Farming Simulator 2015

Farming Simulator 2015

Giants Software/Focus Home Interactive

Arvosteltu: Intel Core i7 3550K, 8 Gt RAM, GeForce GTX660 1,5 Gt RAM, Windows 8.

Laitteistovaatimukset: 2 GHz prosessori, 2 Gt RAM, GeForce 6800 512 Mt tekstuurimuistilla tai vastaava AMD, 3 Gt kiintolevytilaa, Windows Vista.

Saatavilla: Xbox 360, PS3, PS Vita, 3DS, Mac

Versio: Myynti

Moninpeli: 2 pelaajaa verkossa

Ikäraja: 3+

[caption id="attachment_17995" align="aligncenter" width="640"]Peltomies ei vakoaan valitse. Peltomies ei vakoaan valitse.[/caption]

Maaseudun tulevaisuus

Bittimaalaispoika oon, panen suihketta kainaloon. Mutta onko Farming Simulator se hyvin joviaali ilmiö?

Ennen vanhaan “maalaisliittolainen” oli mintun makuinen makeinen, jota oli aina tarjolla kaikissa Suomen mummoloissa. Uuden vuosituhannen vastine on Farming Simulator, joka myyntitilastojen perusteella tuntuu löytyvän kaikista Suomen tietokoneista, luultavasti myös isovanhempien nettipankkipäätteistä.

Keskellä kylmintä talvea maajussipoloisilla on ylimääräistä aikaa vaikka lampaiden syötäväksi. Saksassa on tajuttu ilmiselvä markkinarako, sillä vuosi vuodelta suositumpi farmarisimulaattori saa taas vuosipäivityksensä.

EU:n loputtomassa pykäläviidakossa luovimisen sijaan Farming Simulator 15 tarjoaa reipashenkisen viljelykomennuksen entistä laajemmalla hiekkalaatikkofarmilla. Mallia on haettu EA:sta, sillä kyseessä on jussipaitavastine urheilupelijätin vuosipäivityksistä. Joukkuerostereiden sijaan päivityksen saavat maatilakalusto sekä maailmankartta.

[caption id="attachment_17996" align="aligncenter" width="640"]Paikallinen Sunny Car Center. Mikä ei kuulu joukkoon? Paikallinen Sunny Car Center. Mikä ei kuulu joukkoon?[/caption]

Minut sisään ajettiin tähän merkonomisysteemiin

Punamultapelin ydin ei ole vuosien saatossa muuttunut juuri mihinkään. Kalustoa on enemmän, pelimekaniikkaa on viilailtu ja graafisesti tuotos on edeltäjiään komeampi. Myös tiluksille on tehty uusjako. Koluttavana on entistä suurempi maailmankartta, jossa riittää peltotilkkuja ostettavaksi.

Tavoitteena tosin on edelleen rahan haaliminen ja lainan kuolettaminen. Peli hyötyisi todella paljon edes yksinkertaisesta kehyskertomuksesta. Narratiivista voita on pelimekaanisen jälkiuunileivän päällä edelleen kitsaasti.

Isoin pelillinen uudistus on mukaan ympätty metsänhoito. Jos vuorokaudessa on ylimääräisiä tunteja peltohommien ohelle, voi ylimääräisen ajan hassata risusavottaan. Metsässä puuhastelu on pitkälti samanlaista värkkäämistä kuin viljahommatkin, joskin käytettävä koneisto on hieman toisenlaista.

Kun puimuri imee itseensä viljat pellosta, pitää puinen sato kaataa metsäkoneella ja muuttaa rahaksi viemällä tukit sahalle asiaankuuluvalla kuljetuskalustolla. Tosimies voi halutessaan heilutella myös moottorisahaa Evil Deadin hengessä.

Vaikka metsähommat kieltämättä syventävät pelikokemusta, haluaisin niin kovasti hypätä Artturi Ilmari Virtasen saappaisiin ja nousta kulmakunnan kovimmaksi EU-tukimagneetiksi kunnollisen tarinakaaren siivittämänä. GTA-tyyppinen maatiladraama olisi kuin kotonaan Farming Simulatorissa.

Nyt ainoa täky pelaamisen jatkamiseen on lainan kuolettaminen, omien taskujen täyttäminen ja kaluston päivittäminen. Kalusto- ja pelimekaniikkapäivityksen jälkeen puitteet ovat entistä hulppeammat, mutta maailma on ikävän staattinen.

Peli tarjoilee kaksi erillistä areenaa, joissa  jyviä voi jemmata. Skandinaavisissa maisemissa on helppo elää herroiksi, Ameriikan ihmemaassa tyrkyllä on hieman haastavampi rajaseutu. Itse en eroja juuri huomannut ja rohkenen väittää, että vaikutus on pikemminkin kosmeettinen.

Itseään voi kiusata kolmella eri vaikeustasolla, jotka vaikuttavat käytettävän pääoman sekä velkarahan määrään. Ratkaisu on hieman hassu, sillä oletuskalusto on jokaisella setupilla sama. Olisi ollut hauskaa, jos vaikeustasot olisi naamioitu eri pankkien lainaehdoiksi. Tässäpä parannusehdotus seuraavaan vuosipäivitykseen.

Käyttöliittymää on edellispainoksesta selkeytetty ja nyt pelin tarjoamat ohjeetkin ovat hieman järkevämmät, eikä esimerkiksi kontrollien kaltaisia perusasioita tarvitse selvittää kokeilemalla. Sormi ei mene suuhun edes rennosti sohvalta pelatessa, koska traktoria voi kepittää padi kourassa.

 

Mä tulin maalta tänne kaupunkiin ja panin pellot pakettiin

Toinen vaihtoehto pelikokemuksen syventämiseen olisi tehdä moninpelistä kunnon kilpakusemista. Koska naapurikateus on maanviljelyksessä loputon luonnonvara, tämän voisi aivan hyvin valjastaa myös bittimuotoon. Kun naapurin pihamaalla komeilee uutuuttaan kiiltävä massikka, pellolta ei poistuta ennen kuin oma kalusto on vähintään yhtä mallinumeroa isompaa.

Mukaan pitäisi ehdottomasti saada myös maatalouskoneiden deathmatch. Kun naapurin maissipelto alkaa olla puintikunnossa, sisälläni asuva ekoterroristi haluaisi paketoida pellon kääntöauran avustuksella.

[caption id="attachment_17997" align="aligncenter" width="640"]Itseään ei tunne mieheksi ennen kuin omistaa metsäkoneen. Kaluston yksityiskohtien määrä on huima. Itseään ei tunne mieheksi ennen kuin omistaa metsäkoneen. Kaluston yksityiskohtien määrä on huima.[/caption]

Kyllä sieraimet on unohdettu kokonaan niiden kautta henki kulkee

Pelin hämmentävin piirre on sen suosio. Peliharrastajana minun on todella hankala nähdä, millaiseen tietokoneenkäyttäjään maanviljelys vetoaa. Alan spesialistille sisältöä on aivan liian kitsaasti, mutta noviiseille taas oppimiskynnys saattaa olla liian korkea. Ehkä tämä on pasianssikansan uutta ajanvietettä.

Peli ei mene Goat Simulatorin tavoin edes hyvästä vitsistä. Ainakaan tarkoituksella, sillä yksityiskohtiin panostaminen kielii siitä, että saksalaiset ovat tosissaan viihteellistämässä maanviljelyksen kovaa ydintä.

Kitinä puuttuvasta tarinasta ja kolhosta moninpelistä on todennäköisesti turhaa, sillä saksalaiset ovat luoneet täydellisen epäpelin, joka nousee vuosi vuodelta myyntitilastojen kärkeen. Farming Simulator murtaa jo pelkällä olemuksellaan perinteisen pelin käsitettä, sillä nyt ollaan varsin kaukana perinteisestä sankarimyytin arkkityypistä, jota suurin osa digipeleistä kautta aikojen on jollain tavalla soveltanut omaan runkoonsa.

Ehkä pelin suosio kertoo jotain myös omasta ajastamme. Onko uniikkien sankarihahmojen ylivalta viimein murenemassa, kun ihmiset alkavat ymmärtää oman paikkansa osana yhteiskunnan harmaata koneistoa?

 

Juho Kuorikoski

 

You think it's a game?

80

80