Dead Island: Riptide

The Swimming Dead

Zombipelin on pakko olla hyvä, jos sen markkinointitiimikin on zombeja.

Kuka muu kuin täysin aivokuollut keksii pelin keräilyversio Zombie Bait Editionin houkuttimeksi päättömän, kädettömän mutta verisen, naisen ylävartalopystin? Ainakin kaikki tietävät, että Dead Island: Riptide on tulossa.

Jo alkuperäisen Dead Islandin juna lähti väärille raiteille, kun sen uskomattoman loistava mainostraileri lupaili jotain paljon syvällisempää kuin hemmetin hauskaa ja väkivaltaista zombiseikkailua parhaalla lähitaistelulla koskaan. Julkaisussa journoraukkojen konseptit menivät ihan sekaisin, ja kun peli vielä vahingossa julkaistiin Steamissa kämäisenä kehitysversiona, kritiikkisoppa oli kyllä valmis mutta väärin maustettuna.

Riptiden surullinen traileri ei ole kakkelimpi sekään, vaikka varmasti liittyy ihan yhtä vähän lopulliseen peliin, josta luvataan vielä tiukempaa toimintapakettia. 

Vain Sam B. ei ole vedossa, sillä juuri ennen Banoille lähtöä nauhoitettu No Room in Hell ei ole lainkaan saman luokan korvamato kuin Who do you Voodoo.

Bitch.

Banoi Hotel

Vieläkö muistat, kun uljas nelikkomme pakeni helikopterilla zombien kouriin jääneestä Banoin saaristosta? Riptide jatkaa suoraan siitä, mihin Dead Island lopetti, ja mikä parasta, hahmonsa saa siirrettyä taitoineen uuteen peliin.

Nelikko laskeutuu sotilasalukselle, joka joutuu saman tien myrskyyn. Banoin saaristosta ei niin vain lähdetäkään.

Laivasta pelastaudutaan Palanain turistisaarelle. Siellä, ihan villin viidakon vieressä, sijaitsee Hendersonin ylellinen satamakaupunki, superrikkaiden purjehtijasetien ja heidän naistensa koti kaukana kotoa.

Enid Blyton myhäilee haudassaan, sillä uuden hahmon myötä ryhmästä tulee koiraa vaille Viisikko. Yhdysvaltain laivaston John Morgan on vuosia treenannut aseetonta lähitaistelua. Onko hän kivenkova Navy SEAL? Ei, hän on oikeastaan laivan kokki.

Älä pelkää, olet tulvassa

Techlandin itsensä mukaan Riptide on vähemmän kuin kakkososa mutta enemmän kuin laajennus, siis jonkinlainen Dead Island 1.5.

Dead Island oli hiekkalaatikkoseikkailu, jonka kruununjalokivi oli fyysinen mätkintä,  jossa mäiskimen tehoa ei tarvinnut arvailla. Jostain syystä tuliaseita tuputettiin loppua kohti yhä enemmän ja enemmän. Muuten erinomaista peliä haittasi muutama hölmö pelimäisyys, kuten zombien ja tavaroiden spawnaaminen sekä pikavauhtia hajoavat kamat, joiden korjaamisesta joku näkymätön voima vaati rahaa. Moninpelisnobeille peli tarjosi erinomaisen co-op-tilan.

Fysiikkaa ja toiminnan näyttävyyttä on toki paranneltu, mutta enimmäkseen kattaus on sitä samaa vanhaa. Aseiden hajoamisvauhtia sentään on hidastettu, ja pääosuma tappaa vihdonkin kerralla. Entäpä työpöydät, joille pitää maksaa, että saa korjata aseitaan? Tai tyhjästä takaisin syntyvät tavarat?

Palanain uutuuksiin kuuluu muun muassa vaihteleva sää. Sumu nousee ja piilottaa lähestyvät zombit, sade paitsi haittaa näkyvyyttä myös aiheuttaa tulvia. Kun vesi peittää kentän, pitää ottaa vene alle ja O Sole Mio soundtrackiksi. Mutta pinnan alla kuhisee, sillä zombitkin haluavat veneeseen. Ne hidastavat venettä ja repivät pelaajaa kosteaan hautaan.

Suurin uudistus on sinne tänne ripoitellut puolustustehtävät, joissa nelikko rakentaa esteitä, tappovyöhykkeitä ja ansoja tulevalle zombirynnäkölle. Asearsenaaliin on tämän vuoksi lisätty muun muassa miinat ja moninpelin kommunikointiin on kiinnitetty uutta huomiota.

Ei zombeja tarvitse kuunnella

Koska minulle Dead Island oli yksi vuoden 2011 parhaita pelejä, tärisin innosta. Sitten luova johtaja Sebastian Reichert alkaa syöttää minulle downereita.

Hänen mielestään alkuperäisessä Dead Islandilla oli välillä liian vähän ammuksia ja tavaraa, ja vaikeustasokin nousi, joten tällä kertaa pidetään huoli siitä, että rento jengi voi nauttia kylväessään tuhoa zombipeltoon. Minkä ehkä voi tulkita vaikeustason laskuna ja, voi kauhistus sentään, painotuksen siirtämisenä enemmän tuliaseisiin. Hemmetti, niistä vanhoistakin voisi (enimmäkseen) hankkiutua eroon.

Vaikka Dead Islandin piti trailerinsa pohjalta kertoa surullisia tarinoita eikä roiskia verta, trailerifiiliksen rippeetkin ollaan nakkaamassa pois. Miksi?

Reichert kertoo, kuinka he ovat etsineet pelaajaa, joka kertoisi tippa linssissä, kuinka surullista olikaan, kun tytär ampui zombiksi muuttuneen isänsä. He eivät löytäneet ensimmäistäkään.

Kansa viis veisaa pelin tarinasta, sen sijaan he ihan mehuissaan hehkuttavat sitä, kuinka he ajoivat ensin zombilauman päältä ja sitten heittivät pommin ja sitten löivät katanalla ja ...

Techland veti sen johtopäätöksen, että vähemmän draamaa, dialogia ja ihmiskohtaloita, mutta lisää mäiskettä, räiskettä ja läiskettä.

The Walking Dead ja sen yli 60 erilaista Vuoden peli -palkintoa, mukana Pelit-lehden lukijoiden ja toimituksen valinnat, todistavat, että Techland yksinkertaisesti on kysynyt ihan vääriltä ihmisiltä.

Nnirvi

PC, PS3, Xbox360

Techland

Ilmestyy 26. huhtikuuta