AD&D: Deathkeep – Nykivä kärsimys

Vaikka SSI:n Advanced Dungeons & Dragons -lisenssi on jo historiaa, nokkela pelitalo lypsää sitä vielä vähän julkaisemalla vanhan 3DO-pelin Windows 95 -versiona. Parempi olisi ollut antaa kuolleiden levätä.

Perusjuonella varustettu Deathkeep tarjoaa toimintapainotteista "roolipelaamista" reaaliaikaisessa ja kolmiulotteisessa ympäristössä. Pelaaja valitsee yhden kolmesta valmishahmosta, mättää hirviöitä ja kerää tavaraa, ja siinä se. Paljon Hereticiä ja Hexeniä monimutkaisempiin koukeroihin ei Deathkeep yllä, ja lisäksi se on Windows 95 -peli.

Windows 95 on toki kiljoona kertaa mukavampi käyttöympäristö kuin kammottava Windows 3.1, mutta '95 ja pelit... sanotaanko kauniisti, että parhaimmillaan Win95:sta "hyödyntävä" peli pyörii lähes yhtä pienellä vaivalla ja melkein yhtä hyvin kuin Dos-peli, mutta vaatii siihen 16-megaisen Pentiumin. Sitten ovat nämä Deathkeepit vielä erikseen.

3DO-pelikonsolista "tietokonepelien tulevaisuuteen" eli Windows 95:een käännetyn, Direct-X-grafiikka-ajureilla varustetun Deathkeepin sulavuus on kuin kännisen elefantin pussihyppelyä, ja ulkomuoto on kuin samaisen elefantin takapuoli. Deathkeep on yksi hirveimpiä virityksiä mitä olen pitkään aikaan nähnyt, enkä voi ihmetellä miksi ryhdistäytynyt SSI painaa nimeään mutaan sen julkaisemalla.

3D-engine lienee peräisin SSI:n Thunderscapesta, joskin Deathkeep-versio toimii todella huonosti. Osaa se sentään viistot lattiat. Juku. Mutta on siinä nauramista, kun vaivattomasti SVGA-grafiikkaa vaikka EF-2000:ssa pyörittävä 120 megahertsin Penttini joutuu veivaamaan todella luotaantyöntävän rumaa ja pelaamisen sabotoivan sekavaa 320x200-grafiikkaa, joka päivittyy nykien ja suurin askelin. (Mielenkiintoista: Space Hulk II, myös 3DO:sta käännetty 3D-peli, kärsi samantyyppisestä nykivästä päivityksestä.)

Lisää naurattaa, kun puistattavan huonosti toimiviin kontrolleihin koskeminen aiheuttaa sen, että paikantaju lentää ulkomaille, kiitos kammottavien seinätekstuurien. Eikä huonoja kontrolleja voi määritellä itse uudelleen, tietystikään, joten näppäimistö on ainoa varteenotettava vaihtoehto. Automaattikartta yrittää olla kolmiulotteinen, mikä varsin tehokkaasti karsii sen käyttökelpoisuutta. Kaksiulotteinen linnunsilmäkartta toimi älyttömän hyvin jo Ultima Underworldissa.

Siinäkin on nauramista, kun eteen tupsahtaa naivistinen ja karkeannäköinen hirviö. Hiirenkorvia napsuttelemalla hirviö tapetaan parilla kolmella iskulla, ilman että ruudussa vilahtaa ase. Ja kaikkea tätä säestävät heikot ääniefektit ja ei kovin hääppöinen musiikki.

Onneksi timangi pelisuunnittelu pelastaa paketin! Vai? Ei riitä, että peli on ruma, käyttöliittymä törkeä ja pelattavuus helvetistä, loppukin on kuormitettu AD&D-kliseillä: esimerkiksi heittääksen taikoja pitää soturi/velhon riisua panssari. Haistakaa nyt jo...

Viimeisenä naulana arkussa tämä ohjelmoinnin mestarinäyte ei edes toimi kuin Win95-ohjelma: jos Deathkeepistä yrittää pompata toiseen sovellutukseen, peli poistuu muistista kuin eksynyt Martin Luther King Ku-Klux-Klanin kesätapahtumasta. Pitää kai olla kiitollinen, ettei kone sentään mene solmuun. Herra Isä! Win95-peli, joka ei tue Win95-ympäristöä! Turha kai kertoa, että pelin mukana tulevat Direct-X-ajurit asennetaan pelaajalta kysymättä ja valmiina olevia versioita tarkistamatta.

En muista, koska viimeksi olen pelannut peliä, jota inhosin näin syvästi jo 10 minuutin jälkeen. Kun peliä lopettaessa naapurista palkattu kyky elämöi: "Haha ha! Your defeat is complete", tulee kummasti mieleen iskeä monitori säleiksi. Niin ne tietokonepelit aiheuttavat aggressioita meissä lapsissa.

20