Anno 2070 (PC) – Waterworld

Ilmastonmuutoksella ei pelotella turhaan, sillä vuonna 2070 maapalloa uhkaa vedenpaisumus.

Saksalainen Related Designs vie 13 vuotta vanhan Anno-pelisarjan tulevaisuuteen. Napajäätiköt ovat sulaneet ilmaston lämpenemisen seurauksena ja valtaosa kaupungeista on peittynyt veden alle. Maailma on globaalissa murroksessa niin ekologisesti, sosiaalisesti, poliittisesti kuin taloudellisestikin.

Anno 2070 sijoittuu 60 vuotta tulevaisuuteen, mutta se ottaa kantaa tämän päivän polttaviin puheenaiheisiin. Pitäisikö vihreät arvot nostaa kunniaan ja panostaa uusiutuvaan energiaan? Vai veisata viis viherpiipertäjien toiveista ja luottaa ydinvoiman ylivoimaan? Annon maailmassa osapuolten näkemyserot ovat kärjistyneet äärimmilleen, joten konflikteilta on mahdoton välttyä.

Vesiset paikat

Veteen peittyneen maapallon hallinnasta kamppailee kaksi ryhmittymää, Eden Initiativen ekologit ja Global Trustin teollisuuspohatat. Ekologit haluavat ylläpitää luonnon monimuotoisuutta ja pitää saasteet kurissa, kapitalistit viittaavat kestävälle kehitykselle kintaalla, heille tärkeintä on teollisuuden kehittäminen ja innovaatiot.

Osapuolet eivät eroa toisistaan ainoastaan ideologisesti ja energiaratkaisuiltaan, myös teollisuus muuttuu täydellisesti riippuen siitä, kenen riveissä seisoo. Ekologit pystyttävät sääasemia, tuottavat puuta ja terveysruokaa, mutta kapitalistit rakentavat raskasta teollisuutta ja puskevat liukuhihnoilta roskaruokaa ja muovia. Ryhmittymien erot näkee lisäksi visuaalisesta tyylistä: Edenin ympäristöystävälliset rakennukset ovat sopusoinnussa luonnon kanssa, Global Trustin tummanpuhuvasta arkkitehtuurista tulee lähinnä mieleen Blade Runnerin likainen ja synkkä maailma.

Kolmas osapuoli on Tech-ryhmittymä, tiedemiehistä ja näitä johtavasta supertekoälystä koostuva porukka, jonka keksinnöillä voi kehittää taloutta, ekosysteemiä ja yksiköitä. Teknologian voimaan sokeasti luottavat teknofiilit ovat ennen kaikkea tukiryhmä. Energiajuomaa hörppivistä tutkijoista ei ole sotimaan.

Lilliputista merimahdiksi

Aikaisemmat neljä Anno-peliä käsittelivät siirtomaa-aikaa 1400-luvulta 1700-luvulle, mutta lähes 400 vuoden aikahyppy ei muuta naksun perusajatusta. Ensin on löydettävä asumiskelpoinen saari, jonne perustetaan kaupunki ja järjestellään infrastruktuuri. Tämän jälkeen pääsee tasapainoilemaan talouden haasteiden, valtakunnan väistämättömän laajentumisen ja teollistumisen ristiaallokossa.

Korkeakulttuuria ei luoda hetkessä. Pelin alussa käytössä on vain komentoalus Arkki, muutama hassu laiva ja kourallinen resursseja. Perusrakennusten, kuten työläisten mökkien ja kaupungintalon, pystyttämisen jälkeen kannattaa panostaa kansalaisten elinolosuhteisiin. Ruokaa ja juomaa on saatava pöytään unohtamatta yhteisöllisyyttä ja aktiviteetteja. Hipit viihtyvät konserteissa, pohatat kasinolla. Tyytyväinen kansalainen edistyy urallaan, jolloin saa enemmän verorahaa ja pääsee käsiksi kehittyneempään teknologiaan.

Teollisuus toimii tutulla tavalla. Raaka-aineet louhitaan tai kerätään maastosta ja työstetään tehtaissa valmiiksi tuotteiksi, joita tarvitaan rakentamisessa ja kaupankäynnissä. Tuotteiden valmistamiseen liittyvät rakennukset on niputettu rakennusvalikossa kätevästi ryhmittäin, esimerkiksi työkalujen valmistamiseen tarvittavat rauta- ja hiilikaivos, sulattamo ja työkalutehdas löytyvät samasta alavalikosta.

Uusien rakennusten pystyttäminen ja vanhojen ylläpito nielee dollareita ja energiaa. Kansalaisilta kerätyt verotulot ja naapureiden kanssa solmitut kauppasuhteet ovat tärkeässä roolissa taseen pitämisessä plussalla. Väestöpohjan ja osaavan työväen määrän on oltava riittävän iso, jotta talous ja teknologia kehittyvät. Energiaa saadaan voimaloista, jotka vaihtelevat ryhmittymän mukaan. Eden käyttää tuulivoimaa, Global Trust luottaa hiili- ja ydinvoimaan. Nämä ratkaisut vaikuttavat osaltaan saaren ekotasapainoon, joka vaikuttaa hedelmällisyyteen ja tuottavuuteen.

Ennemmin tai myöhemmin saarelta loppuu elintila tai sieltä ei löydy tarvittavia resursseja, jolloin on lähdettävä uusille apajille. Pieni saarisivilisaatio paisuu kuin huomaamatta ja leviää saarelta toiselle – toisinaan jopa veden alle. Mittakaava paisuu ajoittain lähes tolkuttomaksi, mutta onneksi kampanja tutustuttaa Annon saloihin kuin puolivahingossa. Alun hapuilusta on yllättävän lyhyt matka sivistysvaltion tai laivastomahdin komentamiseen.

Asuta uusi maailma

Teknisesti Anno 2070 on saksalaista laatutyötä. Peli on nätti kuin Mika pienenä, rauhallinen ambient-musiikki ja komeat merelliset maisemat luovat rakenteluun utuisen rauhallisen tunnelman. Ääninäyttely on kautta linjan onnistunutta, toisinaan jopa humoristista. Ääneen asioita ajattelevat tiedemiehet ja tiukkailmeiset bisnesmiehet ovat onnistuneita karikatyyrejä.

Kolmeen kappaleeseen jaettu kampanja onnistuu viihdyttämään, vaikka sen alussa on liikaa FedEx-henkisiä nouda & toimita -tehtäviä. Kampanjan tarkoitus onkin opettaa pelin perustoiminnot ja tutustuttaa pelaaja eri ryhmittymiin ja näiden motivaatioihin. Lyhyenlännän tarinan läpäisee illassa parissa, mutta se on vasta esileikki pitkään ja hartaaseen rakkaussuhteeseen, jonka syvyyden tajuaa, kun taloudenpito ja kymmenien tuotantoketjujen hoitaminen on hanskassa.

Suuren Johtajan roolin omaksuminen onnistuu parhaiten hiekkalaatikkopelissä ja yksittäisissä tehtävissä. Sivilisaatiotaan pääsee levittämään valtaville kartoille, joiden asuttamiseen ja valloittamiseen saa kulumaan aikaa päivätolkulla. Alun rupuinen sotalaiva monistuu armadaksi, sataman kupeeseen rakennettu asutuskeskus kasvaa metropoliksi ja teollisuus levittäytyy saarten joka niemeen ja notkelmaan. Naapureiden kanssa voi käydä kauppaa, harrastaa diplomatiaa tai murskata ne sotilasmahtinsa alle.

Mainiosta toteutuksesta ja koukuttavasta rakentelusta huolimatta rakkaus futuristiseen naksuun ei ala heti, Annolle on annettava aikaa. Valtakunnan hallinta vaikuttaa aluksi työläältä ja hitaasti käynnistyvä kampanja tylsältä, kunnes jossain vaiheessa tunnit alkavat vilistä ohi. Vapaa rakentaminen, infrastruktuurin suunnittelu ja kaupunkien perustaminen asuttamattomille saarille on yksinkertaisesti nautinnollista. Uudisraivaajahenki elää Annossa vahvana.

Monien uusien Ubisoft-pelien tapaan Anno 2070 on naitettu yhteen uPlayn kanssa. Verkkomoninpelin lisäksi sen kautta voi äänestää pelimaailman sisäisestä presidentistä ja suorittaa mörpeistä tuttuja päivittäin tai kuukausittain vaihtuvia tehtäviä eri ryhmittymille. Tällä hetkellä kuukausitehtävänä on estää Neo Skullz -piraatteja laukaisemasta pitkän matkan ohjuksia kaupunkeihin. Äänestäminen ja erilaiset yhteiset aktiviteetit ovat mielenkiintoisia ideoita. Yhteisöllinen vaikuttaminen on tehty helpoksi, jonka seurauksena tuntee olevansa osa jotain suurempaa kokonaisuutta.

Related Designs onnistuu haastavassa tehtävässä. Anno 2070 antaa temmellyskentäksi kokonaisen maailman, pakottaa opettelemaan talouden- ja tuotannonhallintaa, infrastruktuuria ja kaupankäyntiä, mutta on silti erinomaista viihdettä. Pelattavuus, tuotantoarvot, yhteisöllisyys ja valinnanvapaus yhdistyvät mainiolla tavalla eikä pelaajaa aliarvioida. Samalla Anno 2070 asettaa vastakkain kestävän kehityksen ja kulutusyhteiskunnan ihanteet.

Ja pakottaa valitsemaan niiden välillä.

87