Buck Rogers II: Matrix Cubed – Tuttua tohinaa avaruudessa

"Tunnistamaton alus sektorissa G-2", ilmoittaa Scot.Dos mekaanisella äänellä, odottaen lisäohjeita aluksen kapteenilta. "Suorittakaa tervehdysrutiini, neiti Bookstone", komentaa kapteeni Scout. Tervehdykseen vastataan täyslaidallisella ohjuksia! "Kirotut RAM-aktivistit. Aina yhtä epäystävällisiä", manaa mekaanikko Yan-Li mielessään.

Lyhyen lähestymismanööverin jälkeen Blade-taistelijat puhaltelevat laserkanuunoistaan pölyt pois ja tarkasti tähdäten tulittavat vihollisaluksen asejärjestelmän toimintakyvyttömäksi. Raukka yrittää epätoivoisesti karkuun, mutta pakomatkan keskeyttää Blade-ryhmän valtausalus, joka onnistuu miinoittamaan vihulaisen pohjan. Viiden sekunnin kuluttua miinat laukeavat ja iso tulipallo käyttää kaiken aluksesta saatavissa olevan ilman tuhoten samalla rungon. Jos avaruudessa kantaisi ääni, palkitsisi kumea räjähdys upean taistelusuorituksen.

Martrix Cubed jatkaa SSI:n AD&D avaruudessa -sarjaa, joka perustuu TSR:n Buck Rogers -roolipeliin. Vuodesta 2051 lähtien on RAM (Russo-American Mercantile) hallinnut koko aurinkokuntaa. Vuonna 2456 herätettiin syväjäädytetty avarussankari Buck Rogers, jonka johdolla kapinallisjärjestö New Earth Organization (NEO) otti haltuunsa aurinkokunnan hallinnan. Tällä hetkellä, vuonna 2458, Maa on NEOn kontrolloima, mutta RAMin varjo on yhä olemassa.

Peli alkaa Buck Rogersin antaessa sankaritiimille tehtäväksi suojella Aurinkokuningasta tämän neuvotellessa ovelan paronin kanssa. Lapselliselta kuulostava tehtävä muuttuu vakavaksi. RAMin joukot kaappaavat tällä välin erään Maan johtavista tiedemiehistä, joka on kehittänyt laitteen, jolla saastuneesta Maasta voitaisiin jälleen tehdä vihreä paratiisi.

Ryhmän tehtävä on simppeli. "Pelastakaa proffa RAMin käsistä hinnalla millä hyvänsä, kunhan tuotte hänet elävänä takaisin", Buck Rogers komentaa ja lähettää ryhmän matkaan uudella Scot.Dos-järjestelmällä varustetulla avaruusaluksella.

SSI:n kunnianhimoinen haaste kääntää AD&D scifi-roolipeliksi on onnistunut aika mainiosti. Loitsuja ei ole, mutta sitäkin enemmän erilaisia aseita. Porukka voi mätkiä RAM-agentteja lasermiekoilla (lisenssisyistä nimetty MonoMiekaksi), laserpistooleilla, raketinheittimillä, singoilla ja tietenkin kranaateilla. Kranaatit korvaavat suureksi osaksi loitsut, vaikka niiden tehoa voisi kuvata adjektiivilla lussu.

Porukka ei koostu taistelijoista, papeista, maageista tai vastaavista. Mukaan on ympätty rakettitaituri, yksinäinen vaeltaja, joka vastaa suurin piirtein samoojaa, mekaanikko, lääkäri sekä tietenkin pari kovaa poikaa, jotka hoitavat pääasiassa käsirysyt.

Lääkärissä on tehty pelin pahin moka. Käyttäjäystävällisesti porukan vauriot kyllä hoidetaan taistelun jälkeen, mutta jos lekurilta loppuvat paikkailupisteet kesken, ei ryhmä voi istua leirinuotiolle paikkailemaan itseään. Onneksi sentään julkiset sairaalat korjaavat ilmaiseksi kaikki vauriot, mutta monta kuolemaa on edessä ennen kuin sairaalan onnistuu löytämään. Tämän jälkeen taistelu muuttuu liiankin helpoksi _ mäiskitään vihollisia minkä jaksetaan ja juostaan aina sairaalaan parannettavaksi.

Kun avaruudessa liikutaan, on avaruustaistelu tietenkin asiaankuuluva elementti. Tiimin ja vihollisen avaruusalukset ottavat yhteen Star Trek -tyyliin. Rakettimestarin ohjaillessa alusta muut hahmot miehittävät tuliasemat ja antavat palaa lasereilla. Pilotilla itsellään on laserkanuunoiden lisäksi käytössä rakettikanuunat ja ohjukset. Alus kuolee, kun runko on tuhoutunut ja voittoisa puoli (yleensä pelaajat) saa haltuunsa arvokasta polttoainetta ja muita osia. Taistelun jälkeen mekaanikko korjaa alusta, mutta jos paikkailupisteet loppuvat kesken, on ainoa mahdollisuus suunnata lähimmälle avaruusasemalle.

Grafiikka on ikäväksi yllätykseksi aikamoisen avutonta. Kolmiulotteinen maisema on toteutettu pelkällä perus-EGAlla eikä ole edes nopeaa. Eteen pomppaavat viholliset ilmestyvät tyhjästä ilman liiempiä animaatioita. Äänet sen sijaan ovat laadukkaita, vaikkakin tulevat PC-piipperistä musiikin kaikuessa kirkkaana Soundblasterista.

89