Die Hard Trilogy – Kuole kovaa

Die Hard -leffatrilogia on rankka juttu. Meno on reipasta eikä pahisten

ampumisen oikeutusta pysähdytä filosofoimaan. Alas piilomerkitykset, eläköön

toiminta!

Teksti:Lähes yhtä rankka on Proben kasaama Die Hard Trilogy CD. Kolmen elokuvan

ympäristöt on siirretty digitaalimuotoon hyvällä menestyksellä. Reseptiä ei

ole muutettu: yhäkin pahiksia ammutaan, ihmisiä pelastetaan, paikkoja

räjäytetään. Ja kaikki tämä väkivaltaisesti, näyttävästi ja meluisasti.

Kolmen kopla

TekstiTasan:Die Hard Trilogy on itse asiassa kolme erityyppistä peliä lätkäistynä

samalle CD:lle. Niin pelien ulkonäkö kuin pelattavuuskin vaihtelee

laidasta laitaan.

Ykkösosion tapahtumapaikkana toimii rikollisten haltuunottama

Nakatomi-pilvenpiirtäjä. Kuvakulma on McClanen takana ja päällä, ja

liikkuminen on vapaata. Rosvoille jaetaan ruudinkäryistä oikeutta ja

panttivankeja vapautetaan ihan tyylikkäästi sankaripoliisin juostessa,

hyppiessä ja kieriskellessä rakennuskompleksissa koko ajan lyijyä syytäen.

Osio kärsii valjusta yleiskuvasta.

Die Harder -lentokenttäosio on CD:n ehdottomasti parasta antia. Maailmaa

ihastellaan virtuaali-Willisin silmämunien takaa, ja kuvakulma liukuu

itsestään paikasta toiseen, vaikka liikeratoihin voikin paikoin hieman

vaikuttaa. Liikuttamalla tähtäintä pahiksesta toiseen ja painelemalla

tulitusnappulaa rikolliset saa ilmastoitua. Osio muistuttaa Virtua Copia

enemmän kuin vähän.

Matkan varrelta löytää kranaatteja, raketteja, rynnäkkökiväärejä, uzeja ja

muuta miehekästä mersunjatketta. Sivullisia ei tietenkään saisi ampua, mutta

rapatessa roiskuu. Grafiikka on kauniin kolmiulotteista ja

monimuotoista, ja musiikki ansaitsee erikoismaininnan.

Kolmososa on, kuten elokuva-esikuvansakin, hieman lässähtänyt. Ruuhkaisessa

New Yorkissa kaahaillaan pommilta toiselle, eli kyseessä on tavanomaisesti

toteutettu ralli aikaa vastaan. Ei mitään uutta auringon alla, vaikka

hauskana oivalluksena tuulilasinpyyhkijät todella toimivat jalankulkijoiden

sotatessa tuulilasia sisuksillaan.

Osiot ovat lyhyen puoleisia, joten hirmuisen pitkäikäistä hupia Die

Hard -trilogiasta ei heru. Ideaalisessa maailmassa kakkososiosta tehtäisiin

oma pelinsä huomattavasti isommalla pelialueella.

Jippikaijee

Käteen jää siis keskinkertaisen ammuskelun ja tavallisen kaahauspelin

lisäksi loistava Die Harder -räiskintä. Mikä koko homman sitten erottaa

muinaisesta Operation Wolfista? Ei oikein mikään muu kuin reipas meininki ja

tuhoamisen vapaus.

Aseissa on kerrankin TEHOA. Kun seiniin ampuu, niihin jää reikiä ja

pinnoitelevyt lentelevät, ja nyrkkisääntönä kaiken saa ammuttua rikki. Kun

lentoaseman lasilla sisustetuissa halleissa antaa Uzin laulaa, tuloksena on

jumalatonta kilinää ja uusi kristalliyö. Vesiputket paukahtavat, pahikset

syttyvät palamaan ja putoilevat polvilleen mahaansa puristaen, kranaatit

todella tuhoavat muutakin kuin orgaanisen materian ja äänikavalkadi on

ryhdikästä.

Näin siis vaikkapa PlayStationilla. Peli pyörii Sonylla pehmeästi ja on

tarkkaa, äänet ovat erinomaisia eivätkä pätki tai rätise. Vaan mitenpä

pelityyppiin epäsopivammilla koneella, eli keskiverto-Pentiumilla?

Proben käännös yrittää parhaansa: se tukee niin Direct3D-rajapintaa

mahdollistaen 3D-kiihdytettyjen korttien käytön kuin uusien

MMX-prosessorien erikoiskäskykantaakin.

Tarvetta lisärautaan todellakin on, mikäli odottaa konsoliversion tasoista

toteutusta.

Perinteisellä näyttökortilla varustetussa P150:ssä Die Hard

Trilogyn toivoo nopeasti kuolevan kovaa. Grafiikka on identtistä

konsoliversion kanssa _ jos ruutua tihrustaa kolmen metrin päästä ja siristää

samalla silmiä, kunnes niistä valuu vettä.

Matalimmilla tarkkuuksilla grafiikka on nopeaa ja SVGA-tiloissakin

siedettävää, mutta 800x600-tilan saa unohtaa, eikä missään

tarkkuudessa ylletä täydelliseen sulavuuteen. Äänimaailma sentään on tarkasti kopioitu konsolisisaruksista.

Ilman 3D-kiihdytintä Win95-version vertaileminen konsoliversioon

on kuin lasimurskan vertaamista timantteihin: räjähdykset ovat legoisia, ja

taustat joko ruman karkeita tai ikävästi nylkytteleviä.

Latausajatkin ovat turhan pitkät, eikä näppis-hiiri-yhdistelmä oikein sovi

pelaamiseen. Tähtääminen on hiirellä helppoa, mutta näppiskäden sormet

lipsahtavat helposti oikeilta napeilta. Säätövaraa on, onneksi.

DirectX-ajurien ja Win95:n aiheuttaman ylimääräisen työn määrä, jotta pelin

sai edes pyörimään, oli jälleen jotain uskomatonta. Jos Windowsit,

Plug&Playt ja kumppanit helpottavat elämää tähän tahtiin, jo ensi vuonna

kone täytyy varmaan veivata käyntiin.

Hyvä peli, mutta kärsinyt käännöksestä.

80