Day Z

Happy DayZ!

Jos pavut ovat loppu ja nälkä kauhea, saako toisen tappaa?

Juuri kun alkaa tulla tunne, että zombipelejä ehkä tulee pikkaisen liikaa, kaksi uusinta yrittäjää kirjoittaa säännöt uusiksi. Zombbarit ovatkin taas niin tuoreita kuin mätä liha vain voi olla. Ensin Telltale pelilöi The Walking Deadin yllättävän toimivaksi seikkailupeliksi kipeine valintoineen ja rikkoi ansaitusti myynnissä miljoonarajan.

Sitten myös toinen pikkufirma sai zombeista yllättävän myyntibuustin, ja kyseessä on järkähtämätön oman tiensä kulkija Bohemia.

Dead Arma

Iron Frontin selvästi vaiheessa olevaa arvosteluversiota mättäneenä minun oli vaikea käsittää, että Arma kakkosesta sikiää potentiaaliltaan kaikkien aikojen zombipeli. Siinä jopa Arman käyttöliittymä on saatu osittain kesytettyä, mikä on ennennäkemätöntä. Pankaa mieleen nimi Day Z, te harvat, jotka olette onnistuneet välttymään Z-hysterialta.

Day Z on modi ja samalla paras pelillinen näkemys koskaan siitä, millaista henkiinjäämistaistelu zombiepidemian kokeneessa maailmassa oikeasti on. Siitä on aseporno ja voimafantasia kaukana. Day Z luo hiekkalaatikon, joka toimii oman dynamiikkansa voimalla luoden omat lakinsa. Jos kirjoittaisin valearvostelun zombipelistä, jota haluaisin pelata, se olisi Day Z, tosin Dead Islandin pelimoottorilla.

Day Z on vasta niin ja näin toimiva, karhea ja kuppainen, jatkuvasti päivittyvä alfaversio, mutta jo sen voimalla Arma 2: Combined Operations nousi Steamissa listaykköseksi ja nettiavaruus täyttyi Day Z -servereistä, jotka täyttyivät pelaajista. Tämä on nimittäin se zombimodi, josta kaikki ovat haaveilleet. Ainakin sitten, kun se on hiottu kuntoon.

Kuka rannalla ruikuttaa

Zombiepidemian näyttämönä on Armasta tuttu Chernarus, ja uusi (tai uudelleen syntyvä) pelaaja aloittaa sen satunnaisesta paikasta. Repussani on henkiinjäämisen aloituspakkaus: pari tölkkiä ruokaa, vesipullo, kipulääkkeitä, sidetarpeita ja soihtuja. Sekä tietenkin Makarov-pistooli ja muutama lipas. Päämäärä on löytää zombiepidemian syy ja pelastaa maailma ja... eikun pysyä hengissä mahdollisimman kauan. Tällä hetkellä keskiarvo on 28 minuuttia.

Keskellä ei mitään (eikä karttaa anneta, se pitää löytää) ensimmäinen maali on löytää lisää tavaraa, varsinkin ruokaa ja juotavaa. Vesipullon saa täytettyä jopa merestä, mutta ruoan kanssa on vaikeampaa. Harvassa pelissä on näin onnellinen nurkassa lojuvasta paputölkistä. Viattomasta metsäneläimestäkin saa ruokaa, kunhan omistaa veitsen ja tulentekovälineet.

Peli kulkee tosiajassa, joten jos panee pillit pussiin ja tulee seuraavana päivänä pelaamaan, hahmolla onkin jo nälkä ja jano. Varsinainen tamagotchi! Siinä onkin miettimistä, kun hahmo on säilynyt päiviä hengissä, mutta sitten pitäisi lähteä viikoksi mökille kitumaan.

Zeds and the City

Paras paikka loottaamiselle on asutuskeskukset, on se sitten kaupunki tai pieni kylä. Ikävä kyllä zombit jumittavat juuri asutuskeskuksissa, eikä näitä zombeja ole tarkoitettu harjoitusmaaleiksi. Epäkuolleet on siunattu normaalia paremmalla kuulolla ja tarkalla nenällä. Metelöi tai mene liian lähelle, niin näet lujaa kohti juoksevan zombin. Ammu sitä, niin näet ihan perkeleesti kohti juoksevia zombeja.

Eivätkä zombit ole ainoa ongelma. Jotkut muista pelaajista ovat ystävällisiä ja yhteistyökykyisiä, toisten mielestä avain omaan hengissä pysymiseen löytyy muiden pelaajien repuista. Lievänä helpotuksena tappaja leimataan nimen alle tulevalla bandit-leimalla. Jos serveri ei näytä nimiä, banditilla on myös oma skininsä.

Yön konsertissa

Uutena ideana Day Z on puolimörppi. Eri peliservereitä on kymmeniä, mutta ne kaikki pyörittävät samaa Chernaurus-kenttää. Pelihahmon data säilötään pelin keskusserverille, eli missä ikinä pelaa, aloittaa samassa paikassa, mihin toisella serverillä jäi, ja niillä kamoilla, mitä lopettaessaan omisti. Toisena hauskana juttuna Day Z kulkee yksi yhteen tosiajassa, mikä tarkoittaa sitä, että kun pelaa päivällä, pelissä on päivä. Jos odottaa, että akka ja kakarat ovat ZZZZZZZ ennen kuin oma Z alkaa, pelissä on jo pimeää. Pilkkopimeää. Pikimustaa.

Valoa saa sytyttämällä soihdun, heittämällä sen maahan ja poimimalla takaisin käteen. Mutta yön pimeydessä soihdun punainen valo näkyy kauas. Zombeille se tarkoittaa ravintolaa, onneksi vain, jos ne ovat melko lähellä. Ilkeille ihmisille se tarkoittaa ilmaista kamaa. Jos löytää valotikkuja, on syytä olla onnellinen. Ne palavat kauan, mutta eivät näy kauas. Vain me huijarit väännämme grafiikasta HDR:n ja gamman täysille, lopputulos on köyhän miehen yönäkö. Sillä pärjää ainakin maastossa.

Verta pakkiin, kuka auttaa?

Hengissä pysymistä haittaa pelin lääketieteellinen ote. Vahingon kärsiminen ei ole mikään pikku riesa, jossa matalilla hipareilla toimitaan normaalisti ja lääkintälaukku parantaa hetkessä pipit.

Day Z:ssa veri on elämä. Kun zombi haukkaa, menettää verta. Todennäköisesti haava vuotaa, joten siteitä olisi syytä löytyä, tai pian alkaa maailma näyttää harmaalta, sitten lähtee taju ja lopuksi henki. Lisäksi kunnon puraisuun voi liittyä kipu, mikä aiheuttaa hallitsematonta tärisemistä siihen asti, että Carmina-tabletti alkaa vaikuttaa. Murtuneeseen jalkaan pitääkin jo tuikata morfiinia, että pystyy löntystämään pakoon.

Veri palautuu todella, todella hitaasti aina kun syö. Nopeampi tapa parantaa paha anemia on löytää veripussi plus luotettava kaveri, joka auttaa verensiirrossa.

Niin että ei todellakaan ole elämä helppoa zombimaassa. Siksi sitä arvostaa sitäkin enemmän, ja mitä kauemmin onnistuu hengissä pysymään, sitä paremmalta tuntuu. Mikään peli ei tarjoa näin tiivistä, jännittävää, vainoharhaista tunnelmaa kuin Day Z.

Tietysti pelissä on vielä paljon ongelmia, eikä se sovellu säätökammoiselle viihdepelaajalle. Todella harvaan rakennukseen pääsee sisälle, nettikoodi ja serverit paukkuvat, ja sujuviin räiskintöihin verrattuna armainen Day Z tuntuu sekä jäykältä että kulmikkaalta. Jossain vaiheessa päämäärättömyys varmasti alkaa myös rassata.  Mutta pelissä on myös aivan järjetön potentiaali, ja kaikista ongelmistaan huolimatta se on jo nyt vuoden kiinnostavinta pelattavaa.

Nyt pojat tarkkana!

Olen aina sympatisoinut Bohemiaa ja heidän tinkimätöntä näkemystään, vaikka tuntuukin, että sukupolvesta toiseen Arman yskivää pelimoottoria paikataan purkalla ja jeesusteipillä. Bohemialla on nyt breikkauksen paikka.

Nimittäin Day Zetan päätekijä Rocket on valmiiksi Bohemialla töissä, joten toivon koko sydämestäni, että nyt pomopojilla pyörivät rattaat päässä heidän katsoessaan, miten Day Z leviää serverilistassa lisäten Arma II: Combined Opsin myyntiä tasolle, jossa se ei varmaan ole koskaan liikkunutkaan. Vaikka työn alla on Arma III ja Carrier Commandin uusi, ihan lupaava versio, pitäisi takoa kun liha on kuumaa ja keskittyä hiomaan Day Z itsenäisesti julkaistavaksi peliksi.

Pelkästään ideoiltaan Day Z:lla on oikeasti saumaa olla samanlainen pelaamista muuttava musta hevonen kuten myös modeina syntyneet Counter-Strike, Team Fortress tai Defense of the Ancients. Jos Bohemia ei osaa hyödyntää tilaisuuttaan, sanon ilkeästi.

Mutta nyt on kesä ja loma. Nähdään Chernarusilla, älkää vain ampuko pelaajaa, jonka nicki on R...

Siis enhän minä nyt niin tyhmä ole.

Nnirvi

PC

Ilmestyy kun valmistuu