Ennakko: Dirt Rally - Rallisimu!

PC

Ennakkojulkaisu, saatavilla Steamista 30 euron hintaan.

Juuri kun olin luovuttamassa rallipelien suhteen, lyö Codemasters ässän pöytään. Täysin varoittamatta. Ja se tuntuu realistiselta.

Viime vuosina Codemasters ei juuri saanut kiljumaan pelaamisen riemusta. Grid Autosport kaatui puuduttavuuteen, Dirt Showdown oli tylsää arcaderässäystä ja F1 2014 veti pohjat tökerönä rahastuksena. En ihan ensimmäisenä odottanut taannoin rahavaikeuksissa painineen studion julkaisevan rallisimuilua, ja vieläpä vain pc:lle (toistaiseksi).

Laatu korvaa määrän

Early access -julkistusta ei ennakkoon rummutettu ollenkaan, bongasin pelin sattumalta Twitter-syötteestäni julkistuspäivänä. Saman tien Steamiin tyrkätty versio oli kämäisen alpha-version sijaan täysin kuranttia kamaa, kolmenkympin kohtuullisella hintalapulla. Kaluston ja erikoiskokeiden suhteen keskittyminen määrän sijaan laatuun ja lupaukset Richard Burns Rallyn perinnön kunnoittamisesta olivat ne viimeiset niitit ostopäätökselleni.

Ralleja on ekassa versiossa mukana kolme. Mutainen ja sateinen Wales, kivien ja tiepölyn kyllästämä Kreikka sekä jään ja kiviaitojen päällystämä Monaco ovat kaikki vakuuttavasti mallinnettuja. 36 erikoiskokeen joukossa on piristävästi genren muista edustajista poiketen pidempiäkin pätkiä, vaikkei tosielämän yli 40-kilometrisiin rykäisyihin ihan päästäkään (ainakaan vielä).

Autoja on tällä hetkellä mukana vain 17, mutta vaihtelua on sitäkin enemmän. Edustusta on viideltä vuosikymmeneltä aina Mini Cooperista ja Fiat Abarthista B-ryhmän hirviöautoihin ja nykyisiin 1,6-litraisiin. Klassisia värityksiä ei tosin nähdä, mutta siitä viis. Fanien tiedonmurusista keräilemän listan mukaan kehityksen edetessä pitäisi autoja tulla reilut parikymmentä lisää, eli toivoni klassikko-Celican mukanaolosta elää yhä.

Penkan kautta kerien

Richard Burns Rally ja etenkin sen RS -modi ovat kiehtoneet pitkän aikaa, mutta varsinkin jälkimmäisen äärimmäisyyksiin asti viety realismi on ollut makuuni liikaa. Haastattelujen perusteella kehittäjät ovat pyrkineet välttämään pahinta nihilismiä, yrittäen kuitenkin pysyä esikuvalleen uskollisina. Nämä eivät onneksi ole pelkkiä tyhjiä lupauksia.

Ajomallinnus tuntuu riittävän realistiselta menemättä liiallisuuksiin. A-ryhmäläistä Imprezaa viedään hallitusti nelipyöräluisussa, kun taas parikymmentä vuotta tuoreempi Fiesta WRC lykätään siististi keula edellä sisämutkaan. Aivan oma lukunsa näihin alitehoisiin vehkeisiin verrattuna on B-ryhmän monsteri 205 T16, joka ei meinaa alkuun pysyä hanskassa sitten yhtään. Taisin ekalla koepätkällä selvitä puoli kilometriä ilman kaatoa. Omat kädet, Vatasen jalat.

Tuntumassa ollaan oikeilla jäljillä, tärinäpalaute välittää kaasun ja pidon nätisti käsiin. Pitoa on kuitenkin vielä liikaa etenkin liukkailla pinnoilla, joten työnsarkaakin on. Halpiksella Driving Force GT:llä pärjää kyllä tarpeeksi hyvin, mutta peli kuitenkin huutaa kaverikseen kunnon H-kuvioista vaihdekeppiä ja pitempiliikkeisiä polkimia. VR-tuki vaatii vielä turhan paljon kikkailua, joten lykkään kokeilun myöhemmäksi. Vauriomallinnuksen suhteen ollaan oikeilla jäljillä, liiallinen mutkien oikominen johtaa nopeasti nilkuttamiseen. Edelleen tosin kaipaisin pikku nyansseja, esimerkiksi etukulman tällääminen kiveen saisi taittaa tukivarret kunnolla mutkalle.

Pellin alla jyllää Ego-moottorin nelosversio, joka on vihdosta viimein päässyt irti vanhan konsolisukupolven kahleista. Autot ovat pirun nättejä hehkuvine jarrulevyineen, ja etenkin komeat sääefektit ansaitsevat erityismaininnan. Äänipuolella pörinät kuulostavat autenttisilta ja kartturi kaikkine säätövaroineen on priimaa.

Dirt Rally on piristävä valonpilkku sunnuntaikaahailun sävyttämässä ralligenressä, ja etenkin vuosia jatkuneen WRC-sarjan rämpimisen jälkeen. Töhöilyistäni loppumetreillä aiheutunut rengasrikko ja siitä seurannut penkan kautta ojanpohjalle kieriminen nostatti kunnon virneen naamalleni. Ihanan armotonta!

Tulen seuraamaan kuukausittaisia sisältöpäivityksiä suurella innolla, sillä odottelen muutamaa rallia lisää uramoodin aloittamista varten.