3rd Millennium: The Simulation Game – Sliderization

Nyt on taulukkoja rakastavien management-pelien ystävien syytä herätä horroksestaan: The 3rd Millennium yrittää viedä liukusäätimien kanssa räpeltämisen uuteen aikaan.

Cryon näkemyksen mukaan maailma on kolmannen vuosituhannen aamunkoitossa, ensimmäinen tammikuuta vuonna 2001, jakautunut viiteen leiriin. Nämä viisi jättimäistä, presidenttivetoista liittovaltiota koostuvat 31 osavaltiosta, joita hallitsevat kuvernöörit.

3rd Millennium lupaa sotkevansa kaikkia valtionhoidon aspekteja ennennäkemättömäksi peliksi. Vaan puihin meni, lopputulos on korkeintaan ennennäkemättömän tylsä.

Tyvestä puuhun

Pelin nimeksi melkeinpä sopisi Sliderization, sillä pelaaminen on videonpätkien siivittämää liukusäätimien kliksuttelua, rakentamistouhun ohessa. Liikuteltavia yksiköitä ei ole lainkaan.

Alussa pelaaja hoitaa yhden osavaltion raha-asioita ja yrittää saada talouden kuntoon ja rakennustyöt hyvälle alulle. Tämä tarkoittaa tulojen ja menojen tasapainottamista veroja, puolustusmenoja, palkkoja sun muita säätämällä. Peli etenee hitaasti reaaliajassa, mutta halutessaan voi aikaa siirtää kuukaudella tai vuodella eteenpäin.

Alueen kohentaminen rakentamalla sujuu totutulla tavalla. Ensin tutkitaan maastoa, jotta luonnonvarojen sijainnit saisi selville. Sitten rakennetaan kaivoksia, voimaloita, tuotanto- ja tutkimuslaitoksia, asuntoja... valikoima on todella kattava. Tiedemiehet kehittävät tietenkin uusia tekniikoita, jotka mahdollistavat tehokkaampien tai kokonaan uudentyyppisten rakennelmien pystyttämisen sekä yleisen elinolojen parantamisen.

Pelialueena toimivaa maapalloa esittävällä kartalla on neljä zoomaustasoa, vaikka yhdellä tulisi hyvin toimeen. Jotenkin tuntuu, että peliä on yritetty naamioida monimutkaisemmaksi kuin se onkaan. Kartan ainoana tehtävänä kun on toimia valikkona, jolla siirrytään paikasta toiseen diagrammien tutkimista ja rakennusten paikan valintaa varten.

Vuonna 2010 ovat ensimmäiset vaalit. Jos vaalit häviää, peli on ohi. Jos vaaleista selviää voittajana, pääsee kuvernööriksi, ja kiva kiva, käyttöönsä saa läjän uusia liukusäätimiä, joilla säädetään lakeja. Lisäksi pääsee aloittamaan suuren luokan rakennusprojekteja. Tästä eteenpäin vaalit ovat säännöllisin väliajoin tapahtuva paha: itseään ei voi julistaa elinikäiseksi hallitsijaksi.

Kun on aikansa nysvännyt omassa pikku hiekkalaatikossaan, voi yrittää ottaa valtaa haltuunsa myös ympäröivissä osavaltioissa. Kun koko liittovaltio on taskussa ja työpöydän nimilaatassa lukee presidentti, voi yrittää vaalien kautta saada valtaa ulkomailla. Tässä vaiheessa pääsee myös vaikuttamaan kansainväliseen kauppaan ja suhteisiin. Liukusäätimiä ruuvaamalla, kuinkas muuten.

Osui ja upposi

Teoriassa 3rd Millennium on monipuolinen ja mielenkiintoinen peli. Hallinnossa on monta osa-aluetta, tieteellisiä keksintöjä on paljon ja erilaisia rakennuksia vielä enemmän.

Valitettavasti kaikki narut eivät ole tukevasti hyppysissä, maailma tuntuu toimivan paljolti omin päin. Näinhän se varmasti tosielämässä onkin, mutta ärsyttää silti, kun häviää vaalit, vaikka tilastojen mukaan kaikki on hyvin.

Ohjekirja on täysin ala-arvoinen, eikä on-line help ole sen parempi. Käännös ranskasta englanniksi on tehty lonkalta. Peli täytyykin opetella kantapään kautta ja asetuksia käännellä tervettä järkeä käyttäen.

Käyttöliittymä on onneton, mutta muuten on vaikea tökätä syyttävää sormeaan mihinkään 3rd Millenniumin osa-alueeseen, siinä määrin tasapaksua puuroa koko peli on. Valtaannousu politiikan keinoin nyt vain sattuu olemaan tylsempää kuin raudansiirto rajalle, ja tuloksena Kolmas Vuosituhat on liian tilastonmakuinen ja tapahtumaköyhä innostaakseen pelaamaan.

Rakentamispuoli tuntuu pelkältä kulissilta, jolla pitkitetään peliaikaa, sillä koko roskan voisi korvata yhdellä selkeällä listalla, josta näkyisi rakennusten määrä ja tyyppi sekä vapaan maa-alueen määrä ja tutkitulta alueelta löytyneet luonnonvarat.

Omat valtionhoito-, rakentamis- ja ekspansionismihaluni tyydyttyvät yhäkin Civilization 2 -avusteisesti. En tosin koskaan ole ollut kiinnostunut näistä ylilyödyistä nippelinnysväyssimulaatioista, joten jos veri vetää liukusäätimien puoleen, siitä vain testaamaan. Älkää vain odottako mitään, niin ette pety. Parempi myös varmistaa päivityksen saatavuus, sillä versio 1.00 oli epäpelattavan buginen.

64