Alcatraz – Huumekuningas pois vankilasta!

Elämme ei-niin-kaukaista vuotta 1996 San Franciscossa. Amerikan hallitus on julistanut mittavan sodan Miguel Tardiezin johtamaa huumekartellia vastaan. Tämä yhteiskunnan vihollinen numero 1 on linnoittautunut Alcatrazin saarelle. Entinen vankila toimii nyt kaikenlaisen rikollisen toiminnan päämajana, joten joku lähetetään vaaralliselle tehtävälle kukistamaan Tardiez. Vapaaehtoisia?

Pelaaja ohjailee kahta kommandoa, Birdiä ja Fistiä, jotka on valittu tehtävään mainioiden lähitaistelu- ja kommandotaitojensa ansiosta. Pelin ensimmäinen osuus asettaa miekkoset saaren rannalle, jolla kulkee tasaiseen tahtiin Tardiezin vartijoita. Tavoitteena on selviytyä aina parakkirakennukseen saakka ja varastaa dokumentteja, jotka todistavat Tardiezin rikolliset toimet.

Ruutu on jaettu vaakasuoraan kahteen osaan, puolisko per kommando. Jos pelaajia on vain yksi, joutuu pelaaja ohjailemaan molempia miehiä vuoronperään. Kontrolloitavan miehen vaihto tapahtuu return-näppäimestä. Tämä aiheuttaa käytännössä pieniä vaikeuksia, sillä kommandojen yhteispeli ei toimi sitten alkuunkaan. Kun vihollisia alkaa ilmaantua, pystyy vain joystickin komentoja totteleva kommando tekemään jotain, toinen seisoo tumput suorina ja ottaa vastaan kovasti rankaisua. Ongelmat häviävät kun tietokoneen ääreen saadaan toinen ihminen.

Ensimmäisen osion suurin virhe on sen vaikea aseiden käyttö. Kukistetuilta vastustajilta jää maahan aseita, jotka voi noukkia parempaan talteen kumartumalla aseiden kohdalla, mutta niiden käyttöön saaminen onkin sitten jo vaikeampaa. Pelaajan täytyy ohjata kommando piilopaikkaan, jossa sitten tulitusnappulaa painelemalla voi kelata käytettävissä olevien aseiden läpi. Veitsi on paras mahdollinen vaihtoehto, sillä ensimmäinen osa vaatii etenkin hiljaisuutta, metelihän hälyttää paikalle lisää vartijoita. Muita aseita ovat Stayner Aug 77 -konepistooli, K12-liekinheitin, M165-aikapommi ja HVS-kranaatti, mutta ne ovat kaikki erittäin äänekkäitä veitseen verrattuna.

Toisessa osuudessa pelaajan pitää kiivetä pitkin vankilan seinää, koska portista on mahdoton päästä. Yksi kerrallaan kommandot lähtevät nousemaan köyden avulla seinää, vältellen etsintälamppujen valokiiloja. Jos kiila osuu pelaajaan, pitää hänen päästää jonkin verran köyttä ja laskeutua alemmas.

Kolmannessa osiossa pelaaja on jo sisällä vankilassa. Kommandot kulkevat läpi loputtomilta tuntuvien käytävien ja etsivät Tardiezia lukemattomista huoneista. Käytävillä ja huoneissa vaanii vihollisia, jotka eivät epäröi hetkeäkään lasauttaa sarjaa kohti tuntematonta tunkeilijaa. Tardiezin napattuaan pelaajan pitää vielä kiiruhtaa saaren toiseen päähän ja ehtiä siellä odottavaan helikopteriin. Jos helikopteri on jo lähtenyt, voi pelaaja yrittää palata kumiveneelleen, eli käytännössä kulkea kaikki pelin osuudet uudestaan läpi.

Alcatraz tuo kovasti mieleen Infogramesin vanhan hittipelin Hostagesin. Tyyli ja tunnelma ovat erittäin samanlaisia. Kaksinpeli on toki tervetullut ominaisuus, joskin tämä vaikeuttaa pelaamista ilman kaveria. Kukaan ei tietenkään käske tekemään toisella kommandolla yhtään mitään, mutta kaksi paria käsiä on paljon parempi kuin yksi.

Hostagesin tapaan Alcatraz jaksaa viehättää jonkin aikaa, pidempään, jos paikalla on kaksi pelaajaa. Yksin pelailtaessa pelin ylenpalttinen vaikeus karsii enimmät pelihalut hieman turhan nopeasti.

82