Firestorm: Thunderhawk 2 – Pahan ilman lintu

Alkuperäinen Thunderhawk parin vuoden takaa oli varsin yhdentekevä kopteriräiskintä, mutta jatko Firestorm: Thunderhawk 2 on ainakin konsolipiireissä aiheuttanut aikamoista kohua. Nyt se on kääntynyt PC:lle.

Pelaajan tehtävä on käydä koptereineen rähisemässä ympäri maailmaa kriisejä ratkaisemassa. Mukana olevat kahdeksan kampanjaa on jaettu Etelä- ja Väli-Amerikkaan, Itä-Eurooppaan, Lähi-itään ja Kiinanmerelle. Vaikeus määräytyy valitun alueen mukaan ja kampanjan taistelut käydään läpi lineaarisessa järjestyksessä.

Tehtävän briiffaukseen ei ole pahemmin panostettu: tehtävä selostetaan (puheena) ylimalkaisesti, minkä jälkeen ainoa käytössä oleva kopterimalli aseistetaan. Kohde näkyy kartalla, ja siinä se. Ei siipimiehiä tai muuta simuista tuttua tauhkaa.

Räiskintäpeliksi itse lentäminen on vähemmän suoraviivaista. Lentokorkeuden säätö, peräroottorin ohjaus, kopterin sivuliuku, aseiden ja kohteiden valinta sekä virtuaaliohjaamo ovat kaikki vanhalle simupilotille tuttua. Ohjaamiseen voi valita teoriassa tavallisen joystickin, laattaohjaimen, hiiren tai näppiksen. Tikkuun ei kuitenkaan millään ole saatu sopivia toimintoja, ja kopterin hallintaan tarvitaankin hillitön määrä näppäimiä.

Jostain käsittämättömästä syystä ohjaukset on niputettu täysin epäergonomisesti. Esimerkiksi vasemmalla kursorilla joko liu'utetaan kopteria vasemmalle tai käännetään vasemmalle, riippuen siitä, liikkuuko kopteri eteenpäin vai ei. Lisäksi peräroottorilla kieppumiseen käytetään samaa nappulaa ALTilla terästettynä. Sormet ovat solmussa hetkessä, ja onkin vaikea ymmärtää miksi yksinkertaiseen räiskintäpeliin on täytynyt laittaa näin sekava ohjaus.

Pahempaa seuraa: tavallinen analoginen tikku toimii kuin laattaohjain: joko käännytään täysillä tai ei lainkaan, jolloin muutenkin huono ja äkkinäinen ohjaus muuttuu täysin järjettömäksi. Aito laattaohjainkin vaatii näppistä tuekseen, ja loppujen lopuksi pelkkä näppis on tuskattomin, joskaan ei hyvä vaihtoehto.

Konsoliversioiden kuulemma komea grafiikka on kääntynyt suttuiseksi pikseleiden sotkuksi, jossa maasto todella "elää". Erisävyiset pisteet tanssivat ripaskaa ruudulla, kun ohjelma ei osaa päättää millä värillä maasto värjätään. Muuten maasto on kummallisen tummaa, eivätkä periaatteessa nätisti kumpuilevat kukkulat erotu kunnolla. Tummasävyistä maastoa vastaan kirkuu ohjaamon etulasiin heijastuvan HUDin symbolit, jotka ovat paitsi hölmön karkeita myös riemunkirjavia.

Suuri ongelma on vihollisten pölähtäminen esiin viime tingassa. Omassa kopterissa on periaatteessa hieno tutka, joka ei kuitenkaan näytä vihollisia kuin vasta aivan lähietäisyydellä, jolloin aikaa on sekunnin murto-osa ennen kuin lentää yli ja kohti tulee täysi satsi tulta. Ruudulle viholliset ilmestyvät kuin tyhjästä: äsken vielä tyhjä maasto onkin yhtäkkiä täynnä aivan vieressä olevia suurikokoisia laivoja, tankkeja ja koptereita. Kokeile siinä sitten taktikoida. Periaatteessa hienosti tehdyistä pinnoitetuista vektorihärveleistäkin on huonoilla väreillä saatu tummia klönttejä, joista ei erota T-34:sta Trabantista.

Rumasta maastosta ja suurina kökköinä eteen pölähtävistä vihollisista koostuvassa taistelukentässä on jotain hyvääkin: peli pyörii hitaallakin koneella kohtalaisen sulavasti ja etenkin rakennusten tuhoa juhlistavat räjähdykset ovat hienoja, vaikkakin hieman päälle liimatun näköisiä. Pikantti lisäys on tuhotuista tankeista ulos singahtava miehistö, joka jää typeränä vipeltämään keskelle taistelua. Saa ampua.

Äänet ovat aivan OK ja lennon aikana voi kuunnella CD:ltä rynkyttävää räminämusiikkia, joka kytkeytyi onneksi pois.

Firestormin ongelma on, ettei se ole oikein räiskintäpeli eikä missään nimessä kunnon lentosimukaan. Tarkassa lentosimussa ruman grafiikan sietäisi, mutta tällaisessa suoraviivaisessa taistelupelissä pitäisi olla paljon visuaalisia herkkuja pitämässä mieltä virkeänä. Toinen ongelma on tehtävien tylsyys: useimmissa vihollisten idioottimaisuus on korvattu järkyttävällä määrällä kalustoa, joten aika kuluu rattoisasti muutamasta perustyypistä koostuvien tolkuttomien tankkiarmadoiden lahtaamisessa. Ei tällaista paria kertaa enempää jaksa.

Ylimääräinen pitkä miinus surkeasta ohjekirja irvikuvasta, jossa parilla sivulla kerrotaan nippanappa ohjaukset. Kartta kuulemma tulee paussinäppäimen avulla, tosin kyseistä näppäintä ei ikinä kerrota. Kyllä britit osaavat.

63