Battlefield 3

Kun suljet silmäsi, Battlefield 3 kuulostaa siltä kuin helvetti olisi irti. Kun avaat ne, löydät itsesi Irakista.

Sotilaallisten Battlefield-räiskintäpelien sarjaan on ilmestynyt joka vuosi uusi peli tai lisälevy. Ne eivät kuitenkaan ole olleet varsinaisia jatko-osia, vaan eräänlaisia sivujuonteita – sotaa Vietnamissa, tulevaisuudessa ja konsoleilla. Pelejä voi olla jo kymmenen, mutta seuraava osa on nimeltään Battlefield 3.

Kyse ei ole pelkästään mielivaltaisesta järjestysnumeroinnista, sillä kolmososa on aito uuden sukupolven Battlefield. Siihen kasataan kaikki se teknologia, jota ruotsalainen DICE-yhtiö on vuosikaudet haudutellut.

Jopa Battlefield: Bad Company 2 oli tavallaan pelkkä harjoitustyö, sillä todelliset, kokonaisia kerrostalokortteleita romahduttavat tuhoefektit nähdään vasta Battlefield 3:ssa.

Reikä seinässä

Uutta Battlefieldiä varten kehitetty teknologia kantaa nimeä Frostbite 2.0. Valaistusefektit, animaatiojärjestelmän ja ympäristön tuhoutumisen uudistava pelimoottori on yli kolme vuotta kestäneen kehitystyön tulosta. ”Hyödynnämme Frostbite 2.0:ssa kaiken sen osaamisen, jota meille on Battlefield-pelien kehittäjinä kertynyt”, kertoo Battlefield 3:n tuottaja Patrick Bach.

Bach on erityisen ylpeä uudesta animaatiojärjestelmästä, joka kehitettiin yhteistyössä Electronic Artsin EA Tech -osaston kanssa. DICE ja EA Tech ovat melko erikoiset kumppanukset, sillä jälkimmäisen päätehtävä on kehittää teknologiaa Electronic Artsin urheilupeleihin.

Battlefield 3:ssa sotilaat eivät enää liiku kuin robotit, vaan ovat liikkeissään yhtä sulavia ja luonnollisia kuin viimeisimmän FIFA:n jalkapallotähdet. Fysiikkajärjestelmä pelaa saumattomasti yhteen animaatioiden kanssa. Kun jalkaväkiryhmää kuljettava Stryker-vaunu jarruttaa pysähdyksiin, miehet nytkähtävät silmin nähden istuimillaan.

Luonnollisuutta tavoitteleva liikkuminen heijastuu väistämättä pelihahmojen ohjattavuuteen, jopa niin paljon, että moninpelissä sotilaat animoidaan yksinpeliä karrikoidummin. Käytännössä se tarkoittaa, että moninpelinä Battlefield 3 säilyttää samanlaisen ohjaustuntuman kuin aikaisemmat Battlefieldit.

PC-näkökulmasta Battlefield 3 liikkuu silti vieraalla maaperällä, sillä se on ensimmäinen päälinjan Battlefield, johon sisältyy täysverinen yksinpeli. DICE tavoittelee vuoteen 2014 sijoittuvalla sotakertomuksellaan tosissaan sotilasräiskintäpelien kruunua.

Pohjois-Irakin kurdialueilla kuohuu, kun miehittäjärooliinsa jumiutuneet amerikkalaiset ovat saaneet riesakseen uuden kapinaliikkeen. Kapinalla on kansainväliset ulottuvuudet, joten Irak ei jää pelin ainoaksi tapahtumapaikaksi. Juoni ei karkaa omille teilleen, vaan Teheraniin, Pariisiin ja New Yorkiin. Eikä kyse ole pelkästään kaupunkisodasta ja merijalkaväen kulipäänä tetsaamisesta, sillä mukana on räyhäkästä panssarisotaa ja ilmataisteluita suihkuhävittäjillä. Pelin päärooli kuuluu silti amerikkalaiselle kiväärimiehelle, tuolle sotapelien ikuiselle sijaiskärsijälle.

Kapinallisten aukiolle väijyttämä merijalkaväki kiroilee niin maan perkeleesti, mutta pitää miestappioista huolimatta pintansa. Ensirytäkästä selvittyään amerikkalaisryhmän epäkiitolliseksi tehtäväksi jää vihollisen tarkka-ampujan paikantaminen. Kun pirulainen viimein löytyy, pelaaja saa kunnian losauttaa piilopaikkaan rekyylittömällä. Räjähdys saa rakennuksen julkisivun romahtamaan helvetillisellä ryminällä alas. Sopivasti ajoitetun hidastuksen jälkeen seinässä ammottaa kolmen kerroksen kokoinen palava aukko.

Vielä totaalisempaa tuhoa on luvassa, kun katastrofaalinen maanjäristys keikauttaa kokonaisia kerrostaloja nurin. Myös pienaseilla syntyy näkyvää jälkeä, sillä betoni murentuu yhtäjaksoisesta tulituksesta.

Markkinamiehen elkeistään huolimatta Patrick Bach ei ole ihan hakoteillä, kun hän maalailee Battlefield 3:sta räiskintäpelaamisen seuraavaa sukupolvea. Joku Black Ops näyttää tällaiseen toimintaan verrattuna suorastaan antiikkiselta.

Vähän vastaan paljon

Battlefield 3 voi säväyttää yksinpelinä, mutta kovan linjan fanien silmissä vain moninpelillä on merkitystä. Jopa tuottaja Patrick Bach myöntää, että teknologia on vain teknologiaa, pelisisältö se on mikä ratkaisee.

Bad Company -pelien satumaisesta menestyksestä huolimatta DICE ei halua vaarantaa mainettaan PC-pelaajien silmissä. Näin ollen se on valinnut PC:n Battlefield 3:n pääalustaksi. Mikä PC:lle suunnitellaan, sovitetaan niin hyvin kuin osataan PS3:lle ja Xbox 360:lle.

PC:n suosimisen voi päätellä jo pelaajamääristä. Siinä missä konsoleille on luvassa normin mukainen 24 pelaajan moninpeli, PC:llä taistelukentälle mahtuu pelaajia miltei kolminkertaisesti. Ero tuntuu suorastaan repäisevältä, mutta Bach vakuuttaa, että vähemmälläkin pärjää. ”Meillä on kokemusta niin 24 kuin 64 pelaajan moninpeleistä, joten pelikokemuksen sovittaminen erilaisille pelaajamäärille ei tuota meille ongelmaa. Sitä paitsi suurempi pelaajamäärä ei ole automaattisesti parempi.”

Bach lupaa dedikoituja moninpeliservereitä kaikille kolmelle alustalle. Lisäksi hän vakuuttaa, ettei moninpeli ylipäätään ole mitenkään kakkossijalla yksinpeliin nähden. ”Meillä on enemmän ihmisiä kehittämässä Battlefield 3:n moninpeliä kuin meillä oli koko Battlefield 2:n kehitystiimissä yhteensä. Kokonaisuutena Battlefield 3 on kaikkien aikojen suurin projekti DICE:lle.”

Yhdessä asiassa Battlefield 3 ottaa lähes varmasti takapakkia. Peliin ei näillä näkymin julkaista modityökaluja lainkaan. Puutetta luvataan paikata säännöllisillä sisältöpäivityksillä. Toivottavasti se riittää.

Ilman modityökalujakin Battlefield 3:ssa on hemmetin kovat ainekset kasassa. Ehdottomasti jatkoon!