AirBuccaneers (PC) – Taivas lyö tulta

Iisakin kirkon yllä leijuu tykeillä varustettu ilmalaiva. Kumpaa tehtiin kauemmin?

Siinä on ilveksillä ihmettelemistä, kun kotomaamme taivailla viikingit ja suomalaiset metsäheimot ottavat yhteen kuumailmapallojen varassa roikkuvilla ilma-laivoilla.

Ei ole epätavallista että modit kasvavat kokonaisiksi peleiksi. Mutta se on, että kasvuun menee melkein kymmenen vuotta. Oulussa ei hätäillä, sillä AirBuccaneers syntyi jo vuonna 2004,  Oulun yliopiston pelilaboratorio LudoCraftin tekemänä Unreal Tournamentin moninpelimodina.

Kahdeksan vuotta myöhemmin ilmarosvot ovat yhä elossa ja kuumailmapallotkin toimivat höyryllä: täysiverinen peli, AirBuccaneers HD, julkaistiin Steamissa joulukuun alussa.

Ei sijaa solisteille

Ilma-aluksia on neljää eri mallia, aina yhden tykin piskuisesta purtilosta isoihin aluksiin ja niiden kanuunapatteristoihin. AirBuccaneers on erittäin sulava peli, jossa kontrollit ja perustaktiikat on helppo oppia, mutta vaikea hallita. Myös miehistön komentaminen on virtaviivaista. LudoCraftilla on satsattu fysiikkamallinnukseen, ja se on kannattanut. Puiset alukset käyttäytyvät aidon oloisesti eli alukset eivät reagoi suoraan ruorin liikkeisiin, vaan liikkuvat sinnepäin. Liikkumiseen vaikuttavat myös tuuliolosuhteet.

AirBuccaneersin toimivaan ytimeen ei ole koskettu: se on yhä ensimmäisen persoonan tiimitaistelupeli, jossa sooloilija rojahtaa liekeissä suomalaiskansallisen aapasuon syvyyksiin.

Jokaiselle riittää aluksilla tehtävää. Kapteenin hyppysissä on ruori, hän huolehtii siitä, että ilmalaiva pysyy kurssissa ja oikealla korkeudella, plus tietysti jakaa käskyjä miehistölle. Muita rooleja ovat esimerkiksi tykkimies tai sissi, joka hoitaa laivojen valtaamisen. Roolit eivät ole puuhun tervattuja, vaan vaihtuvat tarpeen mukaan. Jos kapteeni käskee valtaamaan alusta, silloin joka jannu leikkii sissiä. Tai jos ruutipussi räjähtää liian lähellä kapua, voi ruorin ottaa kuka tahansa. Tai tykin.

Kapteenin rooli on hyvin tärkeä. Oikein ajoitettu väistöliike voi pelastaa koko miehistön ja antaa etulyönnin vastustajaan nähden. Tykit puolestaan ampuvat kuulia ballistista rataa pitkin, ja osuminen kauempaa vaatii suurta tarkkuutta. Ja jos kukaan ei ole avustamassa tykkimiestä, latausaika on piinallisen pitkä. Turhan usein tulee katsottua, kuinka vastustajan ilmalaiva lipuu ampumakulman ulottumattomiin. Kekseliästä on sekin, että tykkeihin voi sulloa henkilökohtaisia ammuksiaan, esimerkiksi ilmamiinoilla tykistä saa raketinheittimen ja ruutipussilla improvisoidun liekinheittimen, joka on lähietäisyydeltä tappavan tehokas.

Ilmataistelijan varustukseen kuuluu sauva, jolla nopeutetaan tykin lataamista tai paukutellaan laivaa kuntoon. Aseistukseen kuuluu ilmamiinoja sinkoava raketinheitin ja musketti, jolla torjutaan lähestyviä ammuksia. Miekka ja ruutipussi vedetään esiin silloin, kun lähdetään entraamaan toisia ilmalaivoja.

Pelissä on roolipelielementtejä, jossa varusteita ja ominaisuuksia ostetaan kokemuksella. Kokemus on luokkakohtaista. Jos kunnostautuu laivan puolustamisessa, nousevat puolustaja-luokan pisteet. Jos tekee kamikaze-iskuja vihollisten aluksiin, kilahtaa kokemusta sissi-luokkaan. Taisteluiden välillä aktivoidaan luokkakohtaisia ominaisuuksia, mutta jotta tasapaino säilyy, jokaista hyvää ominaisuutta kohtaan on valittava myös yksi huono ominaisuus. Niistä hauskimpia on esimerkiksi silmälappu, joka sumentaa osan näkökentästä.

Pelattavuus pilvissä

Pelit ovat juuri sopivanpituisia vartin vääntöjä, joissa ei ylivilkaskaan kaveri ehdi tylsistyä, ja peliporukkaa riitti pohjoismaisilla servuilla mukavasti. Pelaajat ovat hyvin tiimivetoisia, he jopa vaihtavat oma-aloitteisesti puolta, jos peli on liian epätasainen. Aloittelija otettiin ystävällisesti vastaan. Syytä onkin, sillä AirBuccaneersista puuttuu tutoriaali kokonaan.  Moninpelimuodoiksi tarjolla on vain ikuinen ystävämme joukkue-deathmatch ja domination, jossa pyritään hallitsemaan alueita. Karttoja ei toistaiseksi ole kuin muutamia, mutta niitä on luvattu lisää.

AirBuccaneers näyttää olevan hyvällä mallilla, se kaipaa lähinnä karttoja ja muuta sisältöä lisää. Kun ominaisuuksien tasapainoakin vähän rukataan, käsissä on hieno, jalostunut tuote, joka tuo oikealla tavalla mieleen ruudinsavun, miekat ja tumman rommin.

 

Aleksi Kuutio

Kuvatekstit:

 

Taistelu1-2

Taivas on jatkuvasti täynnä ilotulitteita.

Liekinheitin

Liekinheitin on pirullinen lähietäisyydeltä.

Tappio

Viikingit potkivat häviäjää naamaan, mutta sekös vain kasvattaa luonnetta.

Taitopuu

Taitopuun ominaisuudet avautuvat pelatun roolin mukaan.

Silmälappu

Neljäsosan ruudusta peittävä silmälappu on raivostuttava, mutta sopiva tyyliin sopiva vamma.

Latausruut/Taustakuva

Tämä voisi sopia taustalle. (? tämä ei ole kuvateksti, vaan toteamus)

85