Battlefield 4: Second Assault – Päiväni warmelina

Battlefield 4:n uusin karttapaketti Second Assault iskee suoraan nostalgiasuoneen – taistele niin kuin vuonna 2011!

Battlefield 2:n (2005) suosikkikenttiä modernisoinut Back to Karkand -lisäosa oli Battlefield 3:n (2011) ehdoton huippuhetki. Karkand toimi niin nostalgian kanssa kuin ilman sitä, sillä kentät olivat yksinkertaisesti pirun hyviä. Sekään ei haitannut, että Battlefieldien kaksi ja kolme välissä oli ehtinyt vaihtua kokonainen laitesukupolvi. Remasterointi oli jo silkan silmäkarkin nimissä perusteltua.

Second Assault voisi olla Battlefield 4:n (2013) oma Karkand-hetki. Heikon China Risingin jälkeen uudet versiot Metrosta, Firestormista, Caspian Borderista ja Gulf of Omanista tuntuvat huikealta parannukselta. Nostalgian osalta Second Assault kuitenkin tökkii, sillä eihän siitä ole kulunut vielä vuottakaan, kun pelasin Battlefield 3:ssa näitä samoja kenttiä.

Second Assault on hyvä karttapaketti, mutta se herättää kiusallisen kysymyksen Battlefield 4:n tarpeellisuudesta. Lisäosineen tai ilman Battlefield 4 tuntuu vain vähän erilaiselta eikä oikeastaan yhtään sen paremmalta kuin Battlefield 3. Merkittävää kasvua on tapahtunut vain laitteistovaatimuksissa. Tai siis onhan Gulf of Omanissa nouseva hiekkamyrsky hieno, mutta kun se puolittaa ruudunpäivitysnopeuden!

Takaisin Karkandiin, taas?

DICE:n mukaan Second Assaultiin valitut kentät ovat ”fanien suosikkeja”, mutta mihinkään avoimeen äänestykseen kenttävalintoja ei ilmeisesti alistettu. Kaikkien aikojen Battlefield-kenttä Caspian Border oli ilmiselvä valinta, eikä Firestorminkaan suosiota voi kiistää. Ne edustavat Battlefieldin peruskauraa, ajoneuvotaistelua avomaastossa.

Mielipiteitä jyrkästi jakava Metro on niiden täydellinen vastakohta, klaustrofobinen lihamylly ahtaissa metrotunneleissa. Se on kenttä, jota jotkut jaksavat 24/7 ja toiset taas kieltäytyvät kokonaan pelaamasta. Vihaajia on helppo ymmärtää, sillä Conquestissa Metro-taistelut jäävät täydelliseen sumppuun keskuslaiturilla. Se on sattumoisin sama kohta, josta on miltei mahdotonta päästä eteenpäin Rush-moodissa.

Metron kranaattihelvetti menee vielä äärimmäisyyden tavoittelun piikkiin, mutta Gulf of Omanin päätyminen Second Assaultin valikoimaan ei käy mitenkään järkeen. Kyse on kaksinkertaisesta kierrätyksestä, kun Back to Karkandia varten restauroitu kenttä restauroidaan vielä toistamiseen. Jos minulta kysytään, niin Karkandin versio Gulf of Omanista oli jo ihan riittävän hyvä ilman hyökkäysveneitä, hiekkamyrskyä ja puolitettua ruudunpäivitysnopeutta.

Samaa toki voisi sanoa muistakin Second Assaultin kentistä. Kenttiä olisi pitänyt uudistaa paljon railakkaammalla kädellä, Metron uusi hissiyhteys alatasanteelta ylätasanteelle tai Caspian Borderin korotettu rajamuuri ei oikein riitä.

Hajalla rajalla

Voin hyvin uskoa, että Battlefield 3 -ummikolle Second Assaultin kentät näyttäytyvät ihan eri valossa. Nehän oikeastaan jättävät varjoonsa suurimman osan Battlefield 4:n alkuperäisistä kentistä. En voi kuitenkaan teeskennellä ummikkoa saatuani miltei parin vuoden esimaun Second Assaultin kentistä.

Taisteluväsymys tuntuu erityisen raskaalta Caspian Borderissa. Hakkasin sen Battlefield 3:ssa ja sitä edeltäneessä betassa niin totaalisen puhki, etten kerta kaikkiaan löydä enää kipinää samasta rajaselkkauksesta innostumiseen. En vaikka laakso jossain päin Kaukasusta loistaa nyt kauniissa ruskan väreissä.

Voin vain suhtautua Second Assaultiin menetettynä mahdollisuutena. Kenttiä olisi pitänyt uudistaa paljon railakkaammin tai edes höystää jollain täysin ennen näkemättömällä pelimuodolla, joka olisi kääntänyt tuttujen ympäristöjen merkitykset päälaelleen. Pelkkä Battlefield 3: End Gamesta napattu lipunryöstö ei kesää tee.

Kuten on jo muodostunut tavaksi jokaisen uuden lisäosan kohdalla, myös Second Assault lisää peliin kymmenen uutta haastetehtävää, joiden suorittaminen palkitaan lisävarusteilla. Uusista haasteista Eagle’s Nest ansaitsee erityistä huomiota, sillä se kannustaa pelaajia kantamaan kortensa kekoon kiipeämällä kiikarikiväärin kanssa kentän korkeimman tornin huipulle. Kiitos, DICE, juuri tällaista pelityyliä Battlefield kaipaakin!

 

PC, saatavilla PS3, Xbox 360, PS4, Xbox One

Laitteistovaatimukset: samat kuin Battlefield 4:llä.

Testattu: Intel i7 2600, 8 Gt keskusmuistia, Nvidia GTX 760 2 Gt videomuistia

Muuta: Maksullinen kenttäpaketti, jonka voi ladata erikseen tai osana Battlefield 4 Premium -tilausta.

Ikäraja: 18

 

 

80