Dominions-Priests, Prophets and Pretenders – Taivaan Isään leikkimässä

Ruotsalaisen Illwinter Game Designin fantasiapeli Dominions - Priests, Prophets and Pretenders on moninpelinä epäilemättä parhaita fantasiastrategioita pitkään aikaan. Yksinpeli on hieman aneeminen, mutta TCP/IP- tai sähköpostipelinä Dominions hallitsee.

Tässä Master of Magicin perillisessä neljäntoista eri kansakunnan puolijumalajohtajat pyrkivät kohti todellista jumaluutta, päämäärää jonka voi yllättäen saavuttaa vain yksi ehdokas. Provinsseja valloitetaan ja käännytetään oman uskonnon £alle, uusia loitsuja tutkitaan, taikaesineitä taotaan ja niin edelleen. Eri rodut ovat jotakuinkin tasaväkisiä, mitä nyt epäkuolleiden kansoittama Ermor joutuu yleensä aina muiden silmätikuksi ja vesikansoja kuritetaan heti, kun nämä yrittävät saada jalansijaa kuivalta maalta.

PBEM-peliksi Dominions sopii vallan loistavasti. Siinä ei ole liikaa mikronysväystä, joten edes loppua kohden vuorot eivät veny liian pitkiksi. Tietysti useamman kymmenen provinssin yksikönrakennusjonojen säätäminen on aikaavievää puuhaa, mutta järkevästi etukäteen suunnittelemalla työmäärää voi vähentää merkittävästi.

Loitsujen tutkimus etenee myös itsestään, kunhan on muistanut määrätä velhot laboratoriopuuhiin. Siinä vaiheessa kun taikuutta tutkii sata eri puolille valtakuntaa ripoteltua velhoa, alkaa kaivata mahdollisuutta siirtää kaikki tutkijat kerralla toisen taikuusluokan pariin.

Muutaman vuoron missaaminen ei yleensä ole kovin fataalia, erityisesti jos on käyttänyt edes hiukan järkeä rakennusjonoissa, jolloin sotaväkeä valmistuu luppovuorojenkin aikana suunnitelmien mukaisesti.

Suurimpana puutteena pelissä ei ole käytännössä minkäänlaista sisäänrakennettua diplomatiaa, eli kaikki liittolais- tai kauttakulkusopimukset puuttuvat. Ystävyyden, yhteistyön ja avunannon nimissä voi toki lähetellä kanssapelaajille jalokiviä, kultaa ja taikaesineitä, mutta muuten kansakuntien välillä vallitsee joko sota tai rauha. Mahdolliset neuvottelut on oikeastaan pakko hoitaa sähköpostitse, sillä pelin sisäinen viestijärjestelmä on melkoisen kömpelö.

Demoversiolla on ihan mahdollista pärjätä rekisteröidyllä versiolla pelaaville, sillä yksiköiden kohdalla määrä voi korvata laadun, ja korkean tason loitsuja ei välttämättä maailmanvalloituksessa tarvitse, vaikka toki ne helpottavat asiaa. Erikokoisia karttojakin löytyy sen verran paljon, että Dominionsia voi yhtä hyvin pelata täysilukuisella 14 pelaajan porukalla kuin pienenä kaveriporukan välisenä yhteenottona. Postipeli on isoihin peleihin parempi ratkaisu.

Kaksinpeli ei sekään ole tarpeeksi pienellä kartalla yhtään pöljempi vaihtoehto, varsinkaan TCP/IP-pelinä. Pelaajat ottavat hostiin yhteyden, ja käskytiedostot siirtyvät suoraan hostille.

Peli sujuu todella nopeasti kunhan pelissä ei ole nysvääjiä (jolloin vuoroihin voi pistää aikarajan). Isonkin pelin alkukierrokset kannattaa pelata verkossa. TCP/IP-pelin voi milloin tahansa vaihtaa PBEM-peliksi ja toisinpäin.

Peliseuraa löysi ennen pelin kotisivuilta, mutta nyt toimivin on ircnetin #dominions-kanava. Pelit.fissä järjestetyt pelit ovat täyttyneet nopeasti.