Battlefield Hardline (beta)

Battlefield Hardline (beta)

PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One

Visceral Games /EA Games

Ilmestyy 19. maaliskuuta

 

 

Lain nimessä

Battlefield Hardline on Battlefield 4 karhukoplan vaatteissa.

Kukapa ei olisi leikkinyt lapsena rosvoja ja poliiseja? Battlefield Hardline yrittää päivittää lapsuuden leikit aikuisten räiskintäpeliksi, jossa ammuskellaan, kiroillaan ja ryöstetään pankkeja. ”Yrittää”, koska aikuisten oikeasti valtaosa pelaajista mättää Hardlinea conquest-moodissa, jossa se ei eroa aikaisemmista Battlefield-sarjan osista juuri mitenkään.

Mutta mitä sitä turhaan kiertelemään: sen pienen hetken kuin betatestiä kesti, minulla oli Battlefield Hardlinen parissa oikein hauskaa. Ei niin hauskaa, että törsäisin sata euroa digital deluxe editioniin, mutta niin hauskaa, että ennakko-odotukseni nousivat tiskivedenlaimeista aidosti kiinnostuneelle tasolle.

Räiskintäpelinä Battlefield Hardlinessa ei ole erityisempää vikaa. Sen suurimmaksi ongelmaksi jää polet ja rofet –skenaarion täydellinen laiminlyönti. Rikollisten verkkarijoukkue vastaan poliisin kansitakkimiehet on pelkkää harhautusta, sillä käytännössä osapuolet ovat sotilaita siviilien vaatteissa. Hardlinen olemassaolon oikeutus tuntuu hataralta, sillä se ei eroa Battlefieldeistä kolme ja neljä juuri mitenkään.

 

Pelitoimittaja pelisuunnittelee

Olen vakuuttunut, että Battlefield Hardlinen lähdemateriaalista olisi voinut saada erinomaisen, lainvalvonnan ja epäsymmetrisen taistelun teemoja käsittelevän räiskintäpelin. Koska pelitoimittajuus velvoittaa esiintymään epäonnistuneena pelintekijänä, aion seuraavaksi kuvailla, minkälaisen Hardlinen olisin itse suunnitellut.

Battlefield Hardlinen ensimmäinen virhe on, että se heittää lain ja järjestyksen ulos ikkunasta. Poliisien ja roistojen ensisijainen motivaatio on ampua vastapuoli kylmästi hengiltä, no questions asked. Koska mitään rajoitteita kuolettavan voiman käytölle ei ole, Hardlinen poliisitoiminta ei muistuta vähimmässäkään määrin oikeaa elämää. Roistojen pidättäminen ei ole edes nimellisesti tavoitteena.

Hardlinesta puuttuu hienosyisyys ja militarisoidulle poliisitoiminnalle ominainen voimankäytön eskaloituminen. Hardlinen roistot ovat sotilaallisesti organisoituja ja raskaasti aseistettuja, mikä on vielä uskottavuuden rajoissa, kun puhutaan suursaalista tavoittelevista ammattirikollisista. Oikeassa elämässä tällainen joukkio kohtaisi ensimmäisenä yksittäisiä poliisipartioita, jotka olisivat luonnollisesti alakynnessä ryöstäjien ylivertaisen tulivoiman edessä.

Poliisin intresseissä olisi luultavasti pakoteiden katkaisu ja tilanteen kartoittaminen – kuinka monesta aseistetusta pankkiryöstäjästä oikein puhutaan ja onko heillä mahdollisesti panttivankeja. Koska tilanteen pitkittyminen toisi paikalle aina vain lisää ja paremmin varustautuneita poliiseja, aika ei olisi ryöstäjien puolella. Heidän pitäisi murtautua saarrosta ulos mahdollisimman nopeasti. Toinen vaihtoehto olisi ajan pelaaminen panttivankien kanssa.

Panttivankien ja muiden sivullisten puuttuminen syö vakavasti Battlefield Hardlinen uskottavuutta, vaikka se kaupallisessa mielessä ihan ymmärrettävää olisikin. Panttivangeista Hardline saisi pelimerkkejä, joilla voitaisiin määrittää voimankäytölle rajat. Poliisilla ei olisi lupaa aloittaa taistelua, mutta kasaantuvan ylivoimansa turvin he taatusti lopettaisivat sen, jos roistot viivyttelevät liikaa. Vapauttamalla panttivankeja yhtäällä ja pakenemalla saalisrahojen kanssa toisaalla roistojen joukkue voisi saada uloskäynnin pattitilanteesta.

Battlefieldistä löytyy jo valmiiksi mekaniikka, joka säätelee pelaajien suorituskykyä tulen alla. Kovassa ristitulessa silmissä sumenee ja tähtääminen muuttuu miltei mahdottomaksi. Tämä supression-mekaniikka olisi vallan hyvin laajennettavissa pidätysmekaniikaksi. Supressoitu rikollinen olisi pakotettu laskemaan aseensa ja antautumaan poliisille. Poliisin velvollisuutena olisi vastaavasti lyödä antautuva roisto rautoihin, vaikka se ei olisikaan taktisesti edullista.

Jäisikö edellä kuvatun kaltainen Hardline sitten pelkäksi tylsäksi roolileikiksi, jossa pelaajat lähinnä keskittyisivät käsikirjoituksen noudattamiseen ja vastapuolen peliliikkeiden odotteluun? Kenties, mutta ainakaan peli ei tuntuisi pelkältä vanhan kierrätykseltä.

 

Haaveet kaatuu

Haaveitteni Hardlinea ei tietenkään ole olemassa, on vain uusin vuosipäivitys vanhaan kunnon Battlefieldiin. Jos on pelannut yhtä Battlefield-peliä, on käytännössä pelannut niitä kaikkia, joten mainittavaa oppimiskynnystä ei ole.

Rosvot ja poliisit -teema näkyy sentään siinä, että raskaat taisteluajoneuvot puuttuvat Hardlinesta tyystin. Siviiliajoneuvojen pelotevaikutus on vähäinen, vaikka ikkunoista voi ampuakin konekivääreillä. Helikoptereista on sentään enemmän riesaa, erityisesti kun ilmatorjuntaohjukset eivät kuulu yhdenkään hahmoluokan vakiovarustukseen. Kuka lie metsäsissi ollut asialla, mutta kaikki pelin ohjusaseet on kätketty maastoon. Karttaikonit vinkkaavat sijainneista.

Hardlinen hahmoluokat operator, mechanic, enforcer ja professional ovat aika lähelle samoja kuin Battlefield 4:n assault, engineer, support ja recon. Muutosta edustaa oikeastaan vain se, että saman luokan sisällä on entistä vähemmän valinnanvaraa aseistuksessa. Esimerkiksi mechanic voi käyttää vain ja ainoastaan konepistooleja. Rajoitusten purevuutta lisää se, että poliisit ja roistot valitsevat aseensa eri valikoimista. Roistona avattu P90 ei siis ole käytettävissä, kun erä vaihtuu ja serveri heittää sinut poliisien puolelle. Se on jokseenkin dorkaa.

Hardlinen unlock-systeemi on ylipäätään tarpeettoman mutkikas. Pelaajan on kerättävä rahaa, kokemusta, samalla aseella tehtyjä tappoja ja sitten vielä pidettävä sormet ristissä palkintokasseja avatessa, jotta kaiken mahdollisen saisi auki. Jos jotain, systeemi ei liiemmin houkuttele kokeilemaan uusia aseita, joista ei ole täysin varma. Rahat on parempi säästää hahmoluokan parhaaseen aseeseen.

Pyssyt eivät tietenkään ole pelin ainoita varusteita, luokille kun löytyy vähän kaikenlaista kiipeilyköysistä kaasunaamareihin. Kolmeen kenttään rajoitetussa betatestissä en vain oikein keksinyt erikoisvarusteille mitään pakottavaa käyttöä. Jopa elvytysvälineet tuntuivat harvinaisen turhilta, sillä elämän ja kuoleman kiertokulku on poikkeuksellisen rivakkaa.

Pysyvän ura- ja varustekehityksen rinnalla pelaajat voivat ansaita itselleen matsikohtaisia etuja, kuten eloonjäämistä pitkittävät luotiliivit ja toisen käsikranaatin. Ihan kivoja etuja, mutta tarvitseeko niitä antaa pelaajille, jotka pärjäävät jo valmiiksi muita paremmin...?

 

Conquestin kutsu

Battlefield Hardlinen pc-beta antoi maistit kolmesta kentästä ja kolmesta pelimuodosta. Hardlinen uniikkeja pelimuotoja ovat autovarkaiden hotwire ja pankkiryöstäjien heist.

Ideatasolla hotwire on ihan kekseliäs: kartalle on merkitty ajoneuvoja, joita roistojen joukkue tavoittelee. Pistelasku perustuu autojen pitämiseen liikkeessä. Kai se olisi ihan kivaa, ellei Downtown-testikenttä olisi naurettavan ahdas elokuvamaiselle takaa-ajokohtaukselle. Pakko myöntää, etten jaksanut tympeää korttelirallia toista erää enempää.

Heist on jo selvästi pirteämpi esitys. Rahasäkin keikkaaminen pankkiholvista etenee vähän kuin yhden suunnan lipunryöstöpeli. Ryöstäjien suunnitelmana on paeta rahojen kanssa helikopterilla, jonka odottelu on jokseenkin piinaavaa viivytystaistelua. Vanhan ajan kivilinnapankkia esittävä Bank Job -kenttä vaatii tavallista enemmän opettelua, sillä sisääntulo- ja poistumisreittejä on useita. Poliisien on niin ikään oltava kartalla, sillä säkkipojan kantaan on päästävä heti eikä viiden minuutin päästä.

Heist-pelimuodon heikkoudeksi saattaa osoittautua yksitoikkoisuus, sillä ryöstön on edettävä kenttään kovakoodatun käsikirjoituksen ehdoilla. Jo betan aikana oli havaittavissa, että jokainen heist-matsi tuntui aika samanlaiselta.

Betan loppua kohti huomasin pelaavani pelkkää conquestia. Battlefield Hardline sopii siihen mainiosti, eikä Dustbowl-pikkukaupunki ollut yhtään hullumpi conquest-kenttä. Dustbowl on täynnä pieniä ja keskisuuria rakennuksia, joissa on hauska väijyä ohikulkijoita. Mutta onko se sitten kehitystä, että rakennuksia ei enää pysty tuhoamaan?

Vaikka Battlefield Hardline maistuikin ylikokoiselta laajennusosalta, jäin ihan kivasti koukkuun. Battlefield 4:n katastrofaalisen lanseerauksen muistaen en kuitenkaan enää uskalla lausua painokkaita ennakkosuosituksia uusille Battlefield-peleille. Jos tekniikka pelaa lanseerauksessa yhtä hyvin kuin helmikuisessa betassa, niin sitten Hardlinen puolesta ei kai tarvitsisi olla huolissaan.

 

Tuomas Honkala