Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Human Revolution on peli, joka ei saa epäonnistua. Klassikkosarja jatkuu, vaikka käytössä on pelkkä nimi, ei alkuperäisiä tekijöitä, koodia eikä ideoita.

Vuoden 2000 Deus Ex on toimintaroolipelien kyberpunkklassikko, jonka voimanlähteenä sykkivät valinta ja vapaus. Jokaisella teolla on seurauksensa, joten pelaaja tuntee vaikuttavansa tapahtumiin.

Kakkososa Invisible Wars yrittää samaa, mutta kärsii siitä, että joutui mukaan konesotaan. Kaikki helpotukset, pienet kentät ja muutokset alkuperäisideaan sälytettiin Xbox-käännöksen syyksi.

Deus Ex: Human Revolution aloittaa sarjan uudelleen alusta. Uusi seikkailu elää irrallaan kahden ensimmäisen osan todellisuudesta, mutta Eidos Montreal -tiimillä on vakuuttavan kuuloinen selitys ratkaisulleen. Tulevaisuutta ennustava scifi on aina niin vahvasti ajassa kiinni, että parin vuoden takaiset visiot tuntuvat nykyihmisestä toivottoman vanhanaikaisilta.

Human Revolutionin jokaista yksityiskohtaa ja kybertekniikkaa ei edes yritetä sovittaa osaksi kaanonia. Tosin loppuratkaisu jo tavallaan tiedetään, sillä Human Revolutionin tapahtumat johtavat ykkösosan antiterroristijärjestön luomiseen.

Tarina sijoittuu vuoteen 2027 eli 25 vuotta Deus Exiä edeltävään aikaan. Nanotekniikkaa ei ole vielä keksitty vaan kyborgiosat ovat selvästi näkyviä biomekaanisia laitteita. Uusi tietenkin pelottaa, joten kyborgeihin suhtaudutaan varauksella ja uusi tekniikka synnyttää jopa väkivaltaista vastustamista. Muiden silmissä ihmisten keinotekoinen tuunaaminen on vain evoluution seuraava askel.

Päähenkilö on kyborgiosia valmistavan Sarif Industriesin turvallisuuspäällikkö Adam Jensen, joka joutuu onnettomuuteen ja parsitaan kasaan kyborgiksi. Kaavaan tietenkin kuuluu epäillä, oliko onnettomuus sittenkään vain onnettomuus.

 

Deus ex machina

Alussa Jensenin voimat vastaavat lähinnä skitsofreniaa, sillä mies kuulee ääniä päässään ja kärsii aistiharhoista. Kropan sopeutuessa mies oppii käyttämään ominaisuuksiaan paremmin ja saa päheitä päivitysosia, kuten näkymättömyyttä, vakaamman tähtäyskäden, ruumiin sisään kätkettyjä lähitaisteluaseita, osumakestävyyttä, supervoimat tai apuprosessorin auttamaan häkkäämisessä.

Jokaisella taidolla on oma minipuunsa, jossa ominaisuuksia viedään tasonnousuissa eteenpäin, joten hahmoa voi muokata oman pelityylinsä näköiseen suuntaan. Ykköstason häkkäystaidolla pystyy avaamaan elektroniset lukot nopeammin, seuraavalla saa jo kameroita hämättyä ja viimeisellä komennetaan kaikkea robottitykeistä kokonaisiin valvontajärjestelmiin.

Kaikesta mahdollisesta jaetaan kokemuspisteitä. Kun löytää sivureitin tuuletuskanavaan, ohittaa turvakameran, tainnuttaa vartijan tai selvittää tehtävän, pisteitä ropisee ja kyberosat paranevat. Pelimaailmassa tapahtuma selitetään sillä, että Jensenin ruumis ei enää hyljeksi kyborgiosia, vaan sopeutuu paremmin ja paremmin.

Nahkatakkinen tyttö

Ihmiskunta syntyy ikään kuin uudelleen, joten kunnianhimoisesti Eidos Montrealin graafikot ottivat renessanssin (uudelleensyntyminen) koko pelin teemaksi. Valaistus matkii ajan taidetta, jossa valo ja varjo sekoittuvat toisiinsa ilman selkeää rajalinjaa. Jopa vaatteissa ja huonekaluissa haetaan yhtymiä 1500-luvun tyyliin. Idea ei jää sanahelinäksi, vaan näkyy ja tuntuu useissa yksityiskohdissa. Lopputulos on kiinnostavampi kuin perinteinen nahkatakkiaurinkolasimies pilkkopimeässä -kyberpunkkailu.

Human Revolution ei ole räiskintäpeli, vaikka sitä voi sellaisena pelata. Vastustaja tuntui olevan koko ajan niin ylivoimainen, että hiipiminen ja taistelun välttäminen kannattivat. Hiiviskelyyn jopa kannustetaan, sillä ihmisten keskusteluja salakuuntelemalla paljastuu tarinaa syventävää taustatietoa, mutta lisäksi saattaa aueta uusi sivutehtävä.

Kun vartijat huomaavat pelaajan, jatko riippuu siitä, mitä havaittiin. Jos kaataa vahingossa laatikon, mies saattaa tulla paikalle vain tarkistamaan. Ampuminen ja ruumiit käynnistävät täyshälytyksen, mutta jos raahaa raadon ilmastointikuiluun, työkaverin täydellinen katoaminen ei hämmästytä ketään. Kollega on tietenkin kakkoskerroksessa WoW-kerhon kokouksessa tai käytävässä juttelemassa kultamussukalle.

Piristävästi Human Revolutionissa ammutaan kovilla ja kohti. Pääosumat tappavat jopa kerrasta ja pari lievempää osumaa riittää. Räiskintä toimii hyvin noudattaen modernia suojakyykkimiskaavaa, jossa vihollisetkin osaavat käyttää esteitä hyödykseen. Kun pitää päänsä riittävän pitkään suojassa, vammat paranevat, mutta eivät kokonaan.

Inventaario on 90-lukulainen ruudukko, jossa esineet vievät sitä enemmän tilaa, mitä suurempia ne ovat. Asioita voi myös yhdistellä toisiinsa, ja liittää vaikkapa pistooliin lasertähtäimen tai vaihtaa ammukset räjähtäviin.

Täysin putkeen

Koska Deus Ex tarkoittaa jumalalta, rukoilin, että pelissä olisi laaja hiekkalaatikkomaailma, mutta rukouksesta kuultiin vain hiekkalaatikko-osuus. Maailma tuntuu ahtaalta putkelta, mikä syö suoraan tekemisen riemua. Tuntuu hoopolta miettiä vaihtoehtoja tuuletuskanavaan ryömimisen, huoneen läpi hiipimisen ja suoran tulitaistelun väliltä, kun reiteillä on eroa noin metri. Lähin vartijakin on pöydän toisella puolella, joten Adamista pitäisi näkyä ainakin pälvikalju. Kun marisin asiasta, minulle vannottiin, että myöhemmät kentät ovat laajempia ja avoimempia. Jää nähtäväksi.

Sain pelata seikkailun ensimmäisen tunnin, missä ehti ensimmäisen juonitehtävän läpi. Ehdin leikkiä sen verran, että pystyin todistamaan ratkaisuni vaikuttaneen tapahtumien kulkuun. Pelityylistäni riippuen panttivankikaappaustilanne päättyi onnellisesti ja panttivangit selvisivät, osa kuoli, pääterroristi saatiin kiinni, tapettiin tai pääsi jopa pakoon. Tekijöiden mukaan samanlaisia dramaattisesti juoneen vaikuttavia Social Boss Battleja on pelissä useita. Tosin itse kutsuisin battlea ihan vain keskusteluksi.

Ennakkonäkemisen perusteella Human Revolution tuskin nousee ykkösosan veroiseksi klassikoksi, mutta vaikuttaa ihan hyvältä peliltä, ajoittain jopa erinomaiselta. Varsinkin yksityiskohtien runsaus viehätti, sillä tapahtumat tuntuivat aidon orgaanisilta.

Vartijat reagoivat putoaviin laatikoihin ja kiertelivät satunnaisia reittejä. Kuoleman jälkeen uusintayrityksessä toiminta saattoi erota täysin edellisestä yrityksestä, mikä sopii Deus Exin tekemisen vapauteen täydellisesti. Pelaajan teoilla on seurauksensa myös Human Revolutionissa.