eivät dominoi taistelukenttää. Massatuholoitsuja ei ole ja muutenkin taikapisteet ovat aina vähissä.

Rivan suomentajilla on työtä riittänyt, sillä tekstiä ei ole säästelty. Suurin osa tapahtumista kuvaillaan vain tekstinä, ja silloin tällöin välianimaatioilla. Suomennos on enimmäkseen hyvää työtä. Myös puheet on suomennettu, mutta lähes kaikki käännökset on onnistuttu pilaamaan naurettavalla näyttelyllä.

Pelissä on kattava online-ohjekirja, jonka saa näppärästi esille napinpainalluksella. Ikävä kyllä se on hieman sekava ja haluamaansa tietoa joutuu etsimään.

Tekninen toteutus on vuosien takaa, mutta oikeastaan sillä ei ole väliä, koska se kuitenkin toimii loistavasti, taistelua lukuunottamatta. "Oikeassa" roolipelissä tärkein piirre on tarina, sen sujuvuus ja tunnelma. Varjojen kaupunki Riva pääsee lähemmäs sitä kuin mikään muu tietokoneroolipeli tähän mennessä. Tunnelmaa lisää vielä loistava taustamusiikki.

Riva tarjoaa pelattavaa pitemmäksi, sillä sitä ei hutaista läpi muutamassa illassa. Kohderyhmänä on selkeästi hardcore-tietokoneroolipelaajat ja "oikeiden" roolipelien pelaajat. Keskivertotietokoneroolipelaajalle Riva saattaa olla liian yksityiskohtainen ja raskas.

78