Bedlam 2 - Absolute Bedlam – Kadonneen napin metsästys

Bedlam 2, kuten ykkönenkin, on hieman Syndicaten tyylinen yläviistosta kuvattu isometrinen räiskintä. Pelaajan hallinnassa on yhdestä kolmeen raskaasti aseistettuja RATT-taistelukoneita. Tarkoituksena on tuhota ihmistä vastaan kääntyneet Biomexit, vahvasti aseistetut orgaanisen materian ja teknologian yhdistelmät, jotka ovat oppineet lisääntymään omin avuin ja sittemmin vallanneet lähes koko planeetan.

RATT on yhden miehen tankkipataljoona: telaketjualustalle on kiinnitetty pyörivä aselavetti, johon saa rahatilanteen salliessa pultata mielettömän läjän rautaa. Vasemmalla hiirennamiskalla ohjaillaan laitetta, oikealla käännellään tykkejä. Ohjaus on aika epämääräisen tuntuista, mutta aseet ampuvat pääsääntöisesti sinne, minne pitääkin. Ongelmia tuottaa lähinnä eri korkeudella oleviin vihollisiin osuminen lähietäisyydeltä: ammukset yleensä joko lentävät yli tai osuvat korokkeen reunaan. Koska kuvakulmaa ei saa käänneltyä, on ison rakennuksen takana oleva RATT näkymättömissä. Ei hyvä.

Aseistusta on riittämiin, ja se on ihan tehokkaan tuntuista: nyrkkisääntönä kaiken saa hajalle. Aseiden äänet ovat ikävän laimeita. Aseiden pitäisi meluta kunnolla, ei pihistä kuin astmaatikon oopperalaulajan.

Peli on tehtäväpohjainen. Joskus tuhotaan määrättyjä kohteita, joskus kerätään tiedonmurusia ja sitä rataa. Karttaruutu näyttää kohteiden sijainnit, omaksi tehtäväksi jää etsiä kulkureitti niiden luokse. Yleensä täytyy etsiä nappuloita, tuhota generaattoreita ja hyödyntää telesiirtimiä, ennen kuin tie aukeaa. Kentät ovat varsinaisia sokkeloita, joiden kanssa äheltäessä hermoradat nitkahtavat solmuun.

Bedlam olisi kaivannut kunnolla viritystä eikä vain kosmeettisia muutoksia. Kakkosessa on valitettavasti keskitytty pikkuvirittelyyn. Grafiikka vaihtelee enemmän, pelissä on uusia ääniefektejä, uusia hirviöitä, uusia aseita, pari uutta tehtävätyyppiä ja sitä rataa. Ykkös-Bedlamiin lupailtu moninpelikin on nyt todellisuutta. Kaikki on siis uutta ja ihmeellistä _ paperilla. Toiminta on täysin samaa. Ketä kiinnostaa, onko vihollistyyppejä 22 vai 24, kun ne kaikki ovat pieniä tahroja ruudulla?

Bedlam 2 on liian epäuskottava ja lelumainen, mutta ei peli siihen kaadu, vaan ylenmääräiseen telesiirtimien ja nappien kanssa pelleilyyn. Ei ole osattu päättää, halutaanko tehdä kunnon megamättö vaiko sokkeloleikki, eikä näiden kahden naittaminen keskenään ole onnistunut. Ennen maailmasta pelit loppuvat, ennen kuin Bedlam 2 herättää pelihimoja.

65