CART Precision Racing – Liian laiska maantiekiitäjäksi

Indy-kaahaus ei vielä ole purrut suomalaisiin penkkiratinvääntäjiin, mutta J.J. Lehdon mahdollinen menestys Amerikan formuloiden ratissa voi muuttaa kaiken. Microsoftin yhdessä Terminal Realityn kanssa tekemä CART Precision Racing antaa esimakua tulevasta.

Microsoftin uutukaisesta on yritetty tehdä täysverinen indysimulaatio, jossa kaiken pitäisi esitietojen mukaan olla prikulleen kohdallaan viimeistä piirtoa, pilkkua ja yksityiskohtaa myöten. Radat on mallinnettu GPS-datan mukaan, mikä tarkoittaa sitä, että niiden pitäisi pinnanmuotoja myöten muistuttaa esikuviaan. Soraääniä on tosin jo kuultu, mutta lähinnä Formula 1 -kisoja seuranneelle radat kyllä kelpaavat.

Ajajat ja tallit ovat viime vuoden mallia eikä yksikään kuski ole joukosta poissa. Listasta löytyy tukku tuttuja nimiä _ Fittibaldi, Blundel, Al Unser, Xanardi...

Nippelihenkisten nirvana

Simulaatiohenkeen sopien erilaisia nippeleitä ja hanikoita pääsee vääntämään jos jonkinlaisia ja säädettävää on enemmän kuin missään tähänastisessa indy-pelissä. Microsoft on lisäksi lisenssoinut peliin oikeita CART-autojen testauslaitteita tekevän Pi Researchin telemetrit, joten käppyröitä ja LED-näyttöjä voi ihastella asiaan sopivalla vakavuudella. Jos moisten riipustusten ja tiedonpalasten päälle ei ymmärrä mitään, hätä ei ole tämännäköinen: neuvoa voi kysyä varikkopilttuusta. Rasti ruutuun -menetelmällä tapahtuva vuoropuhelu tuo auton säätämisen aloittelijankin hallittavaksi _ ainakin teoriassa.

Kuvallisesti peli on riittävän kaunis, vaikkei vakuutakaan Ubisoftin F1 Racing Simulationin tavoin. Ratanäkymät jäävät rujoiksi ja sarjakuvamaisiksi, vaikka liukuvatkin testikokoonpanolla kohtuu sutjakkaasti. Paremman ruudunpäivityksen toivossa tyytyy tosin mieluusti pilvettömään taivaaseen ja (valitettavasti) kojelaudattomiin näkymiin. Kanssakilpaajien määrää vähentämällä ruudunpäivitys toki sulostuu, mutta samalla kilpailun intensiteeti kärsii. Suora 3DFX-grafiikkakorttituki olisi saanut olla bonuksena mukana. Ilman näkymiä somentavaa, hyvää D3D-korttia CART Precision Racing on joka tapauksessa häkellyttävän ruma.

Joukossa tyhmyys tiivistyy

Ajotuntuma on simulaatiossa tärkeä. CART Precision Racing ei yksinkertaisesti tunnu niin hyvältä kuin Papyruksen indypelit tai vaikkapa edellämainittu F1 Racing Simulation. Yksi syy on rajusti vaihteleva ruudunpäivitys, joka tahmailee melkoisesti varsinkin kun lähietäisyydellä on useampi tietokoneen ohjastama auto. Ja juuri tuolloin kontrollien pitäisi olla prikulleen kohdallaan. Hitusen sekaannusta herättää myös ohjaamokuvakulman (in-cockpit view) dynaaminen päänheilutusten mukaan ohjautuva kamera. Onneksi kyseisen ominaisuuden saa kytkettyä pois.

Karseampi ongelma ovat kuitenkin kanssakilpaajien tökeröt ajotavat. Esimerkiksi Papyruksen Indy Car Racing 2:ssa pystyi huoletta ohittamaan kanssakilpailijan ilman sen suurempaa angstia, mutta CART Precision Racingissä ohitettu saattaa kolauttaa seuraavassa kurvissa pelaajan persuuksiin katastrofaalisin seurauksin. Samoin vihollisten jarrun ja kaasun käyttö on ajoittain kovin kohtauksenomaista ja ajoitukseltaan outoa, mikä tekee kiltin jonossa ajon suorastaan vastenmieliseksi.

Erikoista on myös se, etteivät keltaiset liput aiheuta sen kummempaa säpinää ruudulle, vaikka ne vilahtavatkin näkyviin oman auton kolaroiduttua enemmän tai vähemmän ajokelvottomaksi. Moiset liputhan lehahtavat indykisoissa pienenkin kitinän ja nitinän merkiksi ja niitä seuraava turva-auton perässä tahmailu on oleellinen osa CART-kisan tunnelmaa ja myös strategiaa. Eiväthän kaikki pelaajat kaipaa pilkun tarkkaa realismia ja kytkisivät varmasti moisen harmistuksen pikimmiten pois ajoa haittaamasta. Silti näinkin oleellisen ominaisuuden puuttuminen vihoviimeiseen realismiin pyrkivässä simulaatiossa on outoa.

Pätsin pelastus?

Ilmeisesti myös pelintekijät ovat huomanneet CART Precision Racingin ongelmat. Siitä todistuksena on noin 3 megatavun kokoinen korjaustiedosto, joka yllättäen parantaa peliä silmin nähden. Patchin asennuksen jälkeen ajotuntuma on huomattavasti muikeampi, mikä johtuu osittain kohentuneesta ruudunpäivityksestä. Toisaalta avarampia näkymiä aktivoimalla, yksityiskohtia lisäämällä ja kanssakilpaajia esiin taikomalla ruudunpäivityksen saa jälleen takeltelemaan. Kaiken lisäksi melkoinen määrä grafiikkabugeja jää edelleen tunnelmaa turmelemaan.

Vihollisajajien lipan alle on pujotettu muutaman harmaa aivosolu lisää, mikä sekin parantaa pelattavuutta melkoisen möhkäleen verran. Silti keinoäly jää edelleen kolhoksi. Aloittelijoita saattavat ilahduttaa päivityksen mukana tulevat ratakohtaiset mallisäädöt, mutta koko rataa koskevan keltaisen liputuksen puuttuminen jää edelleen korpeamaan veteraaneja. Kyseessä on joka tapauksessa päivitys, jonka jokaisen itseään kunnioittavan (ja jo pelin hankkineen) kannattaa ilman muuta asentaa koneeseensa.

CART Precision Racing on monilta osin sen verran tukeva paketti, ettei sitä viitsi tunkea kokonaan lokaan. Autojen fysiikka on mallinnettu kohtuudella, eikä pelattavuutta nakertavia piirteitä ole sentään liiaksi asti. Valikoista toiseen siirtyminen on jouhevaa, eikä niistä todellakaan ole pulaa. Mainiot äänet luovat oivan tunnelman nojatuolisompailulle ja varsinkin ovaaliradoilla ajotuntuma on liki kohdallaan. Silmittömästi siitä ei kuitenkaan jaksa innostua tällaisenaan: keskeneräisen tuotteen lykkääminen markkinoille harmittaa korjaustiedostosta huolimatta. Ja ennen kaikkea: Ubisoftin F1 Racing Simulation verrattuna CART Precision Racing tuntuu liki pellehyppelyltä.

75