F1 2015 - Sladissa Eteenpäin

Vähemmän sisältöä samalla hinnalla. Ihan niin kuin kanavapaketeissa!

Codemasters Racingin viime vuosien rahoitusongelmat kulminoituivat karmeasti F1 2014:ssa. Kausipäivitys minimaalisilla uudistuksilla ja vanhan sukupolven tekniikalla haisi jo kilometrien päähän, mutta minä hölmönä kuitenkin menin maksamaan siitä täyden hinnan. Jopa Maailman Nopeimmalla Heikillä jäi tuurauskeikastaan enemmän jälkipolville kerrottavaa.
 Lafkan vakuuttava yllätysnimi Dirt Rally ja lupaukset uudistuneesta lähestymistavasta valoivat kuitenkin uutta uskoa pelisarjaa kohtaan. Uusi pelimoottori ja pitkin kautta putoilevat päivitykset saivat sisäisen F1-fanaatikkoni hihkaisemaan varovasti innosta. Josko nyt koittaisi se viime vuodeksi toivomani ylösnousemus?
 

Hondaa vai Mersua?

Toiveeni karkaavat hiekalle heti päävalikossa. Niin ura- kuin haastemoodit on heitetty romukoppaan, samoin klassikkoautot -ja radat, jotka loistavat poissaolollaan jo toista vuotta. Eniten minua ärsyttää uramoodin puute, sillä se on ollut pelin suola jo useamman vuoden ajan. Oman kuskin urakehitys kaudesta toiseen on toiminut vain niin hyvin. Viime kauden kaluston mukanaolo on laiha lohtu.
Uutuutena mukana on Pro Championship -moodi, jossa vaikeuspotikka on väännetty yhteentoista. Ei minkäänlaisia ajoapuja eikä hudia, vain tiimiradio ja ohjaamokuvakulma. Täysien viikonloppujen tahkoaminen kuskin silmin on kiva lisä, mutta vain laiha lohtu muiden puitteiden lomassa. Eniten kummastusta herättää turva-autojen puute. Mitä hittoa? Ei kai peliä kuitenkaan ihan nollista ole uusiksi koodattu?
Jos sisällöllisesti on menty metsään, on pelillisesti otettu suoranmitta oikeaan suuntaan. Kehittäjät ovat hehkuttaneet uudistettua ajomallinnusta, eikä suotta. F1 2015 on kirkkaasti nautittavin sarjan lisenssipeli, vaikkei nyt ihan rFactor-tason realismiin mennä vieläkään. Ajoavut nollilla vääntöherkät turbokoneet tarjoilevat aidontuntuista arvaamattomuutta, liika ahnehtiminen mutkissa kostautuu herkästi. Rengaskuluman mallintamisessa on myös menty eteenpäin. Jarrutusmatkat pitenevät hiljalleen ja samaan tahtiin auto luisuu kurveissa yhä enemmän ja enemmän.
Tekoäly tarjoaa entistä parempaa haastetta. Se käyttäytyy pääosan ajasta suht loogisesti, vaikka edelleen ajoin tulee verstappenmaisia aivopieruja. Pyyhkeitä annan edelleen sääntöjen toimivuudesta, etenkin radan rajojen suhteen. Kiitos sarjan nykyisen asvalttifetissin, voi vauhtia hakea radan ulkopuolelta paahtamalla ulkokurvin surutta pitkäksi. Nykytuomaroinnin linjattomuudesta on otettu vähän liikaakin mallia.
 

Vahaa ja kromia

Sarja on vihdoin viimein päässyt irti edellisen konsolisukupolven kahleista, ja se näkyy visuaalisessa annissa. Ruudulle piirtyy vaikuttava määrä yksityiskohtia, ja etenkin sadekelin efektit ovat uskomattoman upeita. Ego-moottorin uusin versio ei ehkä tarjoa ihan keskimmäiseen korokkeeseen oikeuttavaa loistoa, mutta on sentään palkintopallikamaa.
Ulkoasu ei selviä täysin puhtoisin paperein. Hahmomallien roolia on kasvatettu täksi vuodeksi, mutta yksityiskohtia ei. Tönköt vahanuket ovat lähempänä Visulahti-tasoa kuin Madame Tussaudia. 
Tekniikkakaan ei käy ihan täysillä. Minulla esiintyi ajoin erittäin hämmentävää tahmaamista, joka korjaantui visiitillä paussivalikkoon. Pelin vakaudessa on vielä tekemistä, sillä luotettavuusongelmia on ajoin kuin Hondalla konsanaan. Etenkin moninpelin toimivuus on välillä karmeaa, jos sinne asti edes pääsi.
 Äänipuolella hybridi-V6-turbojen kihinä ja mankuna on hyvin autenttista, niin hyvässä kuin pahassa. Itse asiassa pidän nykymoottorien saundista, minusta V8:t olivat vain munattomia versioita majesteettisista kymppikoneista. Kisainssin suhteen on myös onnistuttu, heppu kuulostaa miellyttävältä ja dataa tulee sopivaa tahtia. Iso plussa myös väleissä höpisevistä kommentaattoreista, jotka ovat Sky Sportsilta tutut Anthony Davidson ja David Croft.
 F1 2015 on paketti, josta ei todellakaan kannata sen nykytilassa maksaa täyttä hintaa, etenkään jos omistaa sarjan aiempia osia. Parantuneesta ulkoasusta ja ajotuntumasta huolimatta puutteista jää todella karmea jälkimaku. Olisivat edes julkaisseet early accessina alennettuun hintaan, jos peli oli pakko julkaista näin vajavaisena. 
Toivon mukaan edes uramoodi tekee paluun ennen 2016-rahastusta.

 

 

 

 

 

 

 

 

65