ArmA: Queen's Gambit (PC)

Kaikki tuntevat vitsin, jossa pyörätuolipotilas menee parannuskokoukseen, pääsee estradille ja palatessaan iloisena toteaa: "Jee! Uudet renkaat!" Minua se ei enää naurata. Versionumero kasvaa, mutta ArmAssa vain paikataan renkaita ja pääongelmat jäävät väliin.

Miesten tekoäly on edelleen päin hemmettiä. Käsken AT-miehen tuhoamaan BRDM-2:n. Hän kävelee pikku hiljaa 50 metrin päähän ja alkaa katsella sitä kiikareilla. Ratatta, ja taas kuoli mies. Velttoilu on oikea ongelma. Liian usein, kun vihollinen näkyy, siitä on tärkeämpi kertoa kuin vain ampua se vapauden vihollinen. Lisäksi joukot hajaantuvat kuin kanaparvi ja eksyvät kuin kaksivuotias Itäkeskuksessa. Missään olosuhteissa tekoälyyn ei uskalla luottaa.

Operation: Flashpointista periytyvä käyttöliittymä alkaa olla käytettävyydeltään ala-arvoinen. Ei muuten, mutta kun suurin osa sen vaihtoehdoista on joko turhia tai päällekkäisiä, eikä komennosta tunnu tapahtuvan mitään aisteilla havaittavaa.

Minä maksaisin silmää räpäyttämättä täyden hinnan päivityksestä, jossa olisi toimiva tekoäly ja virtaviivainen käyttöliittymä. Sitä odotellessa minun kuherruskuukauteni Armed Assaultin kanssa alkaa olla ohi. Toki lisärillä on hetkensä, mutta yleensä ottaen ArmAani duunaaminen muistuttaa enemmän työtä kuin huvia.

Bohemia on tekemässä ArmA kakkosta ja Codemastersilta on tulossa Operation: Flaspoint 2. Jollei Steel Beasts Prota lasketa, toistaiseksi arkkivaari Operation: Flashpoint pitää hallussaan joukkuesotapelin valtikkaa.

79