Daytona USA – Kruomattu Lada

Muutama vuosi sitten Sega aloitti pelihalleissa autopelien uuden renesanssin. Daytona USA veti kertarysäyksellä pitkän etumatkan muihin ja näytti, miltä autopelit näyttävät jatkossa. Pelattavuuskin oli kohdallaan, sillä Daytona on edelleen yksi suosituimmista ajopeleistä.

Kolikkokaahailun näyttävyydestä ei PC:n autopeleissä ole ollut toistaiseksi tietoakaan, eikä Daytonan PC-versio muuta tilannetta miksikään.

Daytonan idea on yksinkertainen. Viritetyillä katuautoilla otetaan kisaa kolmella radalla: ovaalilla, perinteisellä kilparadalla ja katuradalla. Kisassa on samanaikaisesti mukana kymmeniä autoja, eli pelti ryskyy autojen tunkeillessa toistensa tielle. Kello käy jatkuvasti ja ennen ajan loppumista täytyy ehtiä ajamaan tarkistuspisteiden läpi. Ensimmäisenä vaaditun kierrosmäärän läpäissyt on tietysti voittaja. Hyvän ohjattavuuden ja upean sulavan grafiikan takia suoraviivaisuus toimi alunperin mainiosti.

PC-versioon on lisätty uusia ominaisuuksia varsin säästeliäästi. Kisoissa voi ottaa aikarajan pois kokonaan ja ratoja voi harjoitella time attack -moodissa, jossa pyritään ajamaan mahdollisimman nopeita kierrosaikoja. PC-versioon on lisätty alkuperäisen yhden auton rinnalle pari vaihtoehtoa, jotka eroavat vain kiihtyvyydessä ja huippunopeudessa. Uusia ratoja ei näytä olevan.

Pahaa untako?

Daytona USA:n PC-versio oli minulle valtava pettymys. Se herätti pahoja nostalgisia painajaisia, ja hetken aikaa luulin palanneeni kultaiselle 80-luvulle, jolloin Sega käänteli pelejään C64:lle.

Saturnille alunperin tehty versio oli kauheata sontaa, ja raivostuttavasti sen ongelmat on siirretty PC:lle. Esimerkiksi maasto piirtyy aivan liian myöhään, jolloin se töksähtää rumasti näytölle. Miksei PC:lle käännetty parannettua versiota, kun sellaista jo oltiin tekemässä Saturnille? Miksi mallina ylipäätään piti käyttää konsoliversiota?

Autopelin voi tehdä kahdella tavalla: Joko tehdään realistinen, muttei välttämättä kovin helppo tai edes näyttävä peli, tai mallia arcade, jolloin sen on oltava kaunis katsella ja helppo ohjata. Ruudunpäivitys pitää olla sulavaa, sillä muuten vauhdin tuntu katoaa.

Daytona USA:ssa ei ole mitään yllä mainituista ominaisuuksista. Se on joko nykivä, mutta suhteellisen kaunis tai karkean ruma ja vähemmän nykivä. Sulava se ei ole koskaan. Parhaalla tarkkuudella ja kaikilla herkuilla Daytona pääsee kohtuullisen lähelle kolikkopeliä, tosin huonommalla väripaletilla.

Rosoisen grafiikan vielä kestäisi, mutta huonoa ohjattavuutta ei. Peliohjaimeksi kelpaa vain mahdollisimman huonosti autopeliin sopiva digitaalinen padi tai vaihtoehtoisesti Saturnin ratti- tai padiohjain. Ne kuitenkin vaativat Diamond Edge -näytönohjaimen, jota ei enää edes valmisteta. Toki tavallisella analogisella tikullakin voi pelata, mutta sitä käsitellään kuin digitaalista ohjainta, eli tikun ohjaus toimii padien tapaan on/off-periaatteella: joko tikku on keskellä tai äärimmäisessä laidassa.

Surkean ohjauksen takia ajaminen on kulmikasta sätkimistä, jossa ei ole tietoakaan siitä tarkkuudesta, jota Daytonan pelaaminen kunnolla vaatisi.

Musiikki ansaitsee erityismaininnan. Daytonan täysin käsittämättömät hintahtavalla äänellä kailotetut "Daaaaayyytooonaaa" tai "Rooooolllliiiinng staaaart" -laulut saavat ihoni kananlihalle. Muuten äänissä ei ole mitään vikaa, ne ovat ihan hyviä ja kuulostavat lähes alkuperäisiltä.

En ymmärrä Daytonan julkaisua tällaisena. Sen tajuan, ettei tavallinen PC voi pystyä samaan kuin moderni kolikkopeli. Sega olisi kuitenkin voinut viivyttää julkaisua hetken ja tehdä tuen uusille 3D-korteille. Silloin ainakin onnekkaimmat meistä olisivat päässeet pelaamaan Daytonalle kunniaa tekevällä versiolla. Direct3D-tuenkaan tekeminen ei olisi ollut mahdotonta, varsinkin kun Daytona käyttää tällaisenäänkin DirectX-ajureita.

Daytona USA PC:stä voi olla jotain iloa, jos alla on todella nopea Pentium, mutta nopeinkaan PC ei pysty muuttamaan huonoa ohjattavuutta. Kolikkopeliä se ei muistuta vaikka alla olisi millainen tehomylly.

Sopii toivoa, että Suomessa erittäin suosittu ja talvella julkaistava Sega Rally on parempi. Daytonassa on tainnut olla turhan kiire joulumarkkinoille.

55