Cyberspeed – Putki päällä

Jostain syystä kahden tonnin pelikonsolissa erinomaisesti pyörivän pelin PC-versio vaatii kahdenkymmennen tonnin Pentiumin, ja pyörimisessä on silti toivomisen varaa. Niin kuin usein itse pelissäkin.

Cyberspeed on futuristinen kiikkumaralli, joka toimii ainoastaan Windows 95:ssa ja hyödyntää sen pelikäyttöön suunniteltuja ominaisuuksia, kuten suorapiirtoa (DirectX/draw). Spekseiltään se voi olla insinörtin unelma, mutta pelinä se on keskinkertainen, tunkkainen tusina-ajopeli.

Cyberspeedissä suihkitaan tunnelissa katossa olevaa punaista viirua seuraten. Viiru on säde, josta kulkuneuvo saa energiansa ja joka pitää sen radalla. Mutkat täytyy ajaa varovasti, jottei säde rasitu, muutoin aluksen energiatasapaino häiriytyy ja purtilon vauhti hidastuu. Pelaajan tehtäväksi jää siis keikutella ajokkiaan vasemmalle ja oikealle ja ajaa mutkat järjenvastaisesti sisäkaarretta seuraten.

Vihollisia voi sentään kiusata ammuskelemalla: alus on aseistettu sekä tavallisella pyssyllä että ohjuksilla. Lisätehoa niihin saa ajamalla radalla lojuvien kykyikonien yli. Nappia painamalla nokka kääntyy taaksepäin, jolloin vastustajan kulkureitille on näppärää nakata miina.

Cyberspeedin rungon muodostaa kymmenen kilpailun turnaus, jossa kullakin radalla on sijoituttava vähintään kolmanneksi, muutoin matka katkeaa. Hyvä pelaaja palkitaan lisäksi bonusradoilla. Pelitilanteen voi tallentaa kunkin kilpailun jälkeen. Niille radoille, jotka on jo selvittänyt, pääsee harjoittelemaan (free race) ja parantamaan ennätyksiä (time trial).

Kiikkumaralli on ideana erikoinen ja tuore, mutta pelattavuutta väkisinkin rajoittava. Punaisen langan venymisen välttäminen tulee päätarkoitukseksi ja latistaa tunnelman nopeasti. Nykivä vieritys tekee ajokin hallinnan kolhoksi, mikä vie "köysiratalaskettelusta" lopunkin ilon. Edes kuuluttajan kannustavat kehut onnistuneesta kurvauksesta eivät innosta, varsinkin kun kurvi meni kertakaikkisen keskinkertaisesti.

Windows 95:n peliominaisuuksista on kohkattu pitkään, mutta Cyberspeed ei niistä vakuuta: DirectX-ajureista huolimatta se on tahmaisen tuntuinen, eikä nopea Pentiumkaan takaa sutjakkaa sukkulointia. Kieltämättä peli on helppo asentaa ja lähtee toimimaan ensi yrittämällä, mikä sekin on kehitystä.

Cyberspeed voi olla näppärä ja hauska PlayStation-peli, mutta paljastuu nykinäsuotimen läpi tutkailtuna ideoiltaan köykäiseksi kaahauskyhäelmäksi. Se olisi voitu jättää Mindscapen arkistoihin muhimaan ja odottamaan tehokkaita ja nopeita 3D-kuvakortteja...

65