Wing Commander II: Special Operations 1 – Avaruussaaga jatkuu

Tapahtui edellisissä jaksoissa: Ihmiset ovat asuttaneet avaruuden. Maan johtama Konfederaatio laajenee, mutta ei ole avaruudessa yksin. Ihmiset saavat kontaktin kissannäköisten kilrathien imperiumiin. Syttyy pitkä ja verinen sota. Pelaajien onneksi.

Wing Commanderit ovat yksinkertaistettuja avaruuslentosimulaattoreita, joissa pelaaja osallistuu käytännöllisesti katsoen elokuvaan, jonka taistelukohtaukset riippuvat hänestä itsestään.

Hitunen historiaa

Wing Commander I ja Secret Missions -levykkeiden juoni haarautuu pelaajan menestyksen mukaan, mutta Wing Commander II sisältää lineaarisen, erittäin elokuvamaisesti etenevän juonen. Perus-Wing Commanderissa taistellaan yhden sektorin kohtalosta, Secret Missions I:ssä tuhotaan kilrathien tuomionpäivän ase ja kakkoslevyllä joudutaan vahingossa keskelle kissojen pyhää rituaalia.

Pelaajan tukikohtana on lentotukialus TCS Tiger's Claw, jonka kohtalona on joutua kilrathien stealth-hävittäjien uhriksi Wing Commander II:n alussa. Ja sinua pidetään syyllisenä. Saat alennuksen ja joudut kaukaiselle avaruusasemalle kynää pyörittämään. Mutta sitten sektoriin saapuu lentotukialus TCS Concordia kilrathi-laivue hännillään...

Kaikki ratkeaa aikanaan, oikea petturi paljastuu ja kruununprinssi Thrakhath jää kellumaan avaruuteen todistamaan Enigma-sektorin päämajan tuhoa. Kilrathin imperiumi vapisee kapinan kourissa. Ja nyt selviää, mitä sitten kävi...

Kaikkialla kapinoidaan

Special Operations: erikoisosasto, jonka piinkovat macholentäjät ottavat vastaan kaikkein mahdottomimmat itsemurhatehtävät ja poikkeuksetta myös palaavat takaisin kerskumaan suorituksillaan. Amiraali Tolwynin ehdottaessa minulle jäsenyyttä hymyilin tietysti itsevarmasti ja suostuin. Tilanneselostuksen jälkeen ei kyllä enää juuri hymyilyttänyt...

Kilrathien orjaplaneetat kapinoivat pitkin rajalinjaa, ja keisari päättää tehdä Konfederaatioon liittyneestä K'tithrak Mangista varoittavan esimerkin. Iskujoukkoa komentaa tietysti prinssi Thrakhath, jolla todella tuntuu olevan yhdeksän henkeä. Ikäänkuin tämä ei vielä riittäisi on Konfederaation uusimman tukialuksen TCS Gettysburgin miehistö tehnyt kapinan ja liittynyt paikallisiin avaruuspiraatteihin. Paljon riippuu siis minusta ja Paladinista.

Uudet lelut

Special Operations 1 on vaikuttava tuote. Kahdelle DD-korpulle on sullottu kaksikymmentä uutta tehtävää, reilusti puhetta ja animaatioita sekä kaksi uutta alustyyppiä. Crossbow, Konfederaation uusi pommittaja, on Broadswordia nopeampi ja ketterämpi. Nokalle on lisätty pari neutronitykkiä ja sivutornit poistettu. Panssarointi on hieman kevyempi kuin Broadswordissa ja ohjusharhauttimet puuttuvat kokonaan. Ferretkin on vaihtunut ohjuksilla varustetuksi, hieman edellistä ketterämmäksi Super Ferretiksi.

Gothri, kissojen uusi raskas hävittäjä, on paitsi nopea myös raskaasti aseistettu, ja taitaa olla pahin vastus tähän mennessä.

Tehtävät muistuttavat aikalailla Secret Missions 2:n vastaavia. Kissoja tulee silmille laivueellinen joka navpointissa ja pääkohteessa vielä vähän lisää. Karvapallot antavat kunnon vastuksen, mutta pahimpia ovat loikkaripilottien lentämät Konfederaation alukset. Taistelujen kokoa on lisätty reilusti, ennätyksenä neljä siipimiestä ja täysi kuuden hävittäjän plus korvetin osasto kissoja.

Viimeinkin on myös tilanteita, joissa ei ole mahdollisuutta tappaa kaikkea mikä liikkuu. Heti pelin alkupuolella tulee vastaan raskaiden hävittäjien saattama kahden tukialuksen iskuosasto. Kun itse lennetään Ferreteillä ei voi muuta kuin verottaa hieman osaston hävittäjäsuojaa ja häipyä. Lopputaistelukin on todella massiivinen. Vastassa on pari Fralthraa ja iso nippu Gothreja. Fralthrat jopa ammuskelevat torpedohyökkäystä tekevää pelaajaa antimateriatykeillä jotka höyrystävät Sabren kertaosumasta (ja ohjekirjan mukaan näitä aseita ei voi käyttää hävittäjiä vastaan)!!! Kilrathit taistelevat kunnolla vastaan, ja joukossa on muutamia todella kiperiä tehtäviä.

Juoni on ehdottomasti paras tähänastisista pelaajan päästessä jopa nyrkinkantaman päähän prinssi Thrakhathista. Mukava tatsi on myös se, että vaikka Konfederaatio näennäisesti voittaakin, on koko kampanja kissojen harhautusoperaatio, jonka seurauksena ihmiset menettävät koko Enigma-sektorin!

Jos nyt jotain valittamista pitäisi löytää, niin muutama lievä bugi on eksynyt koodiin. Animaatioissa ei aina pysty hyppimään eteenpäin haluamaansa vauhtia ja autopilotin kytkeminen aiheuttaa välillä kymmenien sekuntien viiveen. Kaiken kaikkiaan erinomainen tuote, jonka ostamista tuskin tarvitsee enempää perustella.

96