X-It – Ufoboomin uusi uhri

Bill-pojalla on huono päivä. Ensinnäkin hän missaa Star Trekin, toiseksi: myöhästymisen syy on pieni vihreä mies, jolla on suuri ase.

Pian Bill onkin jo viety avaruusaluksella sinne jonnekin. Syy abduktioon on selvä: alienit haluavat tietää, ovatko maan ihmiset liian älykkäitä alistuakseen Terran miehitykseen. Niinpä Bill alistetaan rottakokeeseen, jonka lopputulos ratkaisee ihmiskunnan kohtalon. Hänen tulee selvitä hengissä avaruuskaatopaikoille rakennetuista kuolettavista sokkeloista aikarajan puutteissa. Onneksi testi on näinkin reilu eikä älytasoamme selvitetä esimerkiksi tv-tarjontaa analysoimalla.

X-It on kaukaista sukua vanhalle pelille nimeltä Soko-ban. Tarkoituksena on päästä kävelemään exit-laatan päälle kuutioiden täyttämässä sokkelossa. Yleensä ulospääsyn kuitenkin estävät lattiassa olevat reiät, suljetut ovet tai muut esteet, joten edessä on paljon hikistä puuhastelua kenttien uudelleensisustamisen parissa.

Palikkatesti

Perusidea on, että kuutioita voi työntää, mikäli niiden toisella puolella on tyhjää. Palikoita on kolmen painoisia: kevyimpiä voi työntää kahta kerrallaan, painavampia vain yksittäin ja raskaimpiin täytyy asentaa renkaat ennen kuin niitä voi siirrellä.

Blokkeja on eri painoluokkien lisäksi monentyyppisiä. Teräsblokkien liikehdintään vaikuttavat magneettikentät, rasvatut blokit jatkavat liikettään, kunnes ne törmäävät johonkin esteeseen ja jäästä valmistetut sulavat ajan kuluessa sokkelon lämpötilasta riippuvalla nopeudella.

Mukana on myös dynamiittikasoja seinien räjäyttämiseen, liimaruutuja, joihin palikat jämähtävät kiinni sekä jäälevyjä, joiden päällä kaikki luistaa. Myöhemmissä kentissä on luvassa inhoja ansoja, telesiirtimiä, lattianapeilla avattavia ovia sun muuta. Kiitettävän idearikasta.

Pelistä löytyy myös palapelitehtäviä: seinissä on joskus uria, joihin voi työntää kiinni kentistä löytyviä käänneltäviä avainblokkeja. Lisäksi löytyy palikoita, joilla voi jäädyttää vesialtaita tai siirrellä koko kentän teräsblokkeja johonkin suuntaan.

Peli tutustuttaa uusiin palikkatyyppeihin ja ansoihin hiljalleen, joten on turha pelätä, että X-It olisi vaikea pelattava.

Kaunis kokonaisuus

Yksin palikoiden siirtely ei riitä, vaan kenttiin on ripoteltu myös tavaraa, jonka oikea-aikaisesta aktivoimisesta on hyötyä. Lisäaikaa ja koko ajan kuluvaa energiaa on tarjolla, vetosäteen avulla voi vetää palikoita kohti itseään ja magneeteilla voi magnetisoida normaaleja blokkeja. Kenttiin asetettujen pommien pikalaukaisuun löytyy myös apu.

Bill jaksaa kantaa kerralla mukanaan neljää esinettä, mikä lukuna tuntuu pieneltä, mutta on pelin tarpeisiin on täysin riittävä.

Peliä voi pelata ilotikulla, mutta jostain syystä selvästi paras ohjaustuntuma saavutetaan vanhalla kunnon näppiksellä. Pelintekijöillä on käynyt pieni kömmähdys: miksi kentissä on aikarajat, vaikka peli ei pimennä ruutua pause-tilassa? Nyt ongelmia voi miettiä vaikka tuomiopäivään asti kun vain hakkaa ahkerasti P-näppäintä.

Sokkeloita on kaikkiaan 120 kappaletta, ja joka kenttää varten on oma salasanansa. Jos kuitenkin törmää mahdottoman vaikeaan sokkeloon, voi sen yli hypätä, sillä pelin voi aloittaa 15 kentän välein mistä kohdasta tahansa.

Aina selvitettyään yhden 15-sokkeloisen avaruusaluksen on vuorossa pieni toimintaosuus, jossa pitää kerätä avaruuskapselia ohjaten lisäpisteitä ja varoa ohjuksia matkalla seuraavalle kaatikselle. Osio loksahtaa aika huonosti yhteen pelin juonen kanssa mutta väliäkö sillä.

Pelaamisen hauskuus

Tämäntyyppinen peli ei luonnollisestikaan paljon grafiikkaa kaipaa. Sokkelot ovat selkeitä, vähävärisiä, kulmikkaita yläviistosta kuvattuja muutamaan kuvaruudulliseen mahtuvia aivokuorenvoimistajia. Onneksi näin, sillä moni älypeli on pilattu räikeällä pizzagrafiikalla.

X-Itin saa kiintolevylle ja se tuntui toimivan varsin koneystävällisesti. Valitettavasti peli kytkee jostain syystä moniajon pois päältä, joten X-It ei sovi aivovoimisteluksi koneen tehdessä jotain muuta aikaavievää. Pieni miinus viimeistellyssä kokonaisuudessa.

X-It on paljon monipuolisempi kuin PD:nä tai Sharewarena saatavat hengenheimolaisensa, joten pelattavaa pohdiskelupeliä kaipaavat eivät pety. Hauska nähdä, että tällaisiakin pieniä pelejä vielä tehdään. Full Motion Video -introjen sijasta on keskitytty pelaamisen mielekkyyteen ja tulos on onnistunut.

86