Bard's Tale Construction Set – Bard's Tale XXVI: The Secret of Selfmademoon

Oletko tyytymätön roolipelien tasoon? Oletko sitä mieltä että parannettavaa on vielä huomattavasti, ennen kuin olet tyytyväinen? Haluaisitko tehdä ikioman roolipelisi, alusta loppuun? Jos vastaat kyllä jokaiseen kolmeen kohtaan, älä osta Bard's Tale Construction Setiä.

Kauan, kauan sitten (levyn copyright-merkinnän mukaan 1985) kun PC oli lähinnä yleinen naurunaihe ja Se Todellinen Tietokone oli C64, Electronic Arts julkaisi Bard's Tale -nimeä kantavan roolipelin. Seuraavana vuonna markkinoille putkahti Bard's Tale II ja 1988 EOA synnytti vielä kolmosenkin. Bard's Tale III _ Thief of Fate oli kuitenkin aika pahasti vanhan aiheen uudelleenlämmittelyä eikä kestänyt vertailua uusien mestareiden joukossa.

Thomas R. Decker pistää Bardit lopullisesti jäihin (mutta varmistaa samalla miljoonan jatko-osan synnyn) Bard's Tale Construction Setillä. BTCS ei ole ensimmäinen roolipelien rakenteluohjelma, se kunnia kuuluu Adventure Game Construction Setille, mutta ensimmäinen vakavasti otettava kuitenkin.

Uuden Bard's Tale -seikkailun teko on jaettu käytännössä neljään eri apuohjelmaan, jotka ovat tavara-, taika-, hirviö- sekä karttaeditori. Kun näiden avulla on valmistettu oma relevantti osansa pelistä voi specials-menussa olevan testi-option avulla testata toimiiko peli. Jos lopputulos tyydyttää, koostetaan siitä uusi upea Bard's Tale -seikkailu Build Game -optiolla.

Mahtavan miekan muokkaaminen

Kolme ensimmäistä editoria eli tavara, taika ja hirviöt toimivat kaikki samalla periaatteella. Ruudulla on nivaska ominaisuuksia, joita vaihdellaan esineen tai olion mukaan kunnes haluttu lopputulos loistaa ruudusta. Editorien käyttö on tehty erittäin yksinkertaiseksi, enkä todellakaan keksi mitään rakentavia ehdotuksia, kuinka niitä pystyttäisiin enää parantamaan.

Mitä editorit sitten sisältävät? Tavara- ja taikaeditorit ovat kummatkin samanlaisia toteutukseltaan _ läjä optioita joilla valitaan, millainen tuote tulee käytännössä olemaan. Optioita on varsin runsaasti, ja tuotteeseen voi laittaa aika lailla omaa mielikuvitustaan. Aivan vapaasti ei kuitenkaan voi luoda mitä tahansa, kaiken taustalla häärii jatkuvasti Troy Worrellin alkuperäinen BT ja yleinen pitäytyminen sarjan luonteessa.

Tavaraeditorin tärkeimmät optiot ovat User Class eli kuka voi käyttää, Armour Plus eli paljonko antaa plussaa panssarointiin, Damage Dice eli paljonko vaurioita vastustaja kärsii, X-Special eli erikoisvaurio kuten myrkytys, hulluus ja Critical Hit ja käyttökerrat. Taikaeditori tarjoaa jotakuinkin vastaavat valinnat samaan tyyliin, mutta valmis tuote on jokin iloinen taika, jolla piristää tylsää seikkailua.

Hienoja hirviöitä

Mörköeditori tarjoaa jo hieman erikoisempaa. Toteutus on edelleen samanlainen kuin edellä selostetuissa editoreissa, mutta mielenkiintoinen mahdollisuus onkin jo hirviön "taisteluohjelmointi". Kullakin hirviötyypillä on oma Combat Options -menunsa, joihin voi valita neljä mahdollisuutta optioista attack, move and attack, dependent attack, special attack, random attack ja nothing. Tämä mahdollistaa jo jotakin omalaatuisuutta kunkin otuksen taistelutyyliin, muunkin kuin aseiden ja naamataulun osalta. Bravo.

Hirviöeditorin grafiikanpiirtämisessä on kuitenkin kommentoitavaa. Bardin Jorinoita pelanneet muistavat, kuinka taistelun alkaessa ruudulle tupsahtaa kuva vastaantulleesta kaverista. Automaattisesti jokainen olettaa, että itse rakennettuihin petoihin voi piirtää oman/kaverin kuvan, eikö?

Sepäs ei onnistukaan suoraan! Pelko pois, homma onnistuu DeLuxe Paintilla. PC:ssä värimäärä on rajattu 64:ään paletin ensimmäiseen väriin ja tarkkuus 320x200:aan. Tavaraeditorissa voisi olla hauska lisäys kuva kyseisestä esineestä, mutta valitettavasti BT ei tue moista ideaa.

Kartta kuntoon

Tulevan BT-seikkailun sielun luo tietenkin karttaeditori, joka voittaa helppokäyttöisyydessään "päivän paras" -palkinnon. Mitäpä sitä turhia repostelemaan: kartan luonti on helppoa ja nopeaa. Kaikki tarpeellinen löytyy ilman ylimääräistä sössöä. Pelkkä kartta ei tietenkään pidemmän päälle riitä, sillä kukapa tahtoisi tallustaa pitkin katuja odotellen pelkkiä random encountereita?

Pitää olla toimintaa, taloja, mielenkiintoisia ihmisiä ja kapakka. Näiden toteuttaminen on jälleen kerran helppoa, kunhan ensin sisäistää specials-ohjelmointikielen. Vaikka ohjelmointi olisikin lähes tuntematon käsite, ei vaikeuksia tule, kuten esimerkit näyttävät.

Karttaeditorissa on yksi puute: 3D-grafiikkoja ei voi editoida sitten millään. Kaikki seikkailut joutuu koluamaan jonkinasteisissa rauniokaupungeissa. Ulkoilmamaisemia ei myöskään ole.

Joukko ahkeria roolipelifaneja alkaa puurtaa yhteisen seikkailun parissa, joka tuntee nimen "Knightmare at Iisalmi City _ The EGA-man in Search of VGA" -seikkailun parissa. Seikkailu kasautuu jotakuinkin, ja ilman suurempia yllätyksiä seikkailu vastaa odotuksia, mutta pikkuruinen seikka jäi kaivertamaan hampaankoloon.

BTCS EI toistan EI ole "oikea" Construction Set. Sellaisena pidän ohjelmaa, jolla pystyy rakentamaan pohjamudista alkaen täysin oma seikkailun, jota voi vääntää vapaasti ilman suurempia rajoituksia. Vaikka pelisysteemi rajoittuisikin Bard's Taleihin, saisi ympäristöä muokata enemmän sitoutumatta liikaa tyypilliseen fantasiaympäristöön.

Mitä BTCS sitten oikein on? Oikea nimi olisi Bard's Tale Scenario Editor. BTCS on upeasti ja erittäin käyttäjäystävällisesti toteutettu _ mutta maksuna helppoudesta on annettu todellinen monipuolisuus. Tällaisenaan kukin itsetehty Bard's Tale on vain pieni/suuri Bard's Tale -skenaario _ ei muuta.

Manuaali on selkeä ja hyvin jaoteltu, mutta jotenkin puutteellisen oloinen: liian tiivis ja lyhyesti selitetty.

Pienistä naputuksista huolimatta BTCS on ehdottomasti paras roolipelinteko-ohjelma PClle, ehkä siksi että se on ainoa laatuaan. Mut voi kun tulisi Ultima Construction Set, niin jo saattaisi itsekukin rallattaa...

83