Advanced Civilization – Lauta ruudulla

Avalon Hillin Advanced Civilizationilla ei ole mitään tekemistä Sid Meierin Civilizationin kanssa. Paitsi että Advanced Civilization on lautapelaajille yhtä suuri klassikko kuin Civilization tietokonepelaajille. Ja se on jo jotain se.

Kivikaudelta rauta-aikaan

Pelien idea on sama: johtaa kansansa kivikaudelta nykyaikaan, joskin Advanced Civilizationissa tämä nykyaika loppuu jo myöhäisellä rautakaudella, ja kartta riittää vain Välimeren alueelle Iberiasta Babyloniaan.

Jokainen pelaaja aloittaa yhdellä väestöä merkkaavalla pelimerkillä. Väestö lisääntyy joka kierroksella eli pelimerkkien määrä kaksinkertaistuu, mutta kartan alueet voivat elättää vain rajallisen määrän väestöä. Kun väkeä on tarpeeksi eli kaupungille sopivalla paikalla on kuusi pelimerkkiä, pelaaja voi korvata ne kaupunkia markkeeraavalla pelimerkillä. Kaupungit tuottavat hyödykkeitä, esimerkiksi viljaa, öljyä ja norsunluuta, joilla käydä kauppaa muiden pelaajien kanssa. Hyödykkeet voi myös vaihtaa sivistykseen, esimerkiksi astronomiaan tai kankaankudontaan.

Hyödykkeitä on eri arvoisia. Yhden kaupungin omistava valtakunta saa vain yhden alimman hintaluokan hyödykkeen, okraa tai vuotia. Kahden kaupungin omistaja saa yhden alimman hintaluokan ja yhden toiseksi alimman hintaluokan hyödykkeen. Hyödykkeiden yhteisarvo riippuu myös määrästä, esimerkiksi neljä viiniä ovat yhdessä paljon arvokkaampia kuin erikseen.

Kaupunkien ja sivistyksen määrä ratkaisee, kuinka pitkälle pelaaja voi edetä pelin toisella eli sivilisaatiopelilaudalla. Ken ensimmäiseksi saavuttaa rautakauden loppupuolen (vuosi 250), on voittaja. Jotta peli ei olisi liian yksinkertainen, hyödykekorttien sekaan on ripoteltu erilaisia onnettomuuksia. Osalle, kuten tulivuorenpurkauksille ei voi mitään, mutta osan voi sujauttaa kaupankäynnin yhteydessä kanssapelaajien riesaksi, semminkin kun esimerkiksi kapina-kortin naapurilleen sujauttanut pelaaja saa kapinoivat alueet itselleen.

Kauppa on kuitenkin välttämätön paha, sillä ilman sitä ei saa kerättyä itselleen riittävän arvokkaita hyödykeyhdistelmiä, joilla ostaa sivilisaatiota kansalleen. Riski on huijatuksi ja petetyksi tulemisen väärti.

Lukemista mukaan

Peli vie laudalla vähintään yhden illan, mieluiten kaksi, jos pelaajat keskustelevat mistään muusta kuin pelin teknisistä yksityiskohdista. Myös tietokonetta vastaan pelaaminen vie aikansa, useita tunteja, joista suurin osa kuluu laivojen rakentamiseen. Jostain kumman syystä peli kuluttaa pahimmillaan minuutteja sen miettimiseen, missä tietokoneen johtamien kansojen kannattaa rakentaa laivoja, varsinainen joukkojen siirtäminen tapahtuu parissa sekunnissa.

Advanced Civilizationin tietokoneversio on kuitenkin oiva harjoitusvastustaja, josta saa ihan kelpo vastuksen, vaikka osa sen tempuista on varsin helppo ennustaa. Kuivaharjoittelua tosiaan tarvitaan ennen tosi koitoksia, sillä jos osa pelaajista on ensikertalaisia, laudalla pelattavaa peliä ei saada koskaan loppuun. Niin paljon aikaa menee sääntöjen pähkäilemiseen ja yleiseen kämmeltämiseen. Tietokonepelistä on iloa myös silloin, kun haluaa pelata kahden tai kolmen hengen porukalla ja täyttää väljäksi jäävän pelilaudan tietokoneen ohjaamilla valtioilla.

Vaikka peli on toteutettu varsin kauniisti, tietokoneen ruutu ei valitettavasti koskaan pysty korvaamaan aitoa pelilautaa, vaikka ruudulla pelimerkit eivät koskaan lentele tuulenpuuskien mukana tai putoa lattialle pikkuveljen nykäisemänä. Tietokone toki helpottaa siirtojen ja kaupankäynnin laskelmia ja nopeuttaa myös ihmisten kesken pelattavaa peliä, eikä säännöistä tule tulkintaerimielisyyksiä. Tietokoneen ruudulta puuttuu kuitenkin se jokin.

Ohjelman käytössä on joitain omituisia yksityiskohtia. Esimerkiksi karttaa vieritetään niin ohuilla painikkeilla, että niihin ei tahdo osua. Vastaavasti joukkoja siirtäessään ei aina välttämättä huomaa, mikä yksikkö on kulloinkin valittu, sillä valkoisen kehyksen muuttuminen keltaiseksi ei näy kunnolla. Testaus ja viimeistely olisivat tehneet tällekin pelille hyvää.

Advanced Civilization ei toimi täysin luotettavasti Windows95-ympäristössä. Kolmen-neljän tunnin pelin jälkeen ohjelma kaatuu tai ilmoittaa, että sen sisäinen kirjanpito on mennyt sekaisin. Laudalle on eksynyt väärä määrä nappuloita. Toivottavasti pelille saadaan pian Win95-paikka, sillä kaikille AC-faneille tästä pelistä on todella iloa.

64