Forza Horizon 3 - Lusikka pohjassa Masterchefin maisemissa

Skilzipojot eivät käänny kokemuspisteiksi suoraan.

Mikään ei viesti omistajansa kyvykkyyttä paremmin kuin uutuuttaan hohtava keltainen urheiluauto. Siis rahanteossa. 

Ferrari kiiltää ilta-auringossa, kaksi ja puoli sataa lasissa, tukka hyvin, kaikki hyvin ja fiilis katossa. Forza Horizon 3 kanavoi onnistuneesti Segan arcadeklassikko Out Runin rennon letkeää, huoletonta kaahailutunnelmaa. Meininki on iloista, värikästä, vauhdikasta ja realismia on mukana vain sen verran, että autot tuntuvat autoilta. 
Forza Horizon 3 sijoittuu Australian kutistettuun versioon. Forza Horizon 3:n mukaan australialaiset eivät ole bussieläimiä, sillä Bugateilla, Rolsseilla ja muilla paremman väen mobiileilla kaasutellaan tulikuuman aavikon ja unelmabiitsien ohella myös viljavilla maatalousmailla, matalien jokien halkomassa vehreässä sademetsässä ja pilvenpiirtäjien lomassa. Hirvien asemasta pitää jarruttaa kun kengurut ylittävät tietä, ettei tule koalaroitua. 

Sade ja tehokas jenkkirauta on liukas yhdistelmä.

Kokeneen kuskin bonus

Ajaminen on kevyestä pohjavireestään huolimatta forzamaisen semirealistista, mutta sillai sopivan liioittelevasti: nelipyöräsladit ja ilmalennot ovat hirmuisia. Sora on selvästi asfalttia liukkaampaa ja auton vetävät pyörät, teho, massa ja alustan pehmeys/kovuus tuntuvat menossa. Kaatojakin syntyy, sillä menin nurin jopa tasaisissa kurveissa, kun luukutin kolmipyöräistä Reliant Supervan III -brittikomediatähteä.
Kehyskertomus on Horizon-festivaalit, joissa ajetaan kilpaa. Festarit eivät ole pelkkää kierros- tai etappikilpailua, sillä kisapaikoille pitää joko ajaa itse tai maksaa pikasiirtymästä. 
En teleporttaillut, sillä matkalla on kauniiden ja yksityiskohtaisten maisemien ihailun ohella muutakin tekemistä. Maastoon on kätketty bonuskylttejä, joiden särkeminen pienentää pikasiirtymän laskua tai tuo kokemuspisteitä. Vapaamuotoinen maaston kampaaminen muuttui todella tarkaksi silloin, kun etsin latoon piilotettuja klassikkoautoja ennalta määrätyiltä alueilta.
Siirtymätaipaleilla ja kisoissa kikkailu palkitaan taitopisteillä, joilla avataan laajasta valikoimasta roolipelityyliin erilaisia kykybonuksia, kuten lisäsekunti kombokelloon tai tuplaääni moninpelin kisaäänestyksiin. Taitopisteitä jaetaan sladien ja hyppyjen ohella läheltä piti -tilanteista, kovasta vauhdista ja tietysti näiden yhdistelmistä. Puhtaita kokemuspisteitä ja festivaalilaajennuksia tuovia faneja irtoaa normikisojen ulkopuolella etappikaksintaisteluista muiden pelaajien drivatareja vastaan, nopeuskameroista, keskinopeusalueista, drift-alueista ja erityisistä vaarallisten hyppyjen paikoista, jos suoritus on tarpeeksi nopea, näyttävä tai pitkä. Hyvä veto vaatii usein reittisuunnittelua ja treeniä.
Villisti mutkittelevia asvaltti- ja hiekkateitä riittää, mutta yleensä skabojen reitit seuraavat niitä vain nimeksi. Turhan tarkkoja realismin suhteen ei olla. Todellisuudessa ensimmäiseen suojatietöyssyyn helmansa hukkaava Lamborghini Centenariokin kiitää pusikossa melkoista haipakkaa. Varsinaiset ralli- ja maastomasiinat lähinnä kääntyvät nopeammin ja vakaammin tiettömillä taipaleilla, mikä on toki merkittävä etu tiukoissa kisoissa.
Edes kilparatoja ei aidata kuin tiukimpien mutkien ja risteysten kohdalla. Jos ajolinjani meni metsään, menin sitten reippaasti: katastrofaalisten kämmien lennokkaita seurauksia on aina kiva katsoa. Äimistelyn jälkeen virheensä voi kelata pois, ettei tunnelma droppaa liikaa. Fiilis buustataan äärirajoille leffamaisen dramaattisissa showcase-kisoissa, joissa kaahataan muun muassa junaa ja pikaveneitä vastaan risteävillä reiteillä.
Hyvä veto vaatii myös tehokasta autoa ja niitähän riittää aina tosi vanhoista klassikoista rallirakettien kautta moderneihin hyperautoihin. Vahvan off-road-vireen myötä pelistä toiseen esiintyvien pakollisten urheiluautojen rinnalla nähdään runsaasti (katu)maastureita ja erikoistuneita maastoleluja, kuten baja bug -tyylinen Penhall The Cholla, Ariel Nomad ja Polaris RZR -automönkkäri. Ajokkeja kelpaa ihailla sisältä tai ulkoa.

Sisätilat ovat yhtä hyvää jälkeä kuin ulkokuorikin.

Väärin valittu

Tusinan kuskin moninpeliin siirrytään lähes saumattomasti, sillä maailma ja kisat ovat samoja pelaajamäärästä riippumatta. Moninpelissä äänestetään kolmesta koneen valitsemasta neljän kisan sarjasta, jonka jälkeen rällätään vapaamuotoisesti kilpaa kisapaikalle. Skabat ovat tuttuja yksinpelin puolelta, mutta moninpelissä vastustajilta tulee sikaa huomattavasti enemmän kuin koneen drivatareilta. Hällä väliä, sillä taitobonusten myötä häntäpään sijoituksillakin tienaa mukavasti kreduja ja kokemusta. Sama pätee yksinpeliin. Ei se sijoitus, vaan rehti osanotto, josta pitää saada aina kunnon palkkio?
 Perinteisen kuka eka maalissa -pöristelyn ohella miehestä, naisesta ja autosta otetaan mittaa hippakisoissa, joihin en törmännyt yksinpelin puolella. Kukkulan kuninkaassa kunkku kerää pisteitä ja muut yrittävät napata kruunun törmäämällä. Viruksessa ”sairaat” autot yrittävät tartuttaa muita kolaroimalla ja viimeinen selviytyjä voittaa. Hauskat hipat eivät ole kovin suosittuja, koska peruskisaamisesta irtoaa enemmän kokemusta ja krediittejä. Kisa-alueitakin saisi olla enemmän, sillä nyt näin vain muunnelmia parista kulmakunnasta.
Yksinpelissä kilpailin pitkälti niillä autoluokilla millä halusin, mutta moninpelin äänestysvaihtoehdoissa olin enemmistön väärän mielipiteen armoilla. Nopeampi autoluokka ei tarkoita automaattisesti parempaa kisaa, tietyn pisteen jälkeen se päinvastoin ankeuttaa niitä. S-luokkien superautoilla ja ratamasiinoilla soralla ja maastossa sompailu on vaan aika pöljää. Eikä mitenkään kivalla tavalla. Hitaimpia luokkia ei edes tarjottu äänestyksiin. Laajemman tehoskaalan lisäksi moninpeli kaipaisi vielä autotyypin mukaan jaottelua.
Huolella hiottu, tuunattu ja puunattu Forza Horizon 3 on maistuvaa ja nättiä arcade-kaahailua, jonka riittävä realismi, laajuus, vaihtelu ja roolipelielementit ylläpitävät ajohaluja pitkän aikaa. Jaa että kritiikkiä? No, todellista kritisoitavaa ei juuri ole, moninpelin nopeiden autoluokkien suosiminenkin on enemmän henkilökohtainen ongelmani.
Forza Horizon 3 on moderni Out Run, vauhdikasta ja viihdyttävää elämää elämän ohituskaistalla. Australian aavikoilla on hauska emutella. Usko pois, mate!

Moninpelissä mainetta ja kunniaa ei sitten kelaamalla pelastetakaan.

Forza Horizon 3

Arvosteltu: Xbox One Saatavilla: PC
Playground Games/Microsoft
Moninpeli: 2-12
Ikäraja: 3

92