Airline Simulator – Lento-onnettomuus

SubLogic vastasi aikoinaan legendaksi nousseesta ja minutkin lentosimulaattoreihin innostaneesta kuusnelosen ja Apple II:n Flight Simulatorista, johon MicroSoftin nykyiset versiot perustuvat. Olinkin jo ihmetellyt, mihin SubLogic oli kadonnut. Ilmeisesti he ovat viettäneet viisi vuotta syväjäädytyksessä, sillä vähintään niin paljon ajastaan jäljessä Airline Simulator on.

Peli istuttaa pelaajan 747:n ohjaimiin reittilentäjäksi. Hyvin suunnitellussa pelissä idea saattaisi toimia, mutta Airline Simulatorissa lopputulos ei vakuuta alkuunkaan. Jos peliä vertaisi mihin tahansa hyvään simulaatioon, on skaala vähän sama kuin jos vertaisi Formula 1 Grand Prix kakkosta HKL:n busseja simuloivaan peliin. Sen verran vauhtia, jännitystä ja mielenkiintoa Airline Simulator tarjoaa.

Pelialueena on Eurooppa ja sen tärkeimmät lentokentät mukaanlukien Helsinki-Vantaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kentän nimi ja radiomajakat ovat oikeilla paikallaan, mutta kenttää ei pysty ulkonäöstä tunnistamaan. Grafiikan taso on muutenkin kokonaisuutena niin heikkoa, että jouduin tarkastamaan kahteen kertaan ennen kuin uskoin kaikkien valintojen olevan maksimissa eikä minimissä. Ulkomaailma näyttäisi olevan piirretty kuudentoista värin CGA-grafiikalla, joten ihmetytti huomata pelin käyttävän "jopa" 256 väriä.

Äänet ovat vähintään yhtä rujoja kuin grafiikkakin. Moottorien äänet eivät kuulosta alkuunkaan realistisilta ja lennonjohdon kanssa käytävät keskustelut ovat yliveto. Puhuttu teksti on simulaattoreille tavalliseen tapaan nauhoitettu eri pätkistä, joita sitten yhdistellään tarpeen mukaan. Lopputulos on tässä tapauksessa karmaisevaa kuultavaa. Tekstiin ei ole saatu minkäänlaista jatkuvuutta, vaan se kuulostaa erittäin katkonaiselta, paloista koostetulta ja epäluonnolliselta.

Pelin lentomallikaan ei ole kohdallaan. Massiivisessa koneessa ei tunnu olevan lähes ollenkaan inertiaa, ja kone käyttäytyy aivan liian kiltisti äärimmäisissäkin lentoasennoissa. Jopa silmukan tekeminen pienellä lähtönopeudella onnistuu helposti. Kone tuntuu muutenkin lentävän kovin yksinkertaistetusti "sinne minne nokka osoittaa" -periaatteella.

Kun edellä mainittuihin ongelmiin vielä lisää huonon käyttöliittymän, on melkoisen karvas soppa valmis. En myöskään löytänyt koko paketista minkäänlaista näppäimistökarttaa eikä sellaista ollut lueminut-tiedostoissakaan. Ohuissa ohjekirjoissakaan ei juuri ole pelin asennusohjeita kummoisempia tietoja. Ohjelman pitäisi toimia sekä Windowsissa että Dosissa, mutta omassa koneessani Windowsissa käynnistettäessä tuli virheilmoitus muistin loppumisesta. Dosissa peli sen sijaan pyöri moitteetta. Itse pelin käyttöliittymä toimii kuusnepan Flight Simulatorin tapaan, eli samantyylisesti kuin MicroSoftin Flight Simulatorin alasvetovalikot, mutta alkeellisemmin.

Lago on yrittänyt tehdä kiinnostavan kaupallista lentämistä simuloivan pelin, mutta kompastuu jo lähtökuoppiin. Peliä ei voi sanoa edes tusinatuotteeksi, sillä sekin olisi liioittelua. Itse asiassa pelin kaikissa komponenteissa on enemmän tai vähemmän vikaa. Airline Simulator olisi ollut ajastaan jäljessä jo viisi vuotta sitten, mutta nyt se on lähinnä surkuhupaisa.

55