Xpand Rally (nettiarvostelu) – Tuhansien lakeuksien ralli

Puolalaisen Techlandin Xpand Rally ei riko tuttuja kaavoja, sillä kisoja käydään maailman eri kolkissa eri säässä. Pelin erikoisuus on monipuolinen rataeditori, jolla voi tehdä lisää ajettavaa.

Xpand Rallyn ydin on mestaruuskisa, jossa ostetaan virittämätön ajokki ja lähdetään kiertämään kisoja. Kilpailut ajetaan kelloa vastaan, mutta radalla näkyy myös parhaan ajan tehneen konekuskin haamuauto. Kisat ovat yleensä kolmen tai neljän erikoiskokeen sarjoissa. Kun kaikissa on sijoittunut kahden parhaan joukkoon, pääsee seuraavan rallin kimppuun. Kilpasarjojen välissä on erikoiskisoja, joissa voi tienata tavallista tuhdimmin tuohta.

Kilpailuista saatavalla rahalla voi viritellä ajokkiaan. Lisää tehoa konepellin alle saa vaikkapa moottorin säätösarjalla tai panostamalla vaihteistoon, iskunvaimentimiin tai jarruihin. Viritysten vaikutus näkyy ja tuntuu selvästi radalla.

Teletappimeininki

Avaamiaan kisoja voi tahkota niin paljon kuin sielu sietää. Ja alussa on pakkokin. Vaikka jo pelkästä maaliintulosta saa rahaa taskuunsa, vasta voittosummalla pääsee kunnolla virityksiin käsiksi. Niinpä alussa joutuu tahkoamaan paria kolmea kisaa pitkälti toistakymmentä kertaa, jotta saa autonsa sen verran vireeseen, että seuraavissa kisoissa on mahkuja. Toisto on muutenkin vahvasti mukana läpi pelin.

Siinä vaiheessa, kun viritykset eivät enää tunnu riittävän mutta rahaa löytyy, kaupasta voi käydä hakemassa kokonaan uuden auton. Autot on jaettu kisaluokkiin ja ne ovat sekä ulkonäöltään että ajettavuudeltaan miellyttävän erilaisia. Pienellä mutta pippurisella Hopperilla ajaminen vaatii jatkuvaa tarkkuutta, isommat ja letkeämmät kisahirmut antavat ohjausvirheet herkemmin anteeksi. Yhteistä autoille on turhan sähköinen moottorinpörinä ja vaisut hajoamisäänet.

Radan reunojen kyntäminen saa autot hajoamaan ja rypistymään hienosti. Ovet painuvat sisään, konepelti irtoaa, perä on kasassa ja niin edelleen. Lasien räsähtäminen on tosin vedetty aika hulppeasti yli: lasisateesta voisi kuvitella, että tavaratalon kristalliosasto räjähti. Maaliin saapuu usein rypistynyt ja rähjäinen ex-ralliauto. Vaan hällä väliä, rahalla siitä selviää.

Autojen lisäksi Xpand Rally mallintaa kuskin hajoamista. Hyvällä tsägällä saa yhdellä kunnon nokkakolarilla kuskin tajuttomaksi, jolloin kisa päättyy siihen. Mitään muuta vaikutusta en kuskin loukkaantumisilla huomannut.

Ensin vasempaan, sitten oikeaan

Xpand Rallyn ajotuntuman saa valita arcadesta ja simulaatiosta. Eli tosi-arcadesta ja arcadesta. Ajomoodien ero on lähinnä siinä, että arcademoodissa radan pinnasta häviää rypyliäisyys ja kurvien ottaminen on himpun verran suoraviivaisempaa.

Ajotuntuma on Xpand Rallyn kompastuskivi. Simulaatiomoodissa etenkin asvaltilla ajaminen on jatkuvaa tasapainoilua perän pitämiseksi kurissa. Jos antaa liikaa löysää, auto karkaa käsistä. Korjausliikkeet aiheuttavat herkästi vastaheilahduksen toiselle puolelle, jonka jälkeen auto vaappuu holtittomasti puolelta toiselle. Sorakisoissa ja arcademoodissa auto pysyy paljon paremmin hanskassa, vaikka välillä tuntuu kuin ohjaisi saippuapalaa märällä tiskipöydällä.

Ratoja on viidessä maassa, mukana myös talvinen Suomi. Ympäristöt ovat kaunista katseltavaa: maisemissa on hienoja yksityiskohtia, lumi häikäisee ja sumentaa näkökentän ja pilvet lipuvat taivaalla heittäen varjoja tielle. Ratojen reunoille ei ole istutettu betonikoivuja, vaan irtosälä lentää niin kuin pitääkin. Aivan FlatOutin lennokkuuteen ei Xpand Rally yllä, mutta aina se sykähdyttää, kun näkee mainoskylttien lentelevän.

Xpand Rallyn mukana tulee täysiverinen rataeditori. Ohjelma on monipuolinen, mutta ei järin helppokäyttöinen. Pääjutut on automatisoitu, mutta muuten joutuu olemaan ohjekirjan pintaraapaisun varassa. Ei ollut kerta eikä kaksi, kun älynlahjani olivat käyttöliittymän logiikan kanssa liian kovalla koetuksella.

Moninpelaamaan pääsee lähiverkossa tai netissä. Pelit haetaan Xpand Rallyn sisäisellä selaimella, mikä toimii loistavasti. Valitettavasti peliseuran pystyy huolimaton sirkkelimieskin laskemaan yhden käden sormilla. Silloin kun moninpeliä pääsi pelaamaan, se toimi moitteetta.

Xpand Rallyssa on paljon hyvää, mutta ongelmat ajettavuudessa pudottavat sen huippupelien joukosta. Toisaalta Xpand Rally julkaistiin pari kymppiä tavallista halvemmalla hinnalla, joten hinta-laatusuhteeltaan se ei ole yhtään hassumpi.

77