Arma 2: British Armed Forces (PC) – Sotilasparat

Britit tulevat! Britit tulevat, ja ensimmäisen kerran maailmanhistoriassa se on hyvä juttu. Maailman vihatuimmat turistit matkustavat Takistaniin, militäärisimu Arma 2:n omaan vuoristoiseen takapajulavaltioon.

Arma 2 on äärikunnianhimoinen, ainutlaatuinen peli, jossa samassa hiekkalaatikossa ohjataan modernin sodankäynnin koko ruokalistaa jalkaväestä ajoneuvoihin ja lentolaitteisiin. Editoreilla siihen lisätään kaikkea uusista 3D-malleista uusiin kampanjoihin, ja kiitos aktiivisen kotirintaman Arman sisältö laajenee kuin supernova.

Bohemian omat laajennukset vastaavat käyttöjärjestelmän uusia versioita. Kesäisen Operation Arrowhead -lisäosan minilaajennus British Armed Forces on oikeastaan Some British Armed Forces, koska se sisältää vain brittien laskuvarjojoukot, kuuluisat parat, kalustoineen. Siispä Harrier ei lennä yli vuorien, Challenger 2 ei jyrää yli vuohien.

Britit räiskivät oman maansa aseilla, joista tunnetuin on bullpup-rynkky L85A2. Maassa liikutaan Range Roverilla, maasturi Jackal 2:n kahdella eri versiolla ja FV510 Warriorilla, panssaroidulla miehistönkuljetusvaunulla. Ilmassa kiidetään AH11 Wildcat -taistelukopterilla ja HC3 Merlin -kuljetuskopterilla. Lisäksi mukana on jenkeiltä ostettua kalustoa brittiväreissä.

Tienvarsipommeja en muista aikaisemmin Armassa nähneenikään, mutta onneksi pioneeri on oppinut purkamaan räjähteitä ja korjaamaan ajoneuvoja.  Muista pelillisistä uudistuksista parhaasta päästä on Artillery Computer, jolla tykistön saa vihdoinkin ampumaan epäsuoraa tulta kartalla määriteltyihin kohteisiin.

Takistanin naapurimaa Karzeghistan debytoi uudessa, pienessä neljän neliökilometrin Shapurin kartassa. Kompaktissa kentässä on sekä asutusta että teollisuutta. Toivottavasti Shapurista tulee suosittu moninpelikartta, Arma 2:lle ei tee yhtään pahaa, jos moninpelissä joskus näkee jonkun vihollisenkin.

Working Class Heroes

Bohemia näyttää DLC-vampyyreille roolimallia: jotta moninpeliyhteisö ei sirpaloidu, samaan aikaan julkaistu päivitys sisältää paitsi kaiken uuden pelillisen toiminnallisuuden, myös huonolaatuiset vapaaversiot BAFin uusista yksiköistä ja aseista. Uhraamalla hikisen kympin saa paitsi hienot uudet yksiköt täydessä loistossaan, myös Armalle jotain, jota emopeli ja Arrowhead eivät osanneet: hyvää oikeaa sisältöä, ei häröilyä eikä peliesittelytehtäviä.

Crimson Lance -kampanja oli juuri sitä mitä pitääkin olla: tiukan asiallinen ja suoraviivainen vuorokauden mittainen sotilasoperaatio Afganistanin valeversiossa. Vihdoinkin kaikki osatekijät, jopa hyvät brittimurteita mongertavat ääninäyttelijät, ovat kunnossa. Selkeät tehtävät tuntuvat niin erilaisilta kuin Bohemian omat tuotokset, että asialla ovat varmasti jotkut muut.

Ikävä kyllä kampanja kesti vain neljä tehtävää, mutta parempi näin kuin enemmän sitä vanhaan malliin väännettyä. Kampanjan lisäksi BAFissa on yhdeksän hyvää yksinpelitehtävää, joista puolet myös moninpeliversioina.

Tee ryhmä, soita 9-1-1

Arma 2 on kuin länsimainen nainen. Siinä missä Modern Warfare 2 vain haluaa viihdyttää, Arma 2:n kanssa pitää aktiivisesti oppia elämään, opetella sietämään yllättävät oikut ja ymmärtää logiikan anomaliat. Ehkä kuitenkin lopetan vertauskuvat tähän.

Tekoäly saisi oppia ainakin sellaisen tempun kuin hakeutumisen lähimpään suojaan, mikä ei tarkoita nykyistä maahan–ylös-vemppausta, vaan esteen taakse hakeutumista. Tällä kertaa pahin vihollinen on (liian) monipuolinen Arma 2:n käyttöliittymä, jossa mikään ei ole helppoa.

Niin kauan kun johdat jalkaväkiryhmää maastossa, kaikki sujuu ok, koska kohteen mukaan vaihtuva pikavalikko riittää. Tekemisen monimutkaistuessa, ajan ollessa kortilla  ja/tai komennettavien ja ajoneuvojen määrän lisääntyessä alkaa tulla äitiä ikävä, kun yksikköjä aletaan ohjelmoimaan numerosarjoilla. Kampanjassa pahinta on tukikohdan puolustustehtävä, jossa minun pitäisi pystyttää puolustuslaitteita. Kamppailen vielä käyttiksen kanssa, kun takibanit aloittavat jo hyökkäyksen. Ehdottaisin Command & Conquer -tyyppistä käyttöliittymää karttanäkymään, tai edes taukotilassa annettua käskytystä.

Arma 2 pysyy nichepelinä niin kauan, kunnes Bohemia räjäyttää käyttöliittymänsä ja rakentaa sen raunioille uuden, helposti omaksuttavan systeemin.

British Armed Forces palautti uskoani Bohemiaan ja avustin sitä ilomielin kympillä, joten Arma 2 on maksanut minulle nyt yhteensä 70 euroa. Saman viikon aikana jaoin sotilasapua myös saman kolikon toiselle puolelle, eSimille, myöntämällä Steel Beasts Pron uusimpaan maksulliseen laajennukseen 25 taalaa. Olen maksanut Beastsin mekanisoidusta sodankäynnistä yhteensä 170 dollaria.

Ja jatkan niin kauan kuin näissä henki pihisee, sillä sotilasavusta saa itse hyvä mielen ja auttaa jakamaan peli-iloa ihan koko maailmaan!

87