EF2000 Tactcom – Haukka tippuu

Nyt se on sitten vihdoin tapahtunut: kaikkien lentosimufanaatikkojen ykköspeli Falcon 3 on kohdannut voittajansa. Siihen tarvittiin vuosi, neljä päivitystä ja yksi lisälevy. Kaatajan nimi on Eurofighter 2000 Tactcom.

Eurofighter julkaistiin noin vuosi sitten pahasti keskeneräisenä. Se sai paljon napinaa osakseen, ja aiheesta. DID kuunteli kritiikkiä ja teki sarjan ilmaisia päivityksiä ja nyt Tactcom tarjoaa bugikorjauksien lisäksi paremmat moninpeliominaisuudet ja tehtävänsuunnittelueditorin. Niin on EF-2000 kohonnut juppikonetta vaativasta bugikasasta varteenotettavaksi simulaattoriksi.

Vihollisten ja omien siipimiesten keinoälyä on parannettu huomattavasti ja siipimiehet hyökkäävät myös maakohteiden kimppuun. Muutenkin omat pojat käyttäytyvät aggressiivisemmin. Itse lentäminen on aiempaa todenmukaisempaa. Alkuperäisestä pelistä puuttuneet aseiden painon ja ilmanvastuksen mallintamiset on lisätty, mikä parantaa realismin tuntua mukavasti. Ilmataistelut tuntuvat haastavammilta, koska viholliset ovat aiempaa aggressiivisempia ja käyttäytyvät taktisesti uskottavammin. Myös lentokone käyttäytyy uskottavammin, joskin koneen työntö/painosuhde tuntuu epäilyttävän suurelta. Saattaahan tämä tietysti olla tottakin.

Magpie, battle go

Kampanjamoodi on aiempaa joustavampi. Aiemmin vaikeusaste oli ennalta säädetty, eikä siihen voinut vaikuttaa. Nyt vaikeusasteen voi valita kymmenestä vaihtoehdosta, samoin kuin sen vaikuttaako oma toiminta kampanjan etenemiseen vai ei.

Tactcomin suurin uudistus on sen tehtävänsuunnittelueditori. Yksi pahimmista mokista alkuperäisessä Eurofighterissa oli se, ettei annetun tehtävän reittipisteitä saatikka aseistusta voinut muuttaa. EFA valitsi yleensä täysin älyvapaan aseistuksen ja reittipisteet saattoivat kulkea suoraan vihollisen aktiivisen lentokentän ylitse. Yritä siinä sitten luikkia huomaamatta kohteeseen!

Tactcomissa voi valita valmiiksi suunnitellun tehtävän tai rakentaa sen kokonaan itse maalia, kotikenttiä, tehtävään osallistuvia koneita ja niiden lentoreittejä myöten. Tehtävän rakentaminen on onnistuneen käyttöliittymän ansiosta helppoa. Valmiissa tehtävissä voi muuttaa ainoastaan reittipisteiden sijoitusta, muttei niiden korkeutta tai siirtolentonopeutta. Valmiita tehtävätyyppejä on enemmän ja pommitettavia kohteita on laajempi valikoima. Esimerkiksi rautatietunnelin pommitusta tai vihollislaivojen tuhoamista ei aiemmassa Eurofighterissa tullut vastaan. Ja aseetkin saa valita ihan itse, jos haluaa.

Myös tehtävän jälkeinen debrief on aiempaa huomattavasti monipuolisempi: kartalta näkyy vallitsevat voimasuhteet sekä omien että vihollisten tappiot.

Tactcomin suurimpia plussia on realistinen ympäristö. Se on täynnä omia lentokoneita ja saattaa olla, että ilmapartiotehtävällä ei näe ensimmäistäkään vihollista, normaalisimun takuuvarmojen taistelujen asemasta. Tietysti pelin tarkoitus on myös viihdyttää, mutta tuntuu jotenkin typerältä, jos kampanjan jokainen tehtävä on ilmataistelu, josta oikeat pilotit uneksivat kokevansa edes kerran uransa aikana.

Taistelemaankin joutuu. Pommitustehtävän jälkeen viholliskentältä nousi pari konetta, sitten tuli viisi lisää ja vielä viisi. Myös vihollisen AWACS oli herännyt ja vektoroi läheisen Super Flanker -partion paikalle. Yli kymmentä konetta vastaan ei oikein viitsinyt ruveta nokkapokkasille, joten tungin pupun pöksyyn ja poistuin paikalta. Omat saattohävittäjäni olivat itse jo kokeneet karun kohtalon, joten "Mayday _ we are under attack" ei tuottanut apua.

Mayday mayday, we are under attack

Vaikka Tactcom parantaakin huomattavasti alkuperäistä peliä, on asiassa pikku ongelma: monet bugikorjauksista olivat jo ilmaisessa 2.04-päivityksessä. Siihen verrattuna Tactcom tarjoaa parin lisäbugikorjauksen lisäksi uutuutena vain parannellun verkko- ja modeemipelituen sekä tehtäväsuunnittelueditorin. Vihollisen ilmapuolustus on aiempaa aktiivisempaa, mutta edelleenkään en ole nähnyt jälkeäkään omista tai vihollisen maajoukoista.

Päivittämättömän Eurofighterin omistajille suosittelen Tactcomia lämpimästi. Kehotan kuitenkin harkitsemaan: on toki mukavaa rakentaa omiakin tehtäviä, mutta ei se peliin mitään äärettömän oleellista lisää, eikä uusimman päivityksen ja Tactcomin bugikorjauksissa ole merkittävää eroa.

Eurofighterin grafiikka, lentomalli ja kampanjamalli hakevat vertaistaan, ja ainakin minun silmissäni Falcon 3 on vihdoinkin kokenut voittajansa. Eurofighter vaatii järeän kokoonpanon pyöriäkseen sulavasti, mutta lopputulos on sen arvoinen.

94