Wings Over Israel (PC) – Taivastelun valtakunta

Enkelit ja kerubitko ne siellä Luvatun kansan taivaalla lentävät ja siivillään Israelia suojaavat? Vai lienevätkö ne kuitenkin McDonnell Douglas F-4 Phantom II -suihkuhävittäjiä?

Third Wire Productions on piristävä poikkeus nykymaailmassa, jossa simutuottajat kilvoittelevat lähinnä myöhästymisen maailmanennätyksestä. Piskuisen firman Wings over Whatever -sarjan pelit ovat aina olleet kompromisseilla kuorrutettuja kevyempiä simulaattoreita, joissa kuitenkin on tavoitettu jännittävä ja innostava tunnelma. Omimmillaan kaikki sarjan pelit ovat olleet 60- ja 70-luvun brutaalin tehokkaiden, mutta tekniikaltaan varsin alkeellisten koneiden mallintamisessa.Wings over Israel jatkaa perinteitä päästämällä nojatuolipilotit kokeilemaan onneaan Israelin ilmavoimien leivissä, kolmella eri vuosikymmenellä. Mukana ovat kuuden päivän sota vuodelta -67, Yom Kippurin sota -73 sekä Libanonin sota vuodelta -82.

Luvattu maa

Ensisilmäyksellä Siivet  Israelin yllä vaikuttaa lähinnä maastopäivitykseltä, melkein kaikki koneetkin on nähty jo aikaisemmin. Israelin lähimaastossa erityisesti kaupungit on mallinnettu hieman aiempaa monipuolisemmin, valitettavasti uusi ulkoasu ei ole ruudunpäivitysnopeudessa maksetun hinnan arvoinen. Iloisena yllätyksenä WoI:ssa on tehty kauan kaivattuja muutoksia tekoälyyn. Tekoälylle on syötetty ärrinmurrinkeksejä, mikä on hieman ironisesti skenaariossa, jossa vihollisten ilmavoimien pitäisi historiallista tarkkuutta noudattaakseen lähinnä luovuttaa jo ensimmäisenä päivänä.

Ei tekoälyä kattokruunun kirkkaimmaksi lampuksi voi väittää, mutta ainakin se yrittää väistellä ohjuksia ja ampua takaisin. Perinteiseen tapaan tekoäly on parhaimmillaan ketterissä ja tiukasti kaartavissa koneissa, mikä aiheuttaa 70-luvun kampanjassa israelilaisphantomeille pienoisia ongelmia. Välillä tosin happilaitteisiin tulee vika ja viholliset passivoituvat täysin. Sama vika tuntuu vaivaavan ajoittain omaa siipimiestä, mikä voi tosin johtua siitä, että radiokomennot eivät ole hepreaa.

Hepreaa ei pelissä pääse kuulemaan, siitä pitävät huolen paksua amerikanenglantia pulisevat siipimiehet ja muut ilmailijat. Aiemmissa osissa reippaat merentakaiset ystävämme kuuluivat asiaan kuin täsmäpommi lastentarhaan, mutta samojen ääninäyttelijöiden käyttäminen Israelin ilmavoimien pilotteina on halpa ratkaisu ja syö tunnelmaa. Arabien ratkaisuja alueen väestöpolitiikkaan ei pääse toteuttamaan, sillä palveluspaikaksi voi valita vain valitun kansan ilmavoimat.

Pyramidien varjossa

Israelin lyhyen, mutta väkivaltaisen historian aikana käydyt sodat ovat periaatteessa mielenkiintoisia, mutta eivät käänny erityisen hyvin Wings over Israelin kevyehköön dynaamiseen kampanjaan. Lentomallinnus on nykymittapuulla suurpiirteistä ja tuntuma koneisiin hieman epämääräinen. Paikattu tekoäly korostaa jonkin verran pelin muita puutteita ja testatussa versiossa oli Vista-tuen puuttumisen lisäksi ikävä bugi, jonka ansiosta vähänkin vaurioituneet koneet laskettiin kampanjassa tuhotuksi.

Pientä harmitusta aiheuttaa myös tilanteen hahmottamisen vaikeus. Harkkoresimulaattoristit ovat vääntäneet tunteella peistä ikonien ja muiden tilanteen hahmottamista helpottavien ominaisuuksien realistisuudesta, eikä kysymys olekaan ihan yksinkertainen. Wings over Israelin kaltaisen kevyen, helposti lähestyttävän simulaattorin kohdalla realismikynnystä ei pitäisi edes olla, mutta silti kaikki vaihtoehdot ovat samaan aikaan kömpelöitä ja toisaalta liiankin informatiivisia.

Kohtalaisesta puuteluettelosta huolimatta lopputulos on selvästi plussan puolella. Uudistuksia ei ole paljon, mutta uusittu tekoäly on yksinäänkin merkittävä askel eteenpäin. Amerikkalaissävytteisyydestä huolimatta tunnelma on enemmän kuin kohdallaan  rynnäkkökoneiden iskiessä voimalla kohteeseensa osasto toisensa jälkeen. WoI ei ehkä ole teknisesti taitavin orkesteri, mutta sen soittama jälkipolton jyrinä ja pommien raaka ryminä on niin komeaa musiikkia, ettei siitä voi kuin nauttia.

Kaiken hyvän lisäksi Wings over -sarja on erittäin modattava, ja Third Wire on perinteisesti pitänyt huolen siitä, että uusien pelien parannuksista ovat päässeet nauttimaan myös edellisiä osia pelaavat. Toivottavasti tahti säilyy hyvänä tulevaisuudessakin, helposti lähestyttäviä ja mielenkiintoisia aiheita käsitteleviä simulaattoreita ei ole vieläkään liikaa.

* * * * *

Koneet

Omat: A-4E/F/H Ahit, F-4E Kurnass, F-15A Baz, F-16A Netz, Kfir C2, Mirage IIICJ Shahak ja Nesher.

Vihut: MiG-17 Fresco, MiG-19 Farmer, MiG-21 Fishbed, MiG-23 Flogger, Su-7 Fitter, IL-28 Beagle, Tu-16 Badger, Mirage 5, Hunter Mystère IVA, Super Mystère B.2 ja Vautour IIA.

81