Auta ajoissa

Pelikulttuuriinkin sopii tuttu viisaus: ”Pahuuden voittoon tarvitaan vain se, että hyvät eivät tee mitään”.

 

Aikainen lintu nappaa madon, jotta sinä voi nukkua pitempään.

Ajattelin aloittaa kolumnini lauseella ”Joskus pelialan salamannopeat muutokset yllättävät kokeneenkin pelitoimittajakonkarin”. Ikävä kyllä tuollaisen lauseen jälkeen en enää pystyisi elämään itseni kanssa.

Sitä paitsi Early Access yllätti vaivihkaa hivuttamalla, kuin kanit Australian. Ensin oli kiva kun pihalla näkyy luppakorva, sitten on eukalyptuspuista syöty kuoret, lopulta alkaa lampaita hävitä ja eräänä päivänä kello lyö kahdeksan mutta pikku Bruce ei ole vieläkään tullut koulusta kotiin.

Mount & Bladesta se alkoi, nyt ainakin puolet pc-peleistä myydään keskeneräisinä, siis ihan rehellisesti eikä sillai perinteisesti.

Miten tässä näin?

Kun pirulle antaa pikkusormen, se vie koko käden. Kauan sitten Mount & Bladessa ja Minecrafissa tuntui tosi eksoottiselta se, että ostamalla kehitysversion, tuki kehitystyötä ja oli oikeutettu kaikkiin tuleviin versioihin (Minecraft tosin myöhemmin tinki tästä.)

Sitten alkoi Kickstarter-kevät, jossa julkaisuvalta siirtyi pukumiehiltä kansalle. Silloinkin myytiin lähinnä haaveita, koska halvimmalla panoksella sai valmiin pelin Sitten Joskus, mutta yleensä piti (ja pitää) maksaa ylimääräistä että pääsee käpistelemään jo alphaa tai betaa. Ihan järkevää, koska pikku lisämaksu on hyvä apinafiltteri, jolloin kehitysfoorumeilla on vähemmän turhakkeita.

Jossain vaiheessa, varmasti Project Greenlightin kylkiäisenä, Steamissa alkoi Early Access -ohjelma josta ei muistaakseni hirveästi metelöity. Keskeneräisiä pelejä vaan alkoi ilmestyä, enemmän ja enemmän.

Täydellisen hyväksynnän merkkinä puolivalmiit pelit kelpaavat jo Steamin alennusmyynteihinkin.

Vain täydellisyys on parasta

”Keskeneräiset pelit” pelikeskusteluterminä aiheuttaa pahennusta kuin ristikorujen tuominen vampyyrimyyjäisiin. Early Access sopii huonosti nykyiseen narsistiseen pelikulttuuriin, jossa kuluttajan perusvaatimus on täydellisyys. Sellaisena kuin hän sen tajuaa.

Esimerkiksi pelihemuleiden mielestä koko keskeneräisten pelien myyminen pitäisi kieltää, koska pelejä saa myydä vasta kun ne ovat valmiita ja niissä ei ole bugeja. Säälivästi he naureskelevat kuinka tollot ostavat kakkaa, itse ostetaan, tai siis ”hankitaan” vasta  valmis peli. Vaikka hemulit ovat enemmistö, pelintekijöiden onneksi seikkailun- ja riskinhaluisia muumipappoja yleensä löytyy tarpeeksi, jotta kehitystyö etenee.

Sitten on näitä hattivatteja. Kyllähän se huvittaa kun DayZetan Stand Alone -versio aina, joka kerta, käynnistyessään heittää eteen tekstiruudun jossa kerrotaan kylmät faktat, niin kuin että DayZ on vasta Early Access alpha eikä paljon mikään toimi ja loputkin kaatuu. Sen jälkeen klikataan kohtaa ”Vannon että olen lukenut ja ymmärtänyt tämän”,  ja silti, silti, tämä ei mene hattivateille perille. Kiukku on kuin julkaisupeliä kohtaan.

Ehkä syy on se, että ruudussa on liikaa tekstiä. Kirjoitetun tekstin ymmärrys ja halu lukea sitä on oikeasti laskussa.  Pitäisikö nuo viiden sekunnin asiat selittää vartin videossa?  ”Hey you guys, olen Dean Hall ja tässä WTF is Wrong with you? -videossa tulen kertomaan, että DayZ on Early Access -peli joten se ei ole valmis ja siitä puuttuu ominaisuuksia...”

Kun raha kirstuun kilahtaa, peli tilille vilahtaa

Minä olen niitä parempia ihmisiä joille hyväntekeväisyys on toinen luonne. Minulle pelin ostaminen puolivalmiina on tapa tukea peliteollisuutta, varsinkin niitä niin symppiksiä pienkehittäjiä, jotka taistelevat Pahuutta vastaan. Mikä vielä tärkeämpää, on niin kiva saada kiinnostava peli etukäteen halvemmalla. Vähän niin kuin karmisena palkintona. Sillä sitähän Kickstarter ja Early Access ovat, tulevien pelien alennusmyyntejä.

Tavallaan kyseessä on myös kiehtova uhkapeli. Pistän kahdenkympin panokset arvoille ”7 Days to Die” ja ”The Dead Linger”. Toinen arpa voitti heti, jee, toisella palkinnon voi lunastaa ehkä myöhemmin.

Ei se puolivalmiin pelin ostaminen ole ongelma, vaan sen pelaaminen. Koska on oikea pelaamisajankohta? Jos kyseessä on ilmiselvä, natiseva alphaversio, se tavallaan ratkaisee asian itsestään. Ei semmoista edes halua pelata.  Demomaisissa versioissa, joissa on vaikka pelin alkua, ei  juuri ole ongelmaa. Wastelands 2, UnderRail, Dead State, juuri kun pääsee vauhtiin niin meno katkeaa, ja ehkäpä parempi niin.

Mutta sitten ovat nämä teoriassa pelikelpoiset kuten Xenonauts, Project: Zomboid ja 7 Days to Die. Pelata vai eikö pelata, kas siinä pulma. Jos pelaan liikaa nyt, valmiilla pelillä ei juurikaan ole tarjottavaa. Jos pelaan vasta kun peli on julkaistu, mitä voitin ostamalla ennakkoversion?

(Vastaus: alennuksen, hyvän mielen ja ennakkotietoa)

Mikä on pelin kypsymisaika?

Ylimääräisenä pulmana minulla on tietysti Pelit-lehden lisääminen yhtälöön. Miten koko ilmiötä pitäisi käsitellä? Early Access -peli on vähemmän kuin arvosteltava, mutta enemmän kuin esimulgaistava. 7 Days to Dieen olen upottanut noin 50 tuntia, kun pressimatkalla nähtyä peli-ihmettä saa omin käsin pelata tunnista muutamaan. Sekin yleensä valvottuna ja sallitussa pelikohdassa.

Pelit vannoo hitaan journalismin nimeen. ”Hidas journalismi” vain on tosi huono ja harhaanjohtava termi näinä digiuskovaisten riehunta-aikoina, joten keksipä Ilkka ”Long Play” Malmberg parempi. Kun nopeuteen viritetty nettijournalismi voi ohimennen ruiskaista pelistä kuin pelistä pari kappaletta ja jatkaa seuraavaan nimikkeeseen, hidas journalismi joutuu valitsemaan maalinsa ja niiden käsittelytavan eri tavalla, tavallaan arvaamaan tulevia voittajia.

Koska Early Access -peli on arvostelukelpoinen? Sanoisin että silloin kun peli itse on sitä mieltä, että se on virallisesti julkaistu, eli Early Access -lätkä poistuu. Silloin se on vapaata riistaa. Julkaisua odoteltaessa Early Access -pelejä on mahdoton ohittaakaan. On vaikea pysyä vuosi hiljaa jostain tosi kiinnostavasta ideasta.

No, tässä(kin) Pelit-lehden numerossa on muutama pelin kypsyysasteesta riippuva erilainen käsittelytapa, jotka kaikki toimivat. Tärkeintä on että niitä käsitellään, sillä innovaatio on kasvi, joka itää vain vaikeasti ja tarvitsee siihenkin hirveästi indielantaa.

Puolivalmiit pelit ovat päässeet vapaaksi eikä paluuta entiseen enää ole. Yksi ongelma kaipaa ratkaisua: Early Accessille pitäisi sorvata suomenkielinen, napakka ja käyttökelpoinen termi.

Ennakkopääsy? Aikaisssaanti? Ennari? Aikkari?  Ehkäpä kauniisti soinnahtava örläri?

Lisää aiheesta

  • Nnirvi: 250

    Enää viisikymmentä Pelittiä lisää ja ne pystyvät puolustamaan Thermopylain solaa persialaisilta!
    Neljännestuhatta Pelittiä tarkoittaa, että olen kirjoittanut ällistyttävät 250 palstaa niinkin rajatusta aiheesta kuin pelit ja pelaaminen. Katson, että olen ansainnut oikeuden kirjoittaa…
  • Nnirvi - Super Soul Bros

    Kun pienestä ilmiöstä tulee iso ilmiö, siitä tulee usein joko iso kusipää tai kaikkia miellyttävä kompromissi. Mutta ei aina.
    Ilmestyessään Demon’s Souls oli hyvin pienen piirin viehättävä niche-peli, joka suusta suuhun -markkinoinnilla lopulta myi melko mukavasti. Dark Souleissa…
  • Nnirvi: 60,0 ja Kultainen silmä

    Joskus tuntuu, että minulta puuttuu peliarvostelijan perusvalmiudet. En osaa tarkasti arvottaa tietyn rajan ylittävää grafiikkaa, sillä minulla ei ole kultasilmää.
    Eikä minkäänlaista sävelkorvaa. Joskus kauan sitten kun American Idolissa oli vielä ideaa, en kuullut ensimmäistäkään…